Test: Kawasaki Versys ABS (2010) Versys Tourer (2012)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Versys ABS (2010) Versys Tourer (2012)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests
Kawasaki Versys 5 2010De Kawasaki Versys is typisch een voorbeeld van een motorfiets van na de revolutie. Daarbij mag 'de revolutie' worden gezien als het moment dat men voor snelle, handzame motoren ineens naar de cross- en endurosport ging kijken. Het maakt de Versys tot een zeer bruikbare allrounder.

Vroeger was een sportmotor per definitie een tweewieler met zo weinig mogelijk kilo's en zo veel mogelijk pk's, liefst met een stroomlijn om geen last te hebben van de wind, zodat je zo snel mogelijk kon rijden. Sportmotoren naar dat concept bestaan nog steeds, alleen heten ze nu supersportmotoren en worden ze alleen nog op circuits gebruikt of in elk geval voor circuits bedoeld. De reden daarvoor: ze zijn zó snel geworden dat je er op de openbare weg met goed fatsoen niet meer mee kunt rijden. Ze lopen makkelijk tegen en over de 300 km/u en dat mag bijna nergens en kan zeker nergens. Althans niet zonder ernstig gevaar voor het rijbewijs of het leven.

De sportmotoren van weleer hebben aldus plaatsgemaakt voor een nieuw soort sportmotor dat zijn snelheid haalt uit totaal andere eigenschappen, te weten wendbaarheid en acceleratievermogen. Stroomlijn? Een rudimentair kuipje dat onaangename winddruk boven de 100 km/u van de borst haalt en je hebt het wel gehad. En wie gaat er nog veel sneller dan dat? Wendbaarheid? Een kort frame, relatief hoog op de poten door lange veerwegen die elk hobbeltje wegslikken. En een mooie ontspannen, rechte zit die wijds uitzicht garandeerd. Acceleratievermogen? Wat dat betreft geloof je bij de Versys dus niet dat je met een slechts 649 cc grote tweecilinder te maken hebt. Kawasaki geeft 64 pk op, maar het blok voelt oneindig veel sterker. Het begint ergens vanaf 3.000 toeren te trekken en jettert gewoon door tot voorbij de 10.000 tpm. Het is geen 1000 cc 4-cilinderkracht, maar gewoon véél, ruim voldoende in elk geval om er als een gek vandoor te gaan, zeker vanaf de 7.000 tpm. Kawasaki noemt op de eigen website de KLE 500 als een van de voorgaande modellen, maar die was bij lange na niet zo sterk. Een heel best en soepel blok dus, dat naadloos aansluit bij het frame dat een originele mix is van platen en buizen, kunstig gevouwen rondom de diagonaal omhooglopende achterschokdemper die met een beetje fantasie zijn geabsorbeerde krachten naar voren doorgeeft, aldus hobbelenergie omzettend in voorwaartse beweging. Het is moeilijk te definiëren waar de magie van de Versys vandaan komt, maar reken erop dat het een enorm fijn en gebruiksvriendelijk apparaat is waarmee je gerust op reis kunt maar ook nog eens knetterhard de hoek om. En nog abs ook. Het spreekt bijna voor zichzelf dat deze motor voor woon-werkverkeer ook alles in huis heeft.

nb. de Versys is anno 2012 leverbaar als Versys City en Versys Tourer, met een topkoffer (+ € 399) resp. zijkoffers (+ € 799).

Versys Tourer (2012)
Versys-Tourer-P1Het is een jaartje of twee later dat Stadsmotor.nl de Versys Tourer ophaalt. Deze toerversie is voorzien van een vario windscherm (€ 128), handkappen (vanaf € 25,05), zijkoffers (€ 364,15) en een tankpad (€ 26,45). Hoe men tot de meerprijs van € 799 komt, is niet helemaal duidelijk, maar dat zal iets te maken hebben met extra toebehoren voor de montage van dit alles, kappen in kleur voor de koffers, bpm et cetera.
Schreven we eerder dat de Versys best geschikt zou zijn om mee op reis te kunnen, op die mening komen we terug.
Wie bijvoorbeeld de koffers heeft ontworpen, weten we niet, maar wel dat de koffers niet voor de Versys zijn ontworpen. Ze sluiten qua vorm (uitsparingen aan de motorkant) voor geen meter aan bij de motor, waarmee enorm veel ruimte verloren gaat. De koffers steken een eind buiten de motor en zelfs buiten de stuurbreedte, en dat is iets waar we niet vrolijk van worden. Daarnaast weet de Versys geen raad met het extra gewicht aan de achterzijde. Dat de Versys kort is, en dat dat een voordeel is voor de wendbaarheid, hadden we opgemerkt. Dat dit echter een nadeel is als je 'm gaat bepakken niet. En alleen al het gewicht van de koffers beïnvloedt het weggedrag van de Versys belangrijk op negatieve wijze. Rijd je voortvarend weg bij een stoplicht, maak je een spontane wheelie. Ga je in een bocht lekker op het gas, wordt je voorwiel dusdanig licht dat je naar de buitenkant van de bocht drijft. En dat is dus met lege koffers en met de zekerheid dat de zwaarste Stadsmotor.nl-bestuurders erop zaten en de afgelopen twee jaar zeker niet zijn afgevallen.
Hoe moet dat als de koffers vol zijn?
De Versys is een prima motor en echt een feestje om te rijden, maar laat 'm in hemelsnaam onbeladen. Of zorg voor ijzeren controle over de gashendel. Of koop een Versys 1000. Misschien nog wel het beste idee als je op reis wilt met een allroad-Kawa.
Over het vario windscherm en de handkappen overigens niets dan goeds. Zou op elke Versys moeten zitten. Voor woon-werkverkeer zal de Versys City (met topkoffer) geschikter zijn. Mits er ook nog een tanktas vol lood wordt gemonteerd.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki Versys ABS (2010) Versys Tourer (2012)

Disclaimer - Privacy Policy