Kawasaki Vulcan S (2015)

Inhoudsopgave
Kawasaki Vulcan S (2015)
Technische gegevens
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

15EN650B 44SBLKDRF3CG CNieuwe choppers/customs zien we dezer dagen al niet te veel, en nieuwe Vulcans al helemaal niet. En dan komt Kawasaki ook nog eens met een Vulcan met paralleltwin - uit de ER-6 / Versys, dus niet voor dikkerds.. Het ding is laag en ziet er niet gek uit. En rijdt nog veel beter.

Om maar met de deur in huis te vallen: Stadsmotor.nl is niet kapot van choppers. De zadelhoogte is te laag voor behoorlijk zicht over het verkeer, het voorwiel is te zwaar voor snel stuurwerk, het blok is meestal veel zwaarder dan ooit noodzakelijk en bovendien veel te zwak in verhouding tot de cilinderinhoud, de zitpositie is een recept voor een hernia en je kunt zelfs met aanhangtasjes vaak nog geen tandenborstel aan bagage meenemen.

Het enige wat eigenlijk leuk is aan een chopper, is het uiterlijk. Vooropgesteld dat je nostalgisch bent ingesteld. Maar viel het 'vroeger' nog niet eens zo op dat choppers veelal over de weg dweilden en niet vooruit en zeker niet door een bocht te hengsten waren, alle andere typen motoren zijn in de tussentijd zo onwaarschijnlijk veel beter geworden, dat de choppers van weleer steeds meer uit de toon vallen. Het is zelfs zo dat je op een mooie zondag als normale toerrijder je rit maar onderbreekt om even een e-peuk te roken als je achterop een chopperclub rijdt. De gemiddelde snelheid is lager dan die van een brommerclub of wielervereniging. En daar kun je tenminste nog langs.

Stadsmotor.nl is dus niet kapot van choppers.

2009 Kawasaki VN900 Classic zwart15EN650B 44SBLKDRS3CG C
Kawasaki VN900 (2012) en Vulcan S.

Maar Stadsmotor.nl is wel degelijk gecharmeerd van de Kawasaki Vulcan S. Maakten we de Vulcan VN900 in 2012 tot ongenoegen van ene Floris nog uit voor bejaardenfiets, dat zouden we van de aanmerkelijk modernere Vulcan S niet durven zeggen. Het ding toont als een chopper – oké, een moderne chopper – maar gedraagt zich zeker niet zo. Deze Vulcan S wil vuurspuwend van zijn plek en plat door de bocht: wat ie ook kan met z'n 18-inch voorwiel en 17-inch achterwiel! Zonder stepjes aan de grond!

Maar hij kan ook heel gedwee zijn.

We geven hem mee aan (toen nog) beginnend motorrijder Ferry, die daarmee zijn chopper cherry verliest...

"Toen ik de Kawasaki Vulcan S zag staan, dacht ik: wat is ie laag! Een zithoogte van 70,5 cm is inderdaad laag. Hij ziet er stoer uit en heeft best een hoog 'easy rider'-gevoel. Het is een 'Urban Cruiser met een hoog 'retro' gehalte. Ook vroeg ik me af hoe makkelijk hij zich door de bocht liet sturen met je voeten zo ver naar voren. De chef zei dat het 'een lief motortje' is. Ik stapte op en moest wel even zoeken naar de voetsteunen. Door zijn lage zwaartepunt voelt hij aan als een brommer. Ik startte de tweecilinder en die kwam met een laag gebrom tot leven. Mijn linkervoet ver naar voren steken om de machine in zijn eerste versnelling te zetten. Het is in het begin even wurmen om mijn motorlaarzen op de step en onder de versnellingspook te krijgen, maar het lukt. Die versnellingspook kun je trouwens niet missen, zo groot is hij met een dikke bus van rubber eromheen. Bij het wegrijden zoeken naar de voetsteun voor mijn rechtervoet.

De machine laat zich verassend makkelijk door de bochten sturen. Eerst een stuk snelweg en dan valt het mij op dat je een behoorlijke tegenwind hebt. Allereerst natuurlijk vanwege het feit dat de Vulcan S geen kuip heeft, maar dat effect wordt nog versterkt doordat je benen zich niet onder je bevinden, maar voor je, en je lichtelijk achterover zit. Dat maakt dat bij snelheden boven de 120 km/u het oncomfortabel begint aan te voelen. Misschien is dat wennen maar besloot de snelheid rond de 100 km/u te houden. Lekker cruisend op de eerste baan had ik veel bekijks van met name kinderen die in de auto's zaten die me inhaalden. Met elektronica hoefde ik me niet te vermaken, want die zit er niet op. Je hoeft geen hele boekwerken door te worstelen voor je ermee op pad gaat. Het is een heel simpele motor met alleen de basic opties.

De motor

Over het motorblok. Het is een ongeschreven wet dat een echte cruiser voorzien is van een tweecilinder V-motor. De Vulcan S heeft ook twee cilinders, maar die zitten in lijn. Het is daarnaast een hoge toerenmotor. Het is de tweepitter die we ook tegenkomen in de Kawasaki's ER-6 en Versys, maar voor de Vulcan heeft men het motorkarakter aangepast. Het blok heeft een vermogen van 61 pk en het koppel van 63 Nm werd wat breder uitgesmeerd tussen de 2000 en 6000 toeren, wat hem heerlijk soepel maakt. De versnellingsbakverhoudingen liggen in de lage versnellingen dicht op elkaar, waardoor het cruise-karakter nog verder wordt versterkt. Je kan hem in stadsverkeer heerlijk schakellui rijden.

Op de ringvaart van de Haarlemmermeer was het weer prachtig en met zo'n 60 km/u over de licht slingerende weg is rijden een uitermate relaxte bezigheid. Maar dan valt het op dat de tank heel snel leeg is. Het E-tje van 'emtpy' knipperde al toen ik bij het benzinestation aankwam en tot mijn verbazing ging er maar 10 liter in. Daarom is de tank dus zo snel leeg, niet omdat hij veel verbruikt, maar omdat er maar 14 liter ingaat.

Opties

De Vulcan S is in hoge mate afstelbaar. De voetsteunen zijn verstelbaar in drie standen: 25 millimeter naar voren en 25 naar achteren. Ben je lang, dan is er een ander zadel te bestellen waarbij de zitkuil verder van het stuur zit, en als je erg korte benen hebt is er ook nog een speciaal zadel voor heel kleine mensen, die de zit hoogte met iets meer dan 5 cm verlaagt. Ook is er een ander stuur te bestellen die de handgrepen ruim 4 cm verder naar achteren brengt. De voorvering is niet afstelbaar en de achtervering is instelbaar in zeven standen. In het cockpitje verschillende triptellers, totaalstand, het benzineverbruik en de actieradius. De versnellingsindicator die op onze test Vulcan zat, is optioneel. Wel jammer, dat die indicator een streepje geeft als het gas dicht is. Zo kun je nog niet zien in welke versnelling hij staat als je stilstaat. Verder kun je nog kiezen voor een bagagerek, een groot of middelgroot windscherm, een rugsteun, leren zadeltasjes, chromen stuur (twee versies), Tank striping in twee versies, LED-sublampen en nog meer zaken...."

En daar kappen we Ferry af. Hij gaat nog even door over de remmen (met abs), die niet alleen in zijn visie prima voor elkaar zijn en ook zeker passen bij het karakter van de Vulcan S. En dat is een pittig karakter.

Kawasaki heeft met de Vulcan S een motor in de markt gezet die misschien lijkt op een chopper en zit als een chopper, maar veel beter rijdt dan een chopper en nog eens zo te pimpen is dat ie voor elke lengte geschikt gemaakt kan worden en nog eens aangepast kan worden met tassen en lampen zodat je mogelijk zelfs een serieuze motor krijgt.

Dat we dat nog eens van een chopper zouden zeggen!

Als Stadsmotor.nl voor een retromotor zou moeten kiezen, zouden we het nog niet zo zeker weten, maar op de vraag 'Welke lichte chopper?' is nog maar één antwoord.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Kawasaki Vulcan S (2015)

Disclaimer - Privacy Policy