Introductie: KTM RC 125 (2014)

Inhoudsopgave
Introductie: KTM RC 125 (2014)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Andere KTM tests

KTM RC125 openingAls bij Stadsmotor.nl een uitnodiging op de virtuele deurmat ploft voor de introductie van de KTM RC 125, hoeven we niet lang te denken over de afgevaardigde. Want een XXXXL-bestuurder kun je maar beter niet op pad sturen met een fietsje voor het A1-rijbewijs. Gelukkig hebben we ook een Xtra Lite-brigade in de persoon van onze Julian: net als KTM Ready to Race!

Om in Linz te geraken zijn meerdere mogelijkheden te bedenken. Voor (onder andere) Stadsmotor.nl was een KTM 1190 Adventure ter beschikking gesteld door KTM Nederland. Dit bleek achteraf geen overbodige luxe. Zo'n tweeduizend avontuurlijke kilometers moesten er afgelegd worden, naar Linz en weer terug. Door weer en wind, en vooral heel, heel, heel veel regen. Daarbij werden wij als the guys from The Netherlands nog geroemd, omdat wij wel gewoon op de motor langskwamen, in tegenstelling tot een zooi zoetwatermatrozen van de rest van het continent. Kijk, zo start je een presentatie!

img 1208z-in-linz-stinkts-stinks-umweltverschmutzung-dreck-gift-linz-ag-borealis-chemie-linz-chemiepark-schaedlich-getto-linz-sued

We waren natuurlijk niet voor onszelf naar Linz gekomen en ook niet voor de 1190 Adventure, we waren er voor de introductie van de nieuwe RC 125. KTM heeft als aanvulling op de zeer succesvolle Duke-serie (125, 200, 390, 690) gekozen om een zogenaamde 'full fairing', 'ready to race'-serie te introduceren. Met name in landen buiten Europa, als India en Colombia, is de Duke zeer populair gebleken. Waar wij in Europa weglopen met de Super Duke 1290 R en de RC8 als race-tegenhanger, zijn de landen waar wél veel motoren verkocht worden meer te porren voor de kleinere blokjes, vermoedelijk omdat je in landen als India en Colombia geen knap stuk asfalt zult vinden en bovendien de weg moet delen met (heilige) koeien resp. zwaarbewapende cocaïnetransporten. En die hebben per definitie voorrang. Wat een overmacht aan pk's redelijk zinloos maakt.
Juist in deze landen is dan ook een duidelijke vraag te zien naar motoren in het lichte segment. Maar in Europa, als je net begint met motorrijden, wil je ook graag een naked (Duke) of zelfs racer (RC) met een schitterende styling en hightech onderdelen. Entry level hoeft niet boring the zijn!

'Ready to race', zoals de RC-serie wordt omschreven, moet een combinatie vormen van kleine motoren en supersports. De gedachte hierachter is dat de jeugd wel degelijk geïnteresseerd is in motorrijden, maar door de huidige focus op zware en vooral onbetaalbare motoren is het lastig 'opstappen'. Zeker als je je eerst nog door twee dure rijbewijzen heen moet wurmen. 'Easy to ride', 'affordable' en 'reliable', rept KTM.
Betrouwbaarheid heeft het blok, afkomstig van de Duke, al bewezen. Betaalbaar zouden we de RC 125 met een prijs van € 5.035 – het is de duurste 125 op de markt – niet direct willen noemen, maar als je ziet hoeveel motor je ervoor terug krijgt... En eenvoudig te rijden is de RC 125 ook. Zeker met standaard ABS kun je nog maar weinig fout doen als beginnend motorrijder.

KTM RC125 rechts58454 125 Duke or right
De KTM RC 125 en 125 Duke delen het blok, maar zijn verder ganz andere Kuche.

De RC-serie is overigens niet zomaar een Duke 125 met kuip te noemen, maar een doorontwikkelde motor met high end-onderdelen. Denk aan WP-upside down voorvorkpoten met een diameter van 43 mm (net als de nader te verkennen RC 390), een stalen trellis-frame, WP-achterveer, Brembo-remmen, volledig racy kuipwerk en clip-on stuurhelften, een relatief dikke achterband en ga zo maar door. Verder alleen zijn alleen de onderdelen die echt nodig (en verplicht) zijn voor op de openbare weg gemonteerd. De knipperlichten zijn geïntegreerd in de (verder onbruikbare) spiegels en het kontje van de motor is van zacht materiaal gemaakt, zodat een eventuele passagier zo kan opstappen. Hiermee behoud je dus de 'ready to race'-looks van een mono-zitje én kun je iemand meenemen zonder dat je een zitje zou moeten monteren. Alles aan de RC is zo dicht mogelijk bij de Moto3- en ADAC-competitieracers gehouden.

KTM RC125 track voorkant

Hoewel de RC 125 klaar is voor het circuit, is het uitgangspunt toch alledaags gebruik gebleven. Voor de enthousiasteling is een hele reeks aan powerparts beschikbaar, waarmee de RC 125 zo volledig mogelijk 'ready to race' kan worden gemaakt. Van valdoppen tot raceruitjes, van instelbare rear-sets tot racezitjes. Er is zelfs een Akrapovic-demper te koop. Persoonlijk vind ik de standaard pijp, die onder de motor gemonteerd is, esthetisch gezien wel de beste keuze. Maar zeker in de 125 cc-klasse is net dat beetje meer vermogen het verschil tussen de eerste of de tweede plek.

En het is vechten met de RC 125. Niet qua rijprestaties of veiligheid, maar wel om de voorste te blijven. Zeker wanneer je op pad gaat met een groep vrienden of in dit geval een groep motorjourno's. Toen we wegreden uit het regenachtige Linz had ik nog zo m'n bedenkingen bij het beperkte vermogen en de wegligging. Maar zodra we de bochtige weggetjes de bergen in stuurden, werd duidelijk dat alles race is aan deze KTM. Berg op, en berg af, droog asfalt of juist kletsnat, de KTM geeft geen krimp. Door het beperkte vermogen leer je weer waarom je wellicht ooit begonnen bent met motorrijden. Je moet overal rekening mee houden. De juiste lijnen door de bochten, ver vooruit kijken om de vaart erin te kunnen houden en vooral de juiste versnelling rijden om in het optimale toerenbereik te blijven. Zit je verkeerd, dan is de vaart eruit. Zit je goed, dan ben je net even sneller dan de rest. Klein beginnen heeft eigenlijk niks met vermogen te maken, maar puur met de fun van het rijden (her)ontdekken. Hard werken om de vaart erin te houden, in plaatst van hard werken om het rubber aan de straat te houden. Het is echt opwindend om elleboog aan elleboog te rijden, wachtend op wie het laatste remt, of je net even beter proberen op te vouwen achter het ruitje om met die ene kilometer verschil weg te kunnen kruipen. Dat is racen!

007

De RC 125 biedt dus heel erg veel 'race' voor de beginnende motorrijder. Wel is de setup zo gekozen dat je er het beste mee uit de voeten kunt in de stad. De vering is niet heel strak in standaard setup. En KTM levert de 125 standaard met een (uitschakelbaar) ABS. In de stad blijkt dit ABS een zeer prettige remhulp. Zeker op natte wegen en op tramrails. Voor op het circuit kun je het desgewenst uitschakelen. Rok Bagoroš, die ook met ons mee reed, had duidelijk meer pret met het ABS uitgeschakeld. Stoppies, rolling burnouts en zelfs enkele wheelies zijn uit het kleine 15 pk sterke blokje te persen.

De RC 125 is een qua design en rijprestaties zeer geslaagde motorfiets. Zodra je eruit dreigt te groeien of iets meer 'race' zoekt, kun je er net zo veel raceonderdelen voor kopen als je wilt. De RC 125 ziet er niet alleen volwassen uit, maar rijdt ook zo. 15 pk klinkt bijzonder weinig, maar als je rijbewijs niet meer toelaat, is het de vetste fiets die je op dit moment kunt kopen. Zo zuinig als de RC 125 omgaat met vermogen en topsnelheid, zo zuinig blijkt het blok ook te zijn. Met het eencilinderblok haal je waarden waar de grotere broers alleen maar van kunnen dromen.

KTM heeft ook nog een tip: omdat je toch niet zo veel (lees: alleen je ellebogen) ziet in de spiegels, kun je ze beter naar binnen klappen voor die ene kilometer meer topsnelheid.
De tip tekent het Oostenrijkse merk dat haar wortels stevig in de motorcross verankerd heeft. Volkomen compromisloos. Alles gericht op efficiëntie en rendement. Precies wat je hebben moet als je maar 11 kW mag van de overheid.


Deze motor is geschikt voor het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS KTM Introductie: KTM RC 125 (2014)

Disclaimer - Privacy Policy