Winterslapers

We zijn allemaal jong (geweest) en alle begin is moeilijk, maar sommige mensen moeten echt tegen zichzelf in bescherming worden genomen. De Motorbeurs Utrecht was nog maar net afgelopen – en daarmee het ‘motorseizoen’ begonnen – en de dodenteller begon te lopen.

Maand / aantal verkeersdoden (motor)
Januari 2016: 0
Februari 2016: 0
Maart 2016: 4
April 2016: 3
Mei 2016: 3
Juni: 2016: 3
Juli 2016: 9
Augustus 2016: 2
September 2016: 7
Oktober 2016: 5
November 2016: 4
December 2016: 0
Januari 2017: 0
Februari: 1
Maart 2017: 4
April 2017 (t/m 14-4): 2

Het is niet gezegd dat er bij de bovenstaande verkeersslachtoffers geen ervaren motorrijders zitten, maar het zal opvallen dat er in de winter weinig fouten worden gemaakt, althans weinig fatale. Logischerwijs wordt de kans dat er een motorrijder overlijdt in het verkeer groter naarmate er meer motorrijders op straat komen, wat gebeurt als het weer opknapt. En je hoeft maar even rond te kijken op Facebook in de bekende motorrijdersgroepen om te ontdekken dat er heel wat meer ‘zomaar’ onderuit gaan als het ‘seizoen’ weer begint.
Waar ligt het aan? Pech natuurlijk, nooit aan de motorrijder. Maar merkwaardig is wel dat die ‘pech’ vaak dezelfde categorie mensen treft.

Uit een bericht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), 11 april 2017:
“Een derde van alle verkeersdoden in de EU valt in enkelvoudige ongevallen: ongevallen waarin de bestuurder of berijder van het voertuig en/of de passagiers dodelijk gewond raken, maar waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn. In de laatste tien jaar waren er in de EU 100.000 verkeersdoden te betreuren, waarvan de meeste buiten de bebouwde kom. Beginnende bestuurders en motorrijders in de leeftijd van 18-24 jaar lopen het grootste risico op een dodelijk enkelvoudig ongeval; hun risico is tweemaal zo hoog als de leeftijdscategorie 25-49 jaar. Dit zijn enkele van de constateringen in het ETSC PIN Flash Report 32 Reducing deaths in single vehicle collisions.”

En dan niet meteen de conclusie trekken dat het gefaseerde A-rijbewijs niet helpt, want wel zeker waren de cijfers voorheen nog schrikbarender.

Het is de heilige missie van Stadsmotor.nl om zo veel mogelijk mensen op de motor c.q. motorscooter te krijgen, met het oog op de portemonnee en de reistijd van de lezer en het milieu van ons allen, en dat lijkt met een beetje hulp van andere visionairs ook te lukken. En als je kijkt naar de vijf best verkochte motoren in Nederland (2016) – BMW R 1200 GS, Yamaha MT-09, Yamaha MT-07, Kawasaki Versys en Suzuki DL650 V-Strom – dan zit er ook nog aardig wat gezond verstand bij de moderne nieuwkopers, want van die vijf zijn er drie prima geschikt voor alledaags gebruik is eigenlijk alleen de MT-09 een hysterische jakkerbak.

Alleen, hoe krijg je die mensen zover dat ze hun motor ook daadwerkelijk gaan gebruiken voor woon-werk en zo elke dag kunnen genieten van wat nu nog een hobby wordt genoemd? Er zijn nogal wat verschillende soorten motorrijders, en wie een tijdje meedraait, herkent ze. Ik kwam er binnen een week drie tegen.
Eén op de Hempont nadat de Coen weer eens was afgesloten: Mooie KTM Duke, maar Roof-helm, lange jas met capuchon en gympen. Een hipster.
Eén direct na de Coen (noord): compleet pak, paardenstaart, taille, mintgroene Triumph Street Triple, maar ging rechtop door de bocht. Beginneling of winterslaapster.
Eén in de driekwart bocht A7->A8 in een beschaafde straatrace met ondergetekende, een Benz en een Lexus. Haalde op zijn GSXZACBSZXXRRR!!!? de auto’s (110 km/u op de linkerbaan, 70 max snelheid) rechts buitenom in. Geen beginneling, ook niet echt verstandig.

Maar het punt is: ze reden er wel alledrie, in de spits. De eerste is verward, de tweede te voorzichtig en de derde te onvoorzichtig, maar ach: nobody’s perfect. Alles beter dan met Pasen voor het eerst de weg op gaan…

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
16 april 2017

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl

 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy