Test: Honda VT750C2B Shadow Black Spirit

Inhoudsopgave
Test: Honda VT750C2B Shadow Black Spirit
Specificaties
Fotogalerij
Alle Honda tests
Honda

VT750C2B Shadow Black Spirit 1Stadsmotor.nl houdt niet van choppers. Het ziet er leuk uit en zo, maar de zitpositie is vaak laag en dat betekent: weinig overzicht (letterlijk) over de rest van het verkeer. Daarnaast is de vering meestal om te janken, om van het remvermogen maar te zwijgen. Hoe zit dat met de Honda VT750C2B Shadow Black Spirit?

Eerst even dit, om deze test voor niet-motorrijders – van harte welkom op Stadsmotor.nl – in perspectief te plaatsen:

Waar het 99% van de automobilisten geen pepernoot uitmaakt in wat voor auto ze stappen en 100% van de OV-gebruikers worst zal wezen welk nummer de trein, tram, metro of bus heeft (zolang het kreng maar komt), is het voor motorrijders hoogst relevant welke motor ze kiezen. De wegligging van alle treinen is ongeveer hetzelfde, en auto's wijken alleen écht van elkaar af als ze zich bevinden in een prijscategorie die niet is weggelegd voor eerlijke mensen.
Bij motorfietsen is dat heel anders, want er zijn nogal wat factoren die bepalend zijn voor de toepasbaarheid. Een crossmotor moet vooral grote wielen en lange veerwegen hebben, een toer/sportmotor vooral een heel stijf frame en uitstekende vering en remmen, een allroad een combinatie van die twee, en een chopper/custom eigenlijk niets van dat alles, maar wel weer veel chroom.
Dat heeft ermee te maken dat bij customs(/choppers) vooral het uiterlijk telt en de wegligging veruit van ondergeschikt belang is. Desondanks mogen customs zich verheugen in een grenzeloze populariteit, omdat ze appelleren aan het motorbeeld dat bij menig persoon van jongs af aan zit ingebakken in het geheugen.
Rationele motorrijders snappen dat dit beeld hopeloos verouderd is en zijn al lang overgestapt op iets anders dan een custom, maar de vraag om customs blijft, en dus worden ze nog gemaakt. Voornamelijk voor mensen die de motor erbij hebben en 'm alleen gebruiken als de thermometer 21,5°C aangeeft, de wind met hoogstens kracht 2 uit het oosten blaast en buienradar.nl aangeeft dat de dichtstbijzijnde wolk zich ergens boven het Amazonegebied bevindt.
We begrijpen, uitzonderingen daargelaten zijn dit niet de hardcore motorrijders zoals je ze kent van de driedubbeldoorgepekelde winterploeg van Stadsmotor.nl, die zelfs de enige stukjes chroom op de hoofdredactionele TDM (de uitlaten en het stuur) ongepoetst laat, met fraaie roestmozaïeken als kunstuitingen van Moeder Natuur tot gevolg. Een 21 jaar oude TDM als ratbike, je moet er maar opkomen. Maar niet iedere motorrijder is gezegend met zo veel individualisme, en voor die mensen zijn er dan ook customs die er af fabriek al uitzien alsof ze een leven aan de zelfkant van de maatschappij achter de rug hebben. Een voorbeeld? De alhier besproken Honda VT750C2B Shadow Black Spirit.

De Honda VT750C2B Shadow Black Spirit is het foute broertje van de o zo lieve, 100% knuffelbare VT750S Shadow. Lees die test vooral ook als je geïnteresseerd bent in een Shadow, je bent er nu toch. Er zijn nóg twee Shadows binnen deze familie met dezelfde 745 cc metende V-twin, de 'gewoonste' VT750C Shadow ABS, en de VT750DC Shadow Spirit ABS. Merk op dat deze de lettercombinatie ABS in de naam hebben, niet verrassend verwijzend naar een antiblokkeerremsysteem, in dit geval zelfs gecombineerd abs (voor- en achterrem integraal samenwerkend, het beste systeem op de markt)..
Oplopend in prijs zit de familie als volgt in elkaar
VT750S Shadow: € 7.490
VT750C2B Shadow Black Spirit: € 9.450
VT750C Shadow ABS: € 9.850
VT750DC Shadow Spirit ABS: € 10.090
Waarom die prijsverschillen? Simpel, de VT750S heeft geen cardan, maar een ketting, en bovendien geen abs en nota bene een trommelrem achter. De hier besproken Black Spirit heeft wel een cardan, maar hetzelfde (op het oog) dubieuze, want hopeloos ouderwetse remsysteem als de VT750S.
De voordelen van een cardan mogen bekend zijn. Je hebt geen omkijken naar de aandrijflijn. Tandwielen en ketting zitten er niet op, en wat er niet op zit, hoef je niet te smeren en kan ook niet verslijten. Duurder in aanschaf, ja, maar op de lange duur verdien je dat vanzelf weer terug, want kettingen en tandwielen zijn bepaald niet gratis. Dat is dus goed van de Black Spirit.

Wielen!
VT750S Shadow v/a: 19 inch/16 inch
VT750C2B Shadow Black Spirit v/a: 17 inch/15 inch
VT750C Shadow ABS v/a: 17 inch/15 inch
VT750DC Shadow Spirit ABS v/a: 17 inch/15 inch
De VT750S is het 'grote' hobbelpaard, de overige Shadows zijn met een zithoogte van slechts 65 (!) centimeter de krukjes in de kleuterklas. Oké, overdreven, en het zal de kortere medemens als muziek in de oren klinken, maar er is niemand die niet met zijn voeten bij de grond kan op een Shadow, tenzij je toevallig tot de groep volwassenen behoort met een lichaamslengte kleiner dan 1.45 meter.
De wielgrootte heeft voorts invloed op de wegligging, zeker in een chopperframe. Kun je met de VT750S nog aardig de hoek om – de stepjes gaandeweg wegslijtend – die stepjes heb je bij de Black Spirit veel sneller aan de grond. Het dempt niet slecht (hoewel stugger dan de VT750S) en het stuurt niet slecht, maar zelfs 'doorrijden' is er natuurlijk niet bij, temeer daar de remmen, hoe goed ze hun best ook doen, absoluut niet zijn bedoeld voor sportief gebruik.
De zit is niet onaardig, ook niet voor de langere mens, maar die moet geen ambities hebben om iemand van gelijke lengte achterop te nemen en al helemaal niet om met de fiets op vakantie te gaan.
Kijken we even vanuit het zadel naar voren. Op het stuur links de schakelaren voor licht, knipperlicht en claxon, rechts dodemansknop en start. Daar zul je niet verdwalen. In het instrumentarium in de tank een grote ronde snelheidsmeter met een eenregelige digidash voor kilometerteller, trip 1 en 2 en tijd, en daaronder nog verklikkerlichtjes voor neutraal, olie en temperatuur. De verklikkerlichtjes voor tanken, richtingaanwijzers en grootlicht zijn in de kroonplaat verwerkt.

Minimalistisch is wederom het toverwoord, wat ook tot uitdrukking komt in de matzwarte styling met slechts enkele alu en chromen accenten. Hoogst imposant, maar gezien het formaat van de fiets nog niet genoeg om er echt een bad ass-chopper van te maken, moet Honda Nederland hebben gedacht. Dus is onze Black Spirit voor de gelegenheid uitgerust met een Dr. Jekill & Mr. Hyde-uitlaatsysteem. Een geheime schakelaar overhalen en de knop van de claxon zet een klep in de uitlaat open waardoor het beschaafde geplof van de V-twin veranderd in een hels gedreun, een lekke Harley-Davidson waardig. Ja, dan heeft geluid ineens wel zin, want je wordt direct een stuk geloofwaardiger. En signaleer je oom agent, een druk op de claxon brengt het geluid weer binnen aanvaardbare normen.
Natuurlijk is een dergelijke voorziening volstrekt nutteloos in het dagelijks verkeer, want je trekt er alleen maar aandacht mee die bovendien voornamelijk negatief zal zijn. Maar de Black Spirit is een custom en een custom koopt men op gevoel, niet op ratio. Belangrijk is dat het een tweewieler is, met alle voordelen van dien. En dat je dan misschien alleen in de zomer tussen de file door glipt, het scheelt toch. Het is altijd weer een auto minder op straat, en dat is per definitie goed voor iedereen.
Moesten we nog iets over het vermogen melden? Vooruit dan maar. Dat is met 45,6 pk/33,5 kW niks om bang van te worden. Te hoog voor het huidige AL-rijbewijs (max 25 kW), maar minder dan de 35 kW waarmee A2-rijbewijsbezitters (vanaf 19 januari 2013) mogen rondrijden. De Shadow-serie zou vanaf 2015 (als de eerste A1-rijbewijsbezitters hun A2 mogen halen) weleens populair kunnen worden. Als-ie dan nog bestaat, natuurlijk, maar dat zal wel, want Shadows zijn er al vanaf 1983! Waar verder overigens niets op aan te merken is, want Shadows zijn prima customs.

Er is uiteraard ook een club.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Honda Test: Honda VT750C2B Shadow Black Spirit

Disclaimer - Privacy Policy