Test: Kawasaki KLX250 (2014)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki KLX250 (2014)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

Kawasaki KLX250 actie 1Nee, met de Kawasaki KLX250 moet je niet op reis willen, tenzij je een geharde endurorijder bent die niet meer bagage inpakt dan schone(re) onderbroeken en sokken en een spuughekel heeft aan snelwegen. Maar verder kunt je prima uit de voeten met de 'dikke' KLX.

Dikke? Ja, want er is ook nog een KLX125 (voor het A1-rijbewijs), maar die komt op de geplaveide wegen buiten de bebouwde kom echt te kort.
Zo niet de KLX250. Binnen de bebouwde kom zeker niet, buiten de bebouwde kom ook niet. Mits je geen plannen hebt om ambitieus in te halen op 80 km/u-wegen en logischerwijs 100 km/u- en snelwegen. Met 16 kW/22 pk kun je nu eenmaal weinig potten breken; tot de 100 km/u gaat het vlot, maar daarna is de fut eruit.
De KLX250 wordt door Kawasaki een 'Dual Purpose' genoemd, maar is natuurlijk gewoon een enduro op kenteken – met verplichte richtingsaanwijzers en spiegels –, wat onderstreept wordt door het bestaan van de KLX110 en KLX450R, die uitsluitend als enduro verkocht worden.

Kawasaki KLX250 Thijs

Maar onze test-KLX staat lekker wel op noppenbanden. Dat mag aanzienlijke beperkingen opleggen wat betreft de wegligging op snelheid, offroad lach je je helemaal te barsten en zo ook op het kleine fun-veldje in de buurt. Als jonge geitjes springen we over de kleine bulten die door de plaatselijke crossjeugd zijn opgeworpen voor onbezorgd motorplezier buiten het zicht van de wet. Op dit terrein is de KLX250 helemaal thuis. De crossjeugd schudt meewarig het hoofd naar de grijzende duiven die nog het avontuur aangaan, maar net zoals het de jeugd niets kan schelen wat wij van hen vinden, zal het ons een rotzorg zijn wat zij van ons vinden. En los daarvan hebben we onze eigen jeugd meegenomen (foto boven).

F1-Bourtange strafpaard

Het strafpaard

Helaas komt dan toch het moment dat de serieuze testronde – met kruipdoor-sluipdoor, klinkerweggetjes, gatenkaaswegdek et cetera – gereden moet worden. Elke testmotor moet dit rondje doen, en dus ook de KLX250, waarbij vooraf het vermoeden bestaat dat het een marteling gaat worden. Aan de crossvering gaat dat zeker niet liggen, maar de buddyseat van de KLX is op z'n best te vergelijken met het houten strafpaard van Bourtange. Het zadel is niet zo erg als dat paard, maar comfortabel is het ook niet. Op het marteltraject zijn de demping en de wegligging zeer zeker voldoende. Een stadse infrastructuur – hoe beroerd ook – is nooit zo uitdagend als een crossveld, en als je daar al lachend doorheen komt...

De KLX250 is gewoon de lichte motor die iedereen erbij moet hebben. Op de snelweg moet je even een vrachtwagen zoeken om achter te slipstreamen, maar verder kun je met de KLX alles aan. Het is flauw om te beginnen over het gebrek aan informatievoorziening, comfort, bescherming tegen weer of wind of de mogelijkheid om iets groters dan een mondharmonica mee te nemen (in het zadeltasje). Wie dat wil, koopt iets anders.

Rijden met een KLX is opstappen, starten en wegrijden – binnen drie seconden! – overal tussendoor glippen of overheen knallen, parkeren in de schaduw van een lantarenpaal. Het gaat allemaal zo snel, dat je achterwerk niet eens tijd krijgt om ongemak te voelen...

De kwasaki KLX250 is geschikt voor het A2-rijbewijs.


2014-Kawasaki KLX250-10
Het bewijs dat 'de motor' niet is geschapen door een opperwezen werd nooit duidelijker dan op bovenstaande foto, die naast de Kawasaki KLX250 de Harley-Davidson Tri Glide Ultra toont. De theorie intelligent design zou wel van toepassing kunnen zijn, hoewel je bij 'intelligent' je vraagtekens mag zetten. De bagageruimte van de KLX valt tegen (zie de gebochelde bestuiurder links). Daar staat tegenover dat de HD een rotonde nodig heeft om te keren (als de achteruitversnelling er weer eens is uitgeklapt).



 

Aangepast zoeken

Reacties   

 
0 #5 Guest 08-05-2015 20:52
Wil zei:
......Achterband met noppen is moeilijk te vinden. 110/100 of 100/100 is te hoog waardoor de motor te nerveus wordt. Komt nu een 4.50-18 garacross op.
Motor is voor een beginnend Offroad(er/ster)een uitstekende keuze.


4.50-18 Garacross is veel te breed,blijkt 130mm breed te zijn. Zoek nu een 100/100-18 max.
Citeer
 
 
0 #4 Guest 15-03-2015 16:58
Julian zei:
Ik lees niets over de mappings die je kunt aanpassen met het stekkertje onder het stuur?

Gaaf ding overigens, ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat rijdt.

Mapping is niet aan te passen, je kunt alleen de kabel van de koppelingsschak elaar doorverbinden om de restrictie eruit te halen in de 5de en 6de versnelling. Deze gaat tot max 8000rpm, na het doorverbinden haal je het maximale toerental in die versnellingen, of in ieder geval in de vijfde. Staat veel info op het WWW met name de Marcellino mod is een must have.
Citeer
 
 
0 #3 Guest 15-03-2015 16:53
Hele fijne motor voor erbij. Ik gebruik de motor hoofdzakelijk voor WW-verkeer, mijn vrouw gebruikt de motor ook nog voor de Offroadtrips in Frankrijk en Nederland. Ik heb jaren Enduro gereden en stond verstelt van de mogelijkheden van dit fietsje. Wel de "Marcellino mod" uitgevoerd, 3 tands groter achterkettingwi el en een andere demper erop om wat meer vermogen/koppel in het middengebied te krijgen. Het is geen echte enduro zoals mijn KTM450EXC, maar je kunt er prima mee uit de voeten op het onverharde als het verharde. Brandstof verbruik nog niet onder de 1:20 gehad, ook niet bij Offroad. Top ligt rond de 120km/h. Zitje vind ik prima, ben niets anders gewend. Demping en vering is voldoende instelbaar voor het gebruik (het is geen crosser), Achterband met noppen is moeilijk te vinden. 110/100 of 100/100 is te hoog waardoor de motor te nerveus wordt. Komt nu een 4.50-18 garacross op.
Motor is voor een beginnend Offroad(er/ster )een uitstekende keuze.
Citeer
 
 
0 #2 Julian 24-09-2014 12:18
Ik lees niets over de mappings die je kunt aanpassen met het stekkertje onder het stuur?

Gaaf ding overigens, ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dat rijdt.
Citeer
 
 
+3 #1 Guest 27-01-2014 17:29
ik vindt het een fijne moter. 2 minpunten .er wordt niet aangegeven in welke versnelling men rijdt. en de buddysit is veel te hard. ik heb een dikke reet maar dat helpt ook niks.
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki KLX250 (2014)

Disclaimer - Privacy Policy