Test: Ducati Hyperstrada (2013)

Inhoudsopgave
Test: Ducati Hyperstrada (2013)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Ducati tests
Hyperstrada 2013 studio rechts wit

In de YouTube-video beeldt Ducati perfect uit wat er zo mooi is aan een supermoto die geschikt is gemaakt voor toergebruik, bij Ducati gevat in de naam Hyperstrada. Beetje jammer dat de dagelijkse praktijk minder zonnig is.

Kijk eerst de video.

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

Duidelijk? Vrouwpersoon achterop, relaxt tuffen naar een intiem hotelletje in de bergen waar vrouwpersoon in de zon gaat liggen werken aan haar kleurtje, terwijl jij nog even een blokkie om gaat, maar dan minder beschaafd, om 's avonds elkaar weer te treffen voor een chianti-overgoten diner en alles wat daarop volgt. Wij zeggen: mooier wordt het niet in het leven.

We hebben het weleens gedaan – maar dan minder romantisch, want zoon achterop – op de eerste toer-supermoto die ooit het licht zag: de KTM 990 Supermoto T uit 2010. En inderdaad, daar waren we bijzonder enthousiast over, want de KTM bleek zich net zo goed te lenen voor beschaafd gebruik (met koffertjes en passagier op de snelweg) als voor hoogst onbeschaafd gebruik (zonder koffertjes, zonder snelweg). Een geslaagd experiment dus.

Het was dan ook zonder tegenzin dat we afgelopen zonovergoten zomer naar Ducati (Zaltbommel) togen om de Hyperstrada op te halen. De pret was tweeledig. De Hyperstrada is namelijk een 'gewone' Hypermotard, maar dan met koffers en hogere ruit, dus eventueel ook nuttig in het dagelijks verkeer. En de Hypermotard kenden we al in de versies 796 en 1100 EVO SP (beide uit 2010), maar nog niet met het nieuwe 821,1-cc metende Testastretta-blok. En als je dan nagaat dat de luchtgekoelde 4-kleps 1100 95 pk leverde en de vloeistofgekoelde 8-kleps 821 110 pk... waren de verwachtingen hooggespannen. Want de 1100 had wel weer een hoger koppel dan de 821: 103 Nm om 89 Nm. Hoe verhoudt de één zich tegen de ander? En vooral: worden we vrolijk van het nieuwe, sterkere blok?

Ja en nee.

Hyperstrada 2013 Amb-04 R 1920x1080.mediagallery output image [1920x1080]
Ducati erkent met fabrieksfoto: vrouwpersoon wil af en toe even zachter zitten.

We stellen als eerste dat de YouTube-video misleidend is, want je wil vrouwpersoon niet achterop de Hyperstrada hebben, en vrouwpersoon wil zeker niet achterop de Hyperstrada zitten. Dat heeft ermee te maken dat het voorvoegsel 'hyper' dit keer wél bij de onderhavige motor past. Was het vermogen van de Hypermotard 1100 nog goed te doseren, dat is bij de Hyperstrada niet het geval. Ondanks de rijmodi Sport, Tour en Urban (waarbij je 75 van de 110 pk overhoudt) is er niet echt een modus te vinden waarin je een normale rijstijl kunt aannemen. De Sport-modus is hyperdepyperdepyper, de Urban-modus... niet wat het blok wil. In de Tour-stand laat de Hyperstrada zich het beste mennen, met dien verstande dat-ie eigenlijk alleen lekker rijdt als je alle besef van verkeersregels laat varen. De tweecilinder laat zich simpelweg niet normaal rijden. De koppeling grijpt aan als een aan/uit-knop en is zeker met koude motor in het geheel niet te doseren. Weleens de start van een motorcrosswedstrijd gezien? Zoiets, en dan bij elk stoplicht. En rijd je dan over een 80 km/u-weg waar je door de aanwezigheid van een cop car voor je écht niet kunt inhalen, dan blijkt de Duc zelfs niet in staat tot een constant tempo. Je rijdt op en laat je terugvallen, en opnieuw, en opnieuw. Da's allemaal niet zo'n punt op een supermoto waarmee je puur voor de adrenaline gaat, maar als er ook nog rustig gereden moet worden (file, stad), is de lol er snel af. In de file krijg je na verloop van tijd kramp in je linkerklauw omdat je vrijwel voortdurend je koppeling moet inknijpen om te voorkomen dat het blok al te zeer gaat bokken, in de stad wil je niet voortdurend sprinten. Waarbij meteen maar gezegd dat het ruitje aardig bedoeld is, maar geen volwaardige bescherming biedt, en de 'koffers' groot genoeg zijn voor een weekendje weg, maar niet met z'n tweeën.

Is er dan helemaal geen plek op aarde voor de Hyperstrada? Maar natuurlijk wel. Als je bijvoorbeeld een weekendje met de supersportboys/girls gaat boenderen in de EIfel, zit je onderweg redelijk uit de wind en pak je genoeg schone luiers bij je zonder een rugtas te hoeven ombinden. En heb je toch je kanon bij je! Van toermotoren mag Ducati namelijk geen kaas hebben gegeten, van sportmotoren wel degelijk. En reken er maar op dat het met het gassen (tractiecontrole), sturen en remmen (abs) allemaal dik voor elkaar is op de Hyperstrada, als-ie eenmaal gaat. Je moet niet te groot of zwaar zijn, want dan gooit de (voor)demping op een gegeven moment de handdoek in de ring, maar pas je qua postuur op deze 'toersporter' en bestaat je toeren ook uit sporten, dan ga je je niet vervelen.

Grotere chauffeurs of chauffeurs die desondanks toch een vrouwpersoon achterop willen hebben én per se een Ducati willen rijden, verwijzen we de Multistrada 1200. Die is met een vanafprijs van € 18.990 een tikkie (och) duurder dan de Hyperstrada (€ 14.490), maar dat is een van de straffen die je moet ondergaan voor Ducati-liefde.

Is die liefde niet zo sterk, overweeg dan toch eens de KTM 990 Supermoto T. Stukkie groter, stukkie comfortabeler, stukkie sterker, heel stuk vriendelijker. En goedkoper. Al scheelt dat weinig met een nieuwprijs van € 14.099... Maar dan biedt de Hyperstrada er nog tractiecontrole bij, en, eerlijk is eerlijk, sex-appeal.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Ducati Test: Ducati Hyperstrada (2013)

Disclaimer - Privacy Policy