Test: KTM 390 Duke ABS (2014)

69575 390Duke action 03 1024Naast de KTM's Duke in de smaken 125, 200, 690 en 690R is er ook een KTM 390 Duke. Deze is van de oorspronkelijke 32 kW naar 30 kW te knijpen, waarna hij met zijn gewicht van slechts 139 kilo binnen de grenzen van het A2-rijbewijs valt. Maar is hij daar ook voor bedoeld?


Tijdens het Stadsmotor.nl Mega-Maxi-Naked-spektakel 2014 springen diverse testers over van de ene motor op de andere, maar zeker ook van de KTM 125 Duke naar de KTM 390 Duke en vice versa, met allemaal dezelfde opmerking: de 390 is kleiner! Dat is onverwacht, maar niet raar.

De exacte afmetingen van de twee Dukes hebben we niet, want KTM geeft nooit afmetingen op en wij hebben geen zin om ze zelf te meten of ernaar te vragen (gaat van de zuivere rijtijd af). Aldus weten we niet of de KTM 125 Duke groter is dan de KTM 390 Duke. Maar wat we wel weten: dat we op de 125 onze welgevormde lange stelten wel kwijt kunnen, en op de 390 niet!

Super Duke bus Jack

De KTM's 125 Duke en 390 Duke onderweg van Malden naar Amsterdam. Geen vrijwilligers te vinden voor de rit van 130 km.

Meteen verzinken we in het filosofische gepeins dat iedereen kent van Stadsmotor.nl, om tot de conclusie te komen dat de 125 misschien wel bedoeld is voor groot volk, en de 390 niet.
Voor wie dat niet meteen begrijpt: iemand die groot is en net zijn A1-rijbewijs heeft gehaald, wil de maximale 14,971 pk's (11 kW), en dan kom je uit bij KTM. Omdat je op de meeste andere A1-motoren niet de combinatie hebt van 11 kW én ruimte voor je lange lijf.
Bij de 390 Duke ligt dat een beetje anders, want deze biedt in de voor het A2-rijbewijs geknepen versie niet de voor het A2-rijbewijs toegestane 35 kW, maar slechts 30 kW. Weliswaar bij een extreem laag gewicht van 139 kilo, maar vaak is het toch zo dat als je slechts 35 kW mag hebben, je ze ook wilt hebben, en dan liever uit een groter motorblok. Zoals bijvoorbeeld de 471 cc metende tweecilinder van de eveneens naakte Honda CB500F, die ook nog eens 43 Nm noteert tegen de 35 Nm uit de 373,2-cc ééncilinder van de KTM.

Funfactor

Daar staat tegenover dat het ultra lage gewicht van de 390 Duke – genoemde Honda weegt 192 kilo rijklaar! – garant staat voor een partij spektakel die je op de brave Honda van je levensdagen niet zult beleven. En hoogst waarschijnlijk op geen enkele A2-motor van dit moment. Want welke andere motor in dit segment presenteert een trellis buizenframe, WP vering, Brembo remmen, Bosch abs..? De jonge honden en de dames uit de stal van Stadsmotor.nl roemen unaniem de brommer-achtige wendbaarheid, de eindeloze grip in de bochten en het enthousiasme waarmee de lichte 390 uit de startblokken gaat, maar plaatsen de kanttekening dat het lage gewicht niet alleen maar prettig is. Met name op nat wegdek, als het gelukkig uitstekende abs zijn handen vol heeft om het rubber op straat te houden. Deze groep stapt met veel plezier op, maar is meer pk's gewend, en dan is een 390 uiteindelijk toch te licht.

De groep oudgedienden kan alleen maar jaloers toekijken. Geboren in de tijd dat schepen van hout waren en mannen van ijzer, de jaren dat light en dieet niet bestonden en je kon en mocht vreten wat je wilde, en dus gezond, lang en zwaar, zetten ze de 390 Duke al snel aan de kant, omdat het simpelweg niet past. De fiets is te klein, het vermogen te gering. Sturen gaat oké, maar motorrijden is niet sturen alleen.

Het zijn dus deze omstandigheden die leiden tot de conclusie van dit verhaal. Dat er helemaal niets mis is met de 390 Duke, maar in dit geval met de bestuurders. Achteropzitmeisje Linda verwoordt het nog het best: "Te kleine motor voor mijn lengte. Klein zadel, maar kon me goed vasthouden. Heel mooie motor."
Zelfs voor haar is de 390 Duke al te klein. Maar stel nou dat je klein van postuur bent? En licht? En dus vermoedelijk niet te sterk? Dan zit je helemaal niet te wachten op groot en zwaar. En dan heb je helemaal geen pk's nodig om snel te gaan.

Ziedaar de KTM 390 Duke (die ook nog eens bijna duizend euro goedkoper is dan de Honda CB500F). Wel bewaren voor mooi weer.

 

Geschikt voor het A2-rijbewijs.

Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 1-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 373,2 cc
Max. vermogen: 32 kW/44 pk bij ?  tpm
Max. koppel: 35 Nm bij ? tpm
Max. snelheid: 150+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde 6-versnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17/17 inch
Remmen v/a: enkele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: geen opgaaf
Zithoogte: 80 cm
Leeg gewicht: 139 kg
Kleuren: oranje/zwart/wit
Accessoires (optioneel): windscherm, tanktas, bagagedrager, tailbag, headlight mask, tanktas, solo seat kit, numberplate holder kit, oranje Z-ringketting, front crashpad
Prijs: € 5.550

Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: nee
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: tja, ja
Parkeerrem: nvt



69583 390Duke 90 102469584 390Duke right front 1024
Heel oké frame, best vette banden, fijne remmen en amper gewicht. Wie de schoen past...
69585 390Duke right rear 1024KTM Duke 390 dash
Zelfde digidash als op de kleinere Dukes. Niets bijzonders, en dat moet ook niet anders op zo'n fiets. 
69573 390Duke action 01 102469574 390Duke action 02 102469575 390Duke action 03 102469576 390Duke action 04 102469577 390Duke action 05 102469578 390Duke action 06 102469579 390Duke action 07 102469580 390Duke action 08 102469581 390Duke action 09 102469582 390Duke action 10 1024

Stadsmotor.nl Mega-Maxi-Naked-spektajel 2014. Sorry voor de baggerfoto's: we moesten rijden.
ktm210682409 707527416008754 7751114338163018287 o10646767 10153241399499832 3059821370502341528 n10662136 707527092675453 3678448552592462199 o



JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

 


{jcomments on}

KTM

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS KTM Test: KTM 390 Duke ABS (2014)

Disclaimer - Privacy Policy