Test: Harley-Davidson Wide Glide (Dyna) (2011)

Inhoudsopgave
Test: Harley-Davidson Wide Glide (Dyna) (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Harley-Davidson tests

Harley Davidson

Dyna Wide GlideNee, het is zeker geen standaard FXDWG Dyna Wide Glide die Harley-Davidson voor ons heeft klaargezet. Gekker, hij is amper te herkennen als een Wide Glide. Waarvan nu net een kenmerk was dat hij weinig eigens had.

We leggen het nog maar eens uit, al is het maar om het voor onszelf nog eens op een rijtje te zetten. Wat een Harley-Davidson is, weet iedereen. Maar Harley-Davidsons zijn onder te verdelen in vijf smaken, oplopend in prijs: Sportster, Dyna, Softail, V-Rod, Touring en CVO.

CVO staat voor Custom Vehicle Operations. Het zijn Touring-modellen, maar dan voorzien van alles wat de HD-accessoiresnoepwinkel te bieden heeft. Ze zijn beperkt leverbaar en peperduur.
Touring: GROOT, met windscherm of kuip en tassen/koffers.
V-Rod: de dragracer die niemand herkent als Harley-Davidson.
Softail: groot, jaren zestig-uiterlijk met als voornaamste kenmerk de onzichtbare achtervering.
Resteren de Sportsters en de Dyna's.
De Sportsters zijn de kleinste, lichtste en goedkoopste Harleys. Motorblokken lopen van 883 tot 1200 cc. Ze zijn voornamelijk bedoeld voor de – tja – kleinere of lichtere medemens, of de grotere of zwaardere medemens die vastbesloten is voortijdig de WIA (voorheen WAO) in te gaan met een 24-voudige hernia.
En dan dus de Dyna's: dat zijn (zeg maar, soort van) alle Harley's die wegens het ontbreken van de kenmerken horende bij de overige categorieën in hun aparte categorie vallen. Ze zijn direct herkenbaar als Harley, maar welke? Als je die vraag met 'geen idee' moet beantwoorden, is het antwoord dus: Dyna.
Dyna's onderling zijn met een beetje studie ook nog wel uit elkaar te houden. Zo heeft de standaard Fat Bob een vet voorwiel en een dubbele koplamp en is de Street Bob een éénzitter met (hoog) apehanger-stuur. Hebben we nog de Switchback, die door het verwijderen of monteren van een kofferset en windscherm te veranderen is van een cruiser naar een toermachine. Resteren de Super Glide Custom en de hierna te bespreken Wide Glide. De Super Glide Custom is het moeilijkst te benoemen omdat die in het geheel niets eigens heeft. Bij de Wide Glide valt dat nog mee, want die heeft een iets verlengde voorvork en forward controls: zitten met de voeten naar voren dus.

Duidelijk mag in elk geval zijn dat er bij de Super Glide Custom en de Wide Glide echt wel wat werk verzet moet worden voordat er een motorfiets staat waarmee je voor de dag kunt komen. Harley-Davidson onderstreept dat ook, door two-tone lak aan te bieden.
En door 'onze' Wide Glide te voorzien van:
- 'Crisis' Paint Set
- 'Silencer' collectie handvatten, voetsteunen en rempedalen
- 'Skull' collectie tankdop & deksels
- Standaard stuur van een Street Bob
- Brawler zadel
- Led-achterlicht
- Aan de zijkant gemonteerde kentekenplaathouder

Tja. Dan staat er inderdaad ineens wel iets aparts. Door de montage van het standaard stuur van de Street Bob – de apehanger – lijkt onze Wide Glide al meteen niet meer op een Wide Glide. En dan de special paint van doodshoofden in mooie goudtinten, de doodshoofden op de tank en de deksels, het solozitje, het verborgen achterlicht, de kentekenplaat opzij van het achterwiel. Laat kenners er gerust een rondje omheen lopen en ze zullen alleen aan de iets verlengde voorvork nog zien dat het een Wide Glide is. Maar dat was dus net het punt van een Wide Glide: je koopt 'm niet om het aparte, maar juist om er iets aparts van te maken.

Klinkt als 'vorm boven functie', maar dat valt mee.
Het zadel zit best lekker en met een hoogte onder de zeventig centimeter geheel des Harleys, vlak boven de straat. Geen aanbeveling voor langere mensen, want die zullen een gestrekt been alleen in een soort spagaat aan de grond krijgen. Wel weer lekker voor kortmansen, logischerwijs. Nadeel van een lage zit blijft altijd wel het slechte overzicht op de rest van het verkeer. Alleen over een Caterham kun je heen kijken.
Het matzwarte apehanger-stuur is er dus later opgezet. "Had voor jullie wel wat meer naar voren gemogen," constateert meneer West Coast Motors te Alkmaar als we de special weer inleveren. Tekenend voor Harley: als-ie niet lekker zit, verbouw of verstel je net zo lang tot-ie wél lekker zit.
Het hoge stuur biedt naast altijd frisse oksels meer voordelen, ontdekken we al rijdende. Zo staan de goede, trillingsvrije spiegels bijvoorbeeld op ooghoogte, wat naar achteren kijken erg eenvoudig maakt. Niet onbelangrijk, want bij een Harley komt het gevaar meestal van achter.
Aan de handvatten naast de aparte styling weinig nieuws. Uiteraard het HD-knipperlichtsysteem dat tot de geavanceerdste ter wereld behoort. Waar je bij een normale motor de clignoteur aan en uit moet zetten, berekent een HD-knipperlicht na het activeren aan de hand van je snelheid en hellingshoek of je de bocht al door bent en of het knipperlicht dus uit mag. Linkerknipperlicht links, rechter rechts, en tegelijk induwen is gevarenlicht. Geen gek systeem, scheelt zeker in de stad toch aardig wat geklooi.
Verder rijdt de Wide Glide als een Harley: alles functioneert, voor wie geen ambities heeft op het gebied van sportiviteit, vakantie en pokkenweer – wie dus alleen met stralend weer in z'n eentje een blokje omgaat.

Wat kunnen we van deze Wide Glide kwijt over dagelijks gebruik? De naast het achterwiel opgehangen kentekenplaat is voorzien van een scharnierconstructie. Geen overbodige luxe, want je gaat een keer iets raken, en als dat een been is van een onvoorzichtige fietser, kan de plaat in het belang van de fietser maar beter wegklappen. Nadeeltje is alleen dat de kentekenplaat niet vanzelf terugklapt, dus het komt voor dat je in de rondte rijdt met een kentekenplaat die zeer zeker niet zichtbaar is. Handig bij flitspalen, maar van oom agent zal het wel weer niet mogen.
Dan toch weer over dat stuur... het is hoog en breed en dat is in de file onhandig. Daar staat weer tegenover dat het gewicht zoals gebruikelijk erg laag zit, wat de fiets op lage snelheden goed te manoeuvreren maakt. Wel laarzen met super-antislipzolen kopen, want anders verlies je onderweg af en toe een been.
Blok, remmen, vering, wegligging... De Twin Cam 96 (1584 cc) V-Twin is – nou ja – een Harley: kracht voldoende voor een acceleratie en topsnelheid die je vanwege de zitpositie nooit zult willen halen. De remmen doen het. Geen spectaculaire vertraging, wel abs, dus vooruit dan maar. De vering voldoet zowaar, hebben we wel eens anders meegemaakt op een Dyna. Kom je langsrichels tegen, wordt het frame een beetje zoekerig. Maar niks om opgewonden over te raken. Een bocht maken is mogelijk, laten we het daar maar op houden. Wil je bagage mee, moet je een rugzakje ombinden.
Wat kunnen we zeggen? Een Harley is een Harley en deze Wide Glide is zeker een Harley. De prijs – € 15.695 – staat daarbij in geen enkele verhouding tot het praktisch gebruiksgemak en als je een motor wilt die ergens in uitblinkt (behalve blinken zelf), moet je iets anders kopen. Gaat het daarentegen om liefdevolle aandacht van de status- of schoonheidgevoelige medemens, ben je bij de Wide Glide aan het juiste adres. Bang voor verkeerde aandacht hoef je daarbij niet te zijn, want er is standaard een alarminstallatie aan boord, met elektronische sleutel en zo.

Het is heel mooi wat Harley-Davidson tegenwoordig maakt. Het ziet er allemaal prachtig uit en functioneert zoals de eigenaar dat zal willen. Stadsmotor.nl wist zelfs het gemiddelde brandstofverbruik op 5,6 L/100 km te houden en da's netjes. De Wide Glide rijdt makkelijk, voor een zware Harley. Zouden we er ooit één kopen voor de dagelijkse rit door de file en de stad? Zelfs niet als we 'm konden betalen, want daar is-ie gewoon niet voor gemaakt.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Harley-Davidson Test: Harley-Davidson Wide Glide (Dyna) (2011)

Disclaimer - Privacy Policy