Test: Gilera GP800

Inhoudsopgave
Test: Gilera GP800
Specificaties
Fotogalerij
Alle tests van Gilera

Gilera GP800 (2)

De Gilera GP800 is met zijn 75 pk (!) de sterkste en snelste productie-scooter ter wereld. Is dat lachen? Reken maar van yes! Is het ook zinvol? Kan een scooter niet alleen het geweld, maar ook de hoge snelheid aan? Reken maar van yes!

Yamaha's TMAX ABS (€ 11.499): 43,5 pk. Suzuki's Burgman 650 A(BS) Executive (€ 11.999): 55 pk. Die twee gingen vorig jaar door voor de beste en snelste scooters die er zijn. Maar dat was omdat de Gilera GP800 van het toneel was verdwenen. En de Gilera GP800 is terug: 75 pk laat-ie los op het asfalt. Dat wil zeggen, laat het blok van de Gilera los op het asfalt. En dat blok is niet van Gilera, maar van Aprilia. Wat dan wel weer van Piaggio is, net als Gilera, maar goed.

Het blok van de GP800 is de tweecilinder van de Aprilia Mana 850. Is het nou 800 of 850 cc? De waarheid ligt boven het midden: 839 cc. Het is allesbehalve misselijk wat de bestuurder overkomt in het getrapte zadel van deze maxiscooter. Er hangt voor de grap ook nog een snelle Arrow-uitlaat onder. Die maakt bij krachtig accelereren bijzonder snel duidelijk aan omstanders dat hier niet zomaar een brommer staat te pruttelen. Zoals gebruikelijk bij scooters is de GP800 een automaat. Weer iets waarin hij weinig verschilt van de Aprilia Mana 850, want die heeft een CVT-halfautomaat met zeven versnellingen. De combi is goed voor een – zelfs voor een motorscooter – verpletterende acceleratie. Als Stadsmotor.nl hem ophaalt, hebben we ook een BMW F800R Chris Pfeiffer onder de bips, en die raakt bij volle acceleratie de Gilera niet zomaar kwijt. We zitten op een gegeven moment op een snelweg (niet in Nederland, edelachtbare) met 170 km/u op de linkerbaan achter een Audi. Linkerknipperlicht uit: ga 'ns opzij, voetganger? Reken op ongelovige blikken als je voorbij komt schuiven. Een scooter!? Met het elektrisch verstelbare ruitje is het goed te doen: die houdt de wind van de borst.

Dat gebeurt je niet dagelijks, maar ook op de binnenwegen stelt de Gilera niet teleur. Het asfalt langs de Markermeerdijk van Hoorn naar Edam staat qua egaliteit niet bepaald bekend als een biljartlaken. Je tuft er met vijftig, zestig, tachtig overheen. Je voelt niets van de afgeragde ondergrond, zonder contact met het wegdek te verliezen. Dan is er wat zicht en denk je: hoe zou dat met 100 km/u gaan? Je draait aan de kraan en zit op de 100. En sneller. De GP geeft geen krimp. Soms voel je dat je op een scooter zit, die een strak motorframe ontbeert. Op langsrichels voel je frictie, hoewel het ding gewoon zijn weg vervolgt. Hij stuurt als een sportmotor, maar waziger. Hallo, het is een scooter! Hij remt wel uitstekend.

Nog wat anders te zaniken?

Ellebogen in de spiegels... Het trapje van het zadel had verder naar achteren gemogen. Hoewel ons achteropzittestkind dan niet had opgemerkt: "Er kan nog wel iemand bij!" Misschien is de GP800 niet helemaal gemaakt voor mannen boven de 1.90 meter. Vrouwen van 1.70 dan? Ons Ester gaat nog een avondje met de GP aan de boemel en is bij terugkeer een ogenblik bereid haar Kawasaki ZX6 in te ruilen. En dat terwijl ze vier uur eerder nog niet dood naast een scooter gevonden had willen worden. Het zegt niet alles over de Gilera, maar wel veel.

Stuiten we op de finale vraag waarom iemand de Gilera GP800 à € 9.999 zou prefereren boven de Aprilia Mana 850 (€ 8.990), die met abs precies even veel kost als de GP800 zonder abs? Tja... je wilt een motor of je wilt een scooter. Zal de Mana een heel behoorlijke en waarschijnlijk zelfs zeer goede motor zijn, de GP800 is de sterkste en snelste scooter. Ga er gerust mee op toeren, duik ermee de stad in. Alles kan.
Nog één minpuntje dan? Die ketting. Als dat nou nog een V-riem of cardan was geweest...

Naschrift 2012: De Gilera GP800 is vanaf 2012 alleen nog in België verkrijgbaar.



 

Aangepast zoeken

Reacties   

 
0 #1 Guest 01-03-2011 19:21
Een prachtding om op rond te rijden, want je vergeet continu dat je op een scooter rijdt. Gelukkig maar want voor de looks koop je 'm inderdaad niet. Overigens vond ik de standaard vering bijzonder onprettig. Met een passagier erbij was de tikkende en klakkende vering snel verholpen. Wellicht weeg ik te weinig vergeleken met een gemiddelde scooter piloot? Ook het blok tikte als een tierelier, maar ondanks al deze punten zou ik het overwegen om m'n auto er voor in te ruilen. Je kunt zeuren over het feit dat het minder prettig zit dan een racer, minder strak. Maar dat is dan ook appels met peren vergelijken. Het is dan ook een scooter. En een bijzonder goede zelfs! Helm op handschoenen aan en gaaaaan!
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Gilera Test: Gilera GP800

Disclaimer - Privacy Policy