Test: BMW C evolution (2014)

Inhoudsopgave
Test: BMW C evolution (2014)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle BMW tests

DSC05927Uiteraard probeerde Stadsmotor.nl de BMW C evolution niet alleen in Barcelona, maar ook in een onze eigen Randstad. Aan het woord onze evoJulian, naast sportfietser ook liefhebber van elektrische tweewielers...

Bij de meeste testmotoren moet je altijd even tijd maken om foto's te maken. Ze zijn meestal zo leuk of bijzonder, dat je maar moeilijk kunt afstappen. En wanneer de peut echt op is, rijd je naar de pomp en giet je de tank weer vol. Off we go!
Maar de BMW C evolution is een elektrische scooter. Hoe langer de rit, hoe langer je moet wachten. 'Even bijladen' is er dus niet bij. Dat werkt prima in de stad, maar niet met nog een stuk snelweg voor de boeg. Met een paar zuinige kilometers door de stad had ik dus alle tijd om de BMW eens goed te bekijken. In het echt ziet deze motorscooter er echt fantastisch uit. Wel een beetje kolossaal voor een 'stadsmotor'. Want ondanks het uiterlijk is de C evolution echt bedoeld voor in en om de stad.

DSC05976

Alles is goed aan de BMW. De looks zijn in orde. De zit is prima. Het geheel is zonder moeite de bocht door te krijgen. En alles reageert vlot en remt ook weer stevig af wanneer dat nodig is. Zelfs ondanks het toch forse gewicht sta je in een wip weer stil. Zeker op die relatief kleine wieltjes is dat altijd even wennen. Remmen met de voor- en achterrem leer je overigens al snel af, want door het gas dicht te draaien remt het systeem dat zorgt voor het terugwinnen van energie voldoende af. Als je dan echt snel tot stilstand moet komen dan zijn de 'normale' remmen er altijd nog. Bij hard remmen maakt de BMW nog wel eens een paar slippertjes aan de achterkant. Alles is elektronisch geregeld en gelimiteerd, maar wel net tot dat stukje dat je nog steeds het gevoel hebt zelf te bepalen wat er gebeurt. Dat maak de C evolution net een stukje leuker.

Het regeneratieve remsysteem, dat de motor voelbaar af doet remmen wanneer er geen gas gegeven wordt, is instelbaar, maar alleen in combinatie met de rijmodus. Zo 'remt' Dynamic het hardst, daarna Road en tenslotte Eco Pro. Dit 'remmen' kan ook uitgeschakeld worden door Sail te kiezen. Dit is prettig op de snelweg waarbij je zo nu en dan zeilend achter een vrachtwagen een tikkie van het gas af gaat. Hierdoor rol je rustig verder, zonder dat je te hard afremt en daarna weer moet versnellen. Wat meer energie kost dan dat je hebt opgewekt. Volgens BMW is de range op de snelweg toch het grootst door het gebruikt van Eco Pro. Deze modus remt wel bij het dichtdraaien van het gas maar beperkt het vermogen ook. Vol open in Dynamic zie je waarden van 19 kW langs schieten. In Eco Pro kom je niet verder dan 8 à 9 kW. Eco Pro is niet aan te raden in de stad. Vanuit stilstand kom je namelijk zo bijzonder traag van z'n plek dat het niet aan te raden is om overal vooraan te gaan staan. Het schiet echt niet op! Invoegen op de snelweg met Eco Pro is overigens ook niet zo'n succes.
DSC05990
De stand Eco Pro is specifiek bedoeld voor stokoude dames die er alleen maar mee naar de natuurwinkel op de hoek rijden.

Snelweg!

Eenmaal ingevoegd op de snelweg, en terug naar BMW gaf de tripmeter 44 km resterend aan. Dat was even slikken. Zeker met nog 70 km te gaan. Met de stadse rijstijl kom je op de snelweg dus niet zo ver. Dat werd of 'anders rijden', of ergens onderweg opladen. Na een stukje 'anders rijden' oftewel 80 sukkelen achter een grote vrachtwagen in Sail-stand, stond er 25 kilometer verder alweer 68 km resterend in het scherm. Dat geeft vertrouwen. Wanneer je de prethendel weer vol open draait en de 120 km/h aantikt, ben je met elke kilometer zo'n 10 km aan range kwijt. Met een normaal gebruik kun voor elke procent een kilometer rekenen. Als je echt rustig aan doet haal je waarschijnlijk een ruime 100 kilometer. Maar wanneer je gaat rijden zoals de C evolution je vraagt te doen, ben je met 50 kilometer echt leeg. Het blijft een makke met dat elektrische spul.

BMW C evolution 01BMW C 600 Sport  Studio 3BMW C 650 GT Studio 3C evolution, C 600 Sport en C650 GT. BMW doet niet aan neutrale achtergronden. Stom BMW.

De C evolution is desondanks prima. Met een minstens dubbele range en een bijna dubbele topsnelheid zou het de BMW perfect maken. Helaas zijn we nog niet zo ver. Voor snelweggebruik zou ik dan zeker de C 600 Sport of de C 650 GT aanraden. Deze gaan net even harder, komen ook zeer soepel vooruit en zijn in een wip vol te tanken. En dat is fijn wanneer je direct weer door moet.

duo-pret
De BMW C 650 GT. Net zo veel ruimte op het zadel als een C evolution, een stuk meer eronder...

Een ander nadeel van deze toch niet kleine scooter is de beperkte bagageruimte onder het zadel. Door de accu's blijft er niet zo veel lege ruimte over. Er is op zich zat ruimte voor een kleine tas boodschappen of een helm. Maar zeker voor een stadsmotor is het beperkt. Mede door de accu's is ook het gewicht vrij fors. Hoewel je hier totaal geen last van hebt bij het rijden kan het voor sommige mensen een te zwaar geheel zijn. Zeker in de stad, achteruit omhoog een stoepje op wordt een kwestie van knoeien of afstappen. Op de C evolution zit een knop voor achteruit! Een druk op de knop en een draai aan het gas is genoeg om het 265 kg zware gevaarte achteruit in beweging te krijgen. En eigenlijk is de C evolution met 4 extra kilo's ten opzichte van de C 650 niet eens zo zwaar.

Deze elektrische scooter zit verder pico bello in elkaar. Je kan het zo gek maken als je wilt. Vooral de tractiecontrole doet z'n werk perfect. Bladeren op de weg? Je voelt een kort stapje opzij en de BMW grijpt netjes in. Een hobbel of losliggende steen terwijl je net accelereert? Je voelt dat het achterwiel even los komt, maar de BMW geeft geen krimp. Ook de remmen werken heerlijk. Achter voelt wat onprettig bij hard knijpen, maar voor doet z'n werk gewoon. Bij een noodstop op nat wegdek in een bocht met bladeren en grind stapte de BMW een fractie opzij. Maar met zo veel souplesse dat het allemaal voelde alsof het zo gepland was.

Ook beter in vergelijking met andere elektrische motoren is het oplaad-/stekkerblok. Hierop kan gekozen worden tussen een aantal standen qua laadvermogen. Zodoende kun je dus alle 13 ampères uit het stopcontact zuigen op een vrije groep, of een wat beperktere 6A wanneer je niet helemaal zeker bent over de installatie. Daarbij, je hoeft echt niet altijd op vol vermogen te laden, want overdag of 's nachts heb je genoeg tijd voor de tragere stand. Wel is de stekker van deze lader wat te kort. Hierdoor ligt het koppelstuk altijd op straat en in deze dagen, in de regen.

DSC05986
Met de lader onder de buddy (altijd dus) blijft er weinig bagageruimte over.

De C evolution ziet er goed uit, zeker voor een scooter. Het geheel rijdt absoluut perfect. Is er dan echt niks te mopperen? Jawel, toch wel. Het ruitje is bizar laag, dit zal iets met aerodynamica te maken hebben. Maar een paar centimeter meer is geen overbodige luxe op deze stadsscooter. Maar zoals altijd zullen daar wel accessoires voor te koop zijn.

DSC05991

Resumeren...

Op een motorscooter voelt 'elektrisch' het minst raar, omdat je net als op een motorscooter bij elektrisch rijden niet hoeft te schakelen. De volle acceleratiekracht van de C evolution is imposant, net als het bijbehorende vermogen om de batterijen in recordtempo leeg te trekken. En net als het bijbehorende onvermogen om in korte tijd verder dan 100 kilometer te komen. (Tip: poets topografische kennis op en zoek naar vrachtwagens uit de buurt van je bestemming!)
Zouden we 'm willen hebben voor woon-werk..? Best. Zouden we er € 15.250 voor willen betalen? Best, als we miljonair waren. Maar dat zijn we niet. Dus in geen 15.250 jaar, en zeker niet als je voor € 12.251 een C 650 GT kunt kopen. En nog heel wat andere, veel leukere nieuwe en tweedehands speelgoedjes.
Wie dan toch zo nodig eco moet zijn, koop een 300 cc motorscooter. Ben je ook krankzinnig milieubewust en kom je wel verder zonder opladen. 
Hoewel... merkwaardig genoeg mag de C evolution bestuurd worden met het A1-rijbewijs. Hoewel we dit geen enkele 18-jarige zouden willen aanraden, is de C evo daarmee wel zonder twijfel de krachtigst accelererende A1-machine ter wereld. Dus mocht je je vriendjes willen pesten en papa heeft de geldpest...

Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs.en voor het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS BMW Test: BMW C evolution (2014)

Disclaimer - Privacy Policy