Test: Harley-Davidson Forty-Eight (Sportster)

Inhoudsopgave
Test: Harley-Davidson Forty-Eight (Sportster)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Harley-Davidson tests

Harley Davidson

Harley Davidson Forty-EightDe Sportsters van Harley-Davidson gelden als de kleinste motorfietsen ter wereld, hoewel ze dat helemaal niet zijn. Maken ze het laatste model – de Forty-Eight – expres zo laag mogelijk met de optie om ’m nog lager te maken…

De Harley-Davidson Forty-Eight heeft een lengte van 225,5 cm. Is dat groot? Klein? Ter vergelijking: een lichtere Japanse custom als de Suzuki Intruder M800 is 237 cm lang en een zwaardere als de Yamaha XVS1300A Midnight Star zelfs 249 cm. Maar dat maakt de Forty-Eight niet klein, want onze dan nog aspirant Stadsmotor.nl-testrijdster Ester is een motorlengte gewend van net twee meter. Maar wel met een zithoogte van dik 80 cm in plaats van de 71 cm van de HD. En met heel andere motor- en frame-eigenschappen. Esters supersport Kawasaki ZX-6is op geen enkele wijze te vergelijken met de Forty-Eight, en da’s precies de reden dat zij ermee op pad mag. Ze valt qua geslacht, leeftijd (30-plusserig) en postuur (vrouwelijk dus) binnen de doelgroep.

De teneur van haar relaas als ze, na wat onwennig wegrijden – Waar zitten die @§#%#-voetsteunen?! (antwoord: ergens heel ver naar voren) – en een dag toeren de motor weer inlevert: “Leuk, maar onvergelijkbaar. Veel bekijks, meer dan op de Kawa. Relaxt. Enorm veel plezier gehad. …”

Veel zinvol commentaar, met alle respect, komt er niet over Esters lippen. Da’s niet raar, want dat is zo bij de meeste Harley-rijders. Da’s ook net waar het Amerikaanse merk op gokt, want de bouwers weten net zo goed als ieder ander dat emotie moeilijk is over te brengen. Voor een Harley moet je iets voelen, op basis van gezond verstand koop je ’m niet. Om de simpele reden dat er voor hetzelfde geld beter rijdend en comfortabeler spul te koop is.

Maar ook leuker spul, of mooier? Want daar is iedereen het wel over eens: de Forty-Eight is wel heel mooi. En inderdaad minimalistisch en laag, met zijn dikke voorwiel, spiegels hangend onder het stuur, rem-/achterlicht verwerkt in de led-richtingaanwijzers… Het zijn de details die deze Sportster zo apart maken, want technisch zit er niks nieuws op. Dat zal de toekomstige eigenaressen ook een biet wezen, want die zullen slechts vallen voor het merk, het uiterlijk en uiteraard het eh… opwindende gestamp van de zeer aanwezige 1202 cc metende V-twin.

Toch is de Forty-Eight niet alleen bedoeld voor vrouwen, benadrukt de importeur. Ook minder subtiel gebouwde zwijnen als de mannelijke Stadsmotor-medewerkers kunnen erop plaatsnemen. Recht stuurtje erop voor nog meer dubbelgevouwen zitten, raar helmpje op, enge zonnebril en boos kijken! Want ja, wie zegt dat je als groot mens ook een grote motor moet kiezen? Op een kleine past ook best en je lijkt nóg groter dan je al bent. En dat voor wel € 2000 minder dan bijvoorbeeld een Yamaha XVS1300A Midnight Star. Voor alle duidelijkheid: voor langere bestuurders dus wel alleen in de stad, want een lange rit overleeft je rug niet.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Harley-Davidson Test: Harley-Davidson Forty-Eight (Sportster)

Disclaimer - Privacy Policy