Test: Kawasaki KLX125 (2010)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki KLX125 (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Kawasaki tests

Kawasaki

Kawasaki KLX 125Er zijn landen – vrij veel zelfs, ook in Europa – waar je vanaf je zestiende op een 125-cc motor mag rijden en hoe dan ook op zo’n ‘brommer’ mag als je bezitter bent van een autorijbewijs. Da’s in Nederland helaas niet zo, zoals we bij Stadsmotor.nl maar al te goed weten. Waarom zou je dan toch voor een Kawasaki KLX125 gaan?

“Eerst het zuur, dan het zoet.” Dat waren gevleugelde woorden van een Nederlandse minister-president die vier kabinetten achtereen liet crashen. Desondanks volgen we zojuist genoemde stelling.

Het zuur… De Kawasaki KLX125 is volgens de Nederlandse wet een motorfiets, want heeft een cilinderinhoud boven de 50 cc. Hij heeft zelfs 75 cc meer, namelijk 125 cc. Maakt dat de kleine Kawa tot een motorfiets? Volgens die wet wel dus, maar voor je gevoel absoluut niet. Er zijn opgevoerde brommers die sneller gaan, maar die zijn verboden. Zie de KLX gerust als een opgevoerde brommer, maar dan eentje waarvoor je een motorrijbewijs nodig hebt, al is het een A1-rijbewijs voor beginners. Al het voorgaande gesnopen? Dan mag het duidelijk zijn dat de KLX allerminst is bedoeld voor verre reizen of zelfs maar toertochten óf zelfs maar korte ritten over de snelweg, want daar ontbreekt het je aan voldoende vermogen om met een veilig gevoel een vrachtwagen te passeren. 100 km/u is te halen, maar dan moet je niet te groot of zwaar zijn, plat op de tank gaan liggen en geen tegenwind hebben.
Dan het zoet. De KLX is een klein, uiterst licht motortje en dat betekent dat je in stadsverkeer uitstekend uit de voeten kunt. Is die stad toevallig ook nog eens een van de grote randsteden, dan weet je dat je om de 100 meter een wegopbreking tegenkomt, waar je met een glimlach van oor tot oor dwars doorheen rijdt. Want ja, de KLX is natuurlijk een crosser op kenteken die helemaal in zijn element is buiten de geplaveide weg. De kleine Kawa heeft maling aan slecht wegdek en verkeersdrempels en is natuurlijk ook prima geschikt voor op (letterlijk) het platteland. Kom daar eens om bij de gemiddelde motorscooter.
Is-ie ook hip? Sportief hoe dan ook. Eén druk op de knop en hij start, één draai aan de gashendel en je bent weg. En niemand die je de eerste kilometers te pakken krijgt, want zo snel als een motortje van slechts 113 kilo draait alleen een ballerina. Zo de KLX niet hip is, zou hij het moeten zijn. En misschien wordt-ie het ook wel. Als er tenslotte één schaap over de dam is… voor het geld hoef je het niet te laten. Reken naast het acceptabele aanschafbedrag ook op een uiterst bescheiden brandstofverbruik: 1 op 30 haal je op je sloffen.

Geschikt voor het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki KLX125 (2010)

Disclaimer - Privacy Policy