Test: Honda CTX700N (2014)

26473 2014 CTX700NSchrijven over de Honda CTX700(N) is niet eenvoudig, want er zijn mensen die het moeten lezen, maar nog veel meer mensen die het niet mogen lezen. Dat heeft te maken met de geloofwaardigheid van de eerste groep...

Dus we gaan er maar gewoon voor, in de hoop dat de tweede groep mensen het snel weer vergeet.

 

De Honda CTX700 is de makkelijkste motor ter wereld.

- De CTX700 is met een zadelhoogte van slechts 72 cm láág, wat betekent dat werkelijk iedereen - Tyrion Lannister mogelijk uitgezonderd – erop past.
- De CTX700 is uitgerust met de uit de NC700SD, NC700XD en NC700D Integra bekende 670-cc tweecilinder met dual clutch transmissie, wat betekent dat ie als een halfautomaat of automaat gereden kan worden. Het is bovendien de 35-kW-versie, wat betekent dat er zelfs al met een A2-rijbewijs (vanaf 20 jaar) opgestapt mag worden.
- De CTX700 heeft abs, wat betekent dat je zonder drama vol in de remmen kunt.
- De CTX700 stuurt beter dan verreweg de meeste motorscooters, want hij heeft grotere wielen, want precies hetzelfde, prima onderstel als de NC700S, -X en Integra.

En dan het mooiste:
- De CTX700 ziet eruit als een volwaardige motor. Hij ziet er bovendien uit als een custom/cruiser of hoe dat tegenwoordig ook heet (we zitten niet zo in die scene bij Stadsmotor.nl). En waarom we dat het mooiste noemen... omdat het voor de liefhebbers van customs/cruisers/choppers/baggers wél belangrijk is hoe zo'n ding eruitziet. Sterker, omdat het voor de liefhebbers van customs/cruisers/choppers/baggers het belangrijkste is, hoe de motor eruitziet.
Aldus ben je op een CTX700 helemaal swag, zonder dat iemand in de gaten heeft dat je feitelijk op een veiligere variant van een motorscooter rijdt.

Cruiser of Bagger?

De CTX700 wordt geleverd in twee varianten, de CTX700 en de CTX700N. De laatste kregen wij mee en is de kale (N, naakte) versie van de met tophalf stroomlijn en koffers aangeklede bagger-variant, die € 1.000 meer kost dan de € 8.999 van de kale versie.

Waarom Honda heeft gekozen voor dit concept... CTX staat voor 'Comfort Touring Experience' en is uiteraard een bedenksel van een te duur betaalde reclameglibber die meent met een nietszeggende term ineens spullen te kunnen verkopen. De Honda-marketeers zijn zelfs zover meegegaan in deze gekkigheid, dat ze een variant op de uitstekende toermotor ST1300 Pan-European hebben bedacht, de CTX1300 bagger-achtige. Is dit ding naar de bescheiden mening van Stadsmotor.nl alleen een succes voor mensen die zeker willen weten dat ze nooit een zielsverwant zullen tegenkomen, dat is de CTX700(N) dus niet. De bagger-maffe Honda-Amerikanen zijn er – vermoedelijk per ongeluk – in geslaagd iets goeds te maken. Dat wil zeggen, als je niet te groot van stuk ben, of niet te sterk, of geen zin hebt in dat geklooi met koppelen en schakelen... noem maar op.

Minpuntje van de lage constructie is dat de CTX niet zoals de NC700S of NC700X een helm kwijt kan onder de 'tank'. Maar dat is dan ook het enige nadeel.
En ja, natuurlijk zit je op de N met je bakkes in de wind, maar dat heb je nu eenmaal op cruisers en dergelijke.

Oneerlijk

Als grote en zware motorrijder zou ondergetekende eigenlijk van de Honda CTX700 willen zeggen dat het niet eerlijk is dat ze motorrijden zo makkelijk hebben gemaakt. Maar dat is natuurlijk niet zo. De CTX700 maakt motorrijden bereikbaar voor mensen die dat altijd al wilden, en niet konden, omdat ze niet gezien willen worden op een rijdend toilet. (Sorry motorscooterrijders, zo worden die dingen nu eenmaal genoemd.)

De Honda CTX700 is de makkelijkste motor ter wereld. Wie na honderd keer zakken alle hoop op het motorrijbewijs heeft opgegeven, koopt een CTX700 en zegt tegen zijn rijinstructeur: OP DIT DING LES, JA! NU! Dan heb je uiteindelijk een A2-automaatrijbewijs, maar wat zal dat schelen..?
En wie al een rijbewijsje heeft en niet meer durft: probeer 'm eens...

 

Uitgebreide informatie over Honda's Dual Clutch Transmission op motorfietsen is hier te vinden.
Deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.

Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 4-takt 2-cilinder paralleltwin
Cilinderinhoud: 670 cc
Max. vermogen: 38 kW/52 pk bij 6.250 tpm
Max. koppel: 62 Nm bij 4.750 tpm
Max. snelheid: nnb
Aandrijving: 6 versnellingen (DCT)
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17/17 inch
Remmen v/a: enkele schijf/ enkele schijf
Afmeting lxbxh: 225,5 x 84 x 115,5 cm 
Zithoogte: 72 cm 
Rijklaar gewicht: 227 kg 
Kleuren: Darkness Black Metallic, Pearl Sunbeam White
Accessoires (optioneel): Dual Clutch Transmission, 35L top box, 45L top box, zijkoffers, windscherm groot, handvatverwarming, led-mistlamp, middenbok, alarm, 12V-aansluiting 
Prijs: € 8.999,- (€ 9.999 voor de aangeklede CTX700) 

Veiligheid
ABS: ja, gecombineerd
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar, met relectoren op de voorvork
Mistlampen: optie
Spiegels: goed geplaatst, goed zicht
Parkeerrem: nee



27045 2014 CTX700N
Muis over de foto voor zwart.
27043 2014 CTX700N
honda-ctx700-626473 2014 CTX700N

Motorblok en dashboard van de NC700-serie.

honda-ctx700-0honda-ctx700-5honda-ctx700-4Honda CTX700N rechtsHonda CTX700N voor
Met abs...
Honda CTX700N voorwielHonda CTX700N links

Led-lampje achter...

Honda CTX700N achterhandvat rechts
Boven: rechts selecteer je automaat in de normale of snelle stand.

Honda CTX700N hanvvat links a
Links kan desgewenst op- of teruggeschakeld worden.
Honda CTX700N handvat links vHonda CTX700N zitpositie voor
De zitpositie is ontspannen...
Honda CTX700N rechtsvoor
... maar mensen met lange benen passen niet precies in de tank. Wat een aanbeveling is voor mensen met korte benen.
Honda CTX700N been

Doe ons maar een CTX... 700! (Erachter de 1300).
Honda CTX700N daewoo




JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.



Honda

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda CTX700N (2014)

Disclaimer - Privacy Policy