Test: Honda CBF125 (2013)

Inhoudsopgave
Test: Honda CBF125 (2013)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Honda tests
Honda

Honda CBF125 4Door Nederland waait vanaf 19 januari 2013 een frisse wind. Hoewel, fris? Vanaf je achttiende mag je als kakelvers motorrijder ineens nog maar op 125 cc, met een maximum van 11 kW en 0,1 kW per kg ledig gewicht. Wat brengt de Honda CBF125 - Honda's goedkoopste motor - mee naar de strijd?

Zichzelf, en dat is al een verbetering voor de lange garde van Stadsmotor.nl, die zich de afgelopen weken ernstig heeft moeten opvouwen op allerlei 'kinderspeelgoed'. Het gaat te ver om te beweren dat we met lengtes van boven de 1.90 meter riant de ruimte hebben op de mooie (het moet gezegd) Honda CBF125, maar als wij erop passen zonder extra scharnieren in de armen en benen te monteren, in de spiegels goed kunnen zien wat er achter de rug gebeurt, en deze rug niet als een pisnijdige kater gekromd hoeft te worden om het stuur te bereiken... dan spreken wij van een geslaagde opzet. In elk geval waar het de zit betreft.
Aan het stuur bespeuren we alle noodzakelijke knopjes precies daar waar zij zich sinds de jaren zeventig/tachtig in het motorgeheugen hebben gegrift. Het dashboard bestaat uit een grote snelheidsmeter, een duidelijke toerenteller, een benzinemeter en drie indicatielampjes voor groot licht, knipperlicht en neutraal. Een kilometerteller en een dagteller maken het aanbod compleet.
Alles stemt hoopvol, maar is de CBF125 ook op ons gewicht berekend?

De buddy is aan de harde kant, de achterdemping ook. Nadat we, met bijgeleverde haaksleutel, de stereodemping in zijn zachte stand hebben gedraaid, is het beter vol te houden. Qua zit dan.
Maar wat heb je aan een goede zit als je aangereden wordt?

Het weertype is 'test-onvriendelijk', met windkracht 4 tot 7 en een gevoelstemperatuur rond de -10. Maar de plicht roept, dus de Honda zal zich moeten schikken. Met de waarschuwing van de Honda-mannen nog in het achterhoofd – nog niet ingereden, 4,2 kilometer op de teller – gaan we op pad. De versnellingsbak schakelt goed en geluidloos. Het vermogen is tot aan de snelweg net aan voldoende.
En dan kom je weer uit op het bekende verhaal met de 125 cc. Honda heeft verzuimd om de volle 11 kW uit het blok te peuteren (wat met het voertuiggewicht van 128 kg best had gemogen) en dus moeten we het 8,3 kW/11,3 pk doen, en dat is gewoon niet genoeg voor op doorgaande wegen. Althans: niet met 100-110 kg bestuurders met winterpak in het zadel en windkracht tig tegen. De wetgeving mag bedoeld zijn om achttienjarigen tegen zichzelf in bescherming te nemen, en dat lukt ook prima, want te snel rijden op een doorgaande weg is simpelweg onmogelijk en jezelf onderuit accelereren zien we ook niet snel gebeuren. Maar als je met tachtig tegen een boom rijdt, ben je net zo dood als dat je dat met honderdtachtig doet, dus dat verschil zien we niet zo. Met het geringe vermogen moet je ook nog eens rekening houden met verkeer dat je onmogelijk kunt ontvluchten, en of je daar nou echt veiliger van wordt..?

De nog niet ingereden CBF125 zet tegen windkracht 5 in 72 km/u op de klok, en dat moet je niet willen. Even op de weegschaal gaan staan dus, voordat je deze motor wilt kopen. Of alleen met mooi weer rijden. Of wegblijven van de doorgaande wegen. In de jaren zeventig was de veroorzaker van een file vaak een oud mannetje met hoed en een Benz diesel. Tegenwoordig is het een achttienjarige op een motor. Wie had dat toen ooit kunnen denken?

In de stad maakt het allemaal niet uit. De schijfrem voor is goed voor voldoende vertraging, de achtertrommel wil snel overgaan tot blokkeren. Daar kun je leuk mee spelen, ten koste van je achterband dan. De demping is voor en achter in orde, maar op de keitjes is het wel hobbelen. Dat komt doordat de CBF125 ten opzichte van grotere motoren – je raadt het al – korter is. Gelukkig heeft dat weer grote wendbaarheid ten gevolge. De CBF is klein, maar je past erop en zelfs met zo veel ruimte dat je gerust aandrang krijgt om leuk uitziende bochten vol gas aan te vallen. Dat loopt gewoon goed af, de wegligging is in orde.

Terugblikkend laat de Honda een prima indruk achter. Het is en blijft een kleine motor en je schakelt de pezen van je linkervoet/-onderbeen voortijdig de krampen, maar als je in de stad of file rijdt, is deze motor door zijn wendbaarheid en smalle bouw vaak in het voordeel. Waar 'echte' motoren in de file weleens moeite moeten doen om erdoor te komen of zelfs helemaal vastlopen, gaat de CBF gewoon verder. Geen haast hebben op dit ding, dan komt het allemaal goed. Voor een prijs van € 2.699,- heb je wel een Honda waar ook nog iemand achter op kan. Dan uiteraard helemaal wegblijven van de snelweg. Al doen de onderstaande foto's misschien geloven dat het allemaal makkelijk gaat.

De Honda CBF125 is geschikt voor het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CBF125 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy