Test: Honda XL1000V Varadero ABS

Inhoudsopgave
Test: Honda XL1000V Varadero ABS
Specificaties
Fotogalerij
Alle Honda tests
Honda

Varadero 10Het is niet zomaar een trip die Stadsmotor.nl heeft geselecteerd voor de Honda XL1000V Varadero, die we meekrijgen in de speciale uitvoering L'Iseran, genoemd naar de hoogste verharde bergpas van Europa. Stadsmotor.nl kiest een ander reisdoel, met onderweg stadjes die niet direct voldoen aan de Nederlandse definitie van stad, maar desondanks stad zijn. Niet zonder reden. 

De Honda XL1000V Varadero is absoluut geen nieuwe fiets. Hij werd maar liefst elf jaar geleden geïntroduceerd als grote allroad, opvolger van de onder liefhebbers onvolprezen, want welhaast onverwoestbare Honda XRV750R Africa Twin. Was schrijver dezes toevallig ooit eigenaar van een Africa Twin (het tweede model: RD04), daar was weinig toevalligs aan. De uit België geïmporteerde Africa Twin (uit 1993) leerde zich gedurende een aantal jaren en zo'n 70.000 kilometer kennen als een motor die nooit (!) weigerde te starten en nooit (!) een klap verkeerd maakte. Daarnaast was hij te beladen als een ezel op anabolen en accepteerde hij elk denkbaar wegdek, van geruïneerd asfalt tot gravel.
Honda verving de Africa Twin door de Varadero en in Africa Twin-kringen werd een periode van eeuwigdurende rouw afgekondigd. De Varadero was ondanks zijn node gemiste pk's – de Africa Twin had er maar 65, de Varadero 93 – géén opvolger van de Africa Twin. De Varadero had geen Parijs-Dakar-bloed door de aderen stromen, maar was (onder andere met zijn giet- in plaats van spaakwielen) een wegmotor en echte allroad in plaats van offroad...

Het is jaren na de verkoop van de Africa Twin en nog veel langer sinds de introductie van de Varadero dat ik me in het zadel mag laten glijden. Erger nog, het is tijdens een trip naar de Harz die ik op de heenweg heb afgelegd op een BMW R 1200 GS, tot de komst van de Yamaha XT1200Z Super Ténéré redelijk onbetwist de beste motor ter wereld... De BMW heeft tegenwoordig een topvermogen van 110 pk en een koppel van 120 Nm, de 200 cc minder metende Varadero 94 pk en 98 Nm. De Varadero mist ook elektronisch instelbare vering en tractiecontrole. De BMW heeft een rijklaargewicht van 229 kilogram, de Honda 276,7 kilo, bijna vijftig kilo meer. Je zou kunnen zeggen dat de Honda met zijn gecombineerd abs-remsysteem alleen op dat gebied partij kan bieden, maar zelfs dat is niet het geval, want de BMW heeft ook nog eens de Telelever-voorvork met de enkele demper, die bekend staat om zijn superstabiele antiduikfunctie.

Kommer en kwel voor de achterhaalde Varadero? Valt wel mee. De Varadero heeft een basisprijs van € 13.790 en kost in de L'Iseran-uitvoering die wij mee hebben € 14.390. Da's dus met zijkoffers en topkoffer, handvatverwarming en middenbok, en dan heeft Honda er ook nog eens een navi tegenaan gesmeten. En op die manier heb je wel een zeer complete reismotor, geschikt voor de Autobahn, de binnen- en buitenwegen, de file en de stad. Ter vergelijking: de kale BMW kost € 15.700,19, en met alle toeters en bellen erop een heel eind naar de twintig mille. Scheelt toch zo'n € 5.000. Dat is dus het verschil tussen een moderne dikke allroad en een ouderwetse. Wat ook wel blijkt als je de prijs van de Varadero vergelijkt met andere grote (1000 cc plus) en compleet uitgeruste allroads: de ook niet zo moderne Moto Guzzi Stelvio 1200 4V NTX ABS (€ 15.990) en de wel moderne Yamaha XT1200Z Super Ténéré in de Explorer-versie (€ 18.999). Dubbel oef.

Wat vermag de Varadero nog? Is hij bijvoorbeeld geschikt voor stadsgebruik? Echt wel! Het is een zwaar en een dik ding, maar het gewicht zit laag, de zit is hoog en de grootste breedte zit voorop (als de zijkoffers niet zijn gemonteerd), dus waar de voorkant doorheen kan, kan de rest ook doorheen. De Varadero is niet de kleinste, dat is waar, maar dat staat dan weer garant voor een zeer prettige bescherming tegen de elementen, al zul je voor echt goede bescherming op de snelweg wat extra ruit moeten monteren. De zit is hoe dan ook breed en riant, je houdt het er honderden kilometers achtereen op vol. In de topkoffer kun je emmers bagage kwijt, en als je op reis gaat, klip je de zijkoffers aan en kun je echt emigreren. Op de snelweg moet je zeker met volbeladen motor geen wonderen verwachten van de stabiliteit: vanaf zo'n 160 km/u begint de boel te zweven. Het is niet dat het niet gaat of niet wil, maar het voelt onprettig.

Wie daarentegen zoals Stadsmotor.nl een stevig stuk Duitsland in kachelt en terecht komt in de Harz (voorheen DDR), en dan met name in de historische stad Quedlinburg, zal tot de ontdekking komen dat er toch heel wat te zeggen valt voor lange en zachte veerwegen. De Varadero mag dan geen BMW-achtige constructies hebben met vering die je op comfort-, normaal- en sportstand kunt zetten, het voldoet allemaal prima, zelfs in het niet bepaald strak geasfalteerde Harz-gebergte, de klinkerwegen daarbuiten of in de straten van Quedlinburg. De keitjes aldaar lijken maar met één doel ontworpen: zelfs de meest hardnekkige motorgek ontmoedigen ooit binnen te rijden. Tja, en dan moet je natuurlijk geen Varadero's of GS'en op bezoek krijgen. Die trekken zich namelijk geen ene pepernoot aan van wegdek waar argeloze voetgangers hun enkels verzwikken en kinderen zelfs op fietsen met zijwieltjes tot hun 21e nog hard vallen. Deze Reise-Enduro's laten zich gedwee krappe bochten, steile hellingen en steegjes vol kinderhoofdjes in dwingen.

Het is niet schokkend wat de Varadero allemaal in stelling brengt, zeker niet als je op zoek gaat naar verrassende technologie of elektronica. Maar het is in de ontwerpfase dan ook nooit de bedoeling geweest om van de Varadero een hyper-geavanceerde machine te maken. De 996 metende tweecilinder in V-vorm is nog steeds niet loeisterk, maar zeker sterk genoeg voor wat-ie moet doen, namelijk de bestuurder, eventuele passagier en bagage vol overtuiging door Europa duwen. Bedieningsgemak en comfort stonden daarbij voorop. Vanuit dat oogpunt bezien is Honda's dikste allroad dan ook nog steeds een prima ding. Wie hem nieuw hebben wil, kan zich bovendien maar beter haasten, want de Honda CrossTourer zit eraan te komen, en dat is nou eens een allroad die met zijn 1.237 cc V4-blok vermoedelijk van zins is om gehakt te maken van de GS. In de categorie Africa Twin heeft Honda echter af te rekenen met de Triumph Tiger XC, en da's ook een héél goed ding, heel anders weer dan Honda's eigen CrossRunner.
Het zijn turbulente tijden in de allroad-wereld, en da's maar goed ook, want het zijn naar de bescheiden mening van Stadsmotor.nl na de motorscooter met overmacht de fijnste dingen voor het dagelijks verkeer.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda XL1000V Varadero ABS

Disclaimer - Privacy Policy