Test: KTM 990 Super Duke (2010)

Inhoudsopgave
Test: KTM 990 Super Duke (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle KTM tests
KTM


KTM Superduke KTM is zo’n fabriek waar alles lekker simpel gaat, al zijn de motorfietsen uit het Oostenrijkse Mattighofen natuurlijk verre van simpel, maar wel eenvoudig. Dat blok bijvoorbeeld, komen we in vrijwel ongewijzigde vorm in drie typen motorfiets tegen. Het blok misstaat ook in geen van drie.

Elders op Stadsmotor.nl vind je de KTM Supermoto T. Da’s een motor (de Supermoto) die is omgebouwd – opgetuigd, eigenlijk – van supermoto naar toermotor. Er is ook nog een R-versie van, een extra gepeperde. Da’s dus al drie motoren met hetzelfde blok. Dat blok – een 999 cc grote tweecilinder – vinden we verder in de 990 Adventure (een grote allroad) en de Super Duke alhier, waarvan ook nog een sterkere R-versie bestaat. KTM kwalificeert de Super Duke als naked bike, wat ooit de benaming was van een motor zonder stroomlijn/kuip. Die heeft de Super Duke inderdaad niet, hoewel het meegeleverde plastic prima zijn best doet om de bestuurder uit de wind te houden. Een naked bike zouden we de Super Duke om die reden niet willen noemen, eerder een streetfighter. En dat is, voor de niet-ingewijden, een (super)sportmotor met breed stuur en zonder stroomlijn/kuip.

Een sportmotor dus, maar dat dekt de lading bij KTM nooit, want KTM maakt alleen maar ‘Sport Motorcycles’. We hebben het over een ‘gewone’ wegmotor, maar dan van de gemene soort. De Super Duke lijkt om het eerste gezicht best een dik ding, maar als je ’m van dichtbij bekijkt, blijkt er niks te veel op te zitten. Het is een buizenframe zoals we dat vroeger bij Ducati vaak zagen, een lel van een tweecilinder (zoals bij Ducati), twee wielen (Marchesini), een paar zeer capabele ho-ijzers (remmen: Brembo), meer dan uitstekende vering (WP) en dan heb je het wel zo’n beetje gehad. We hebben het dan ook over een gewicht van slechts 186 kilo en dat is met 120 pk uit een tweepitter garantie voor een berg pret.

Erg veel KTM-ervaring hebben we niet, maar als de Supermoto en Super Duke zich ergens in onderscheiden – van ‘andere’ motorfietsen – is het wel dat ze (snel) rijden zo ongehoord vanzelfsprekend maken. Maak niet de fout om te denken dat je als beginneling een dergelijke KTM zou moeten aanschaffen, want het blok is geen speelgoed, maar als je bekend bent met dergelijke oerkracht gaat het allemaal zo makkelijk…

KTM’s ultieme statement met de Super Duke schuilt in de kleur. Je kunt ’m in KTM-oranje krijgen, maar ook in olijfgroen. Olijfgroen! Dat betekent: ik ben zó goed, ik kan een olijfgroene motor parkeren en niemand zal me durven uitlachen. Niet dat iemand het in je hoofd zal halen om je uit te lachen als je een oranje Super Duke parkeert, maar dat terzijde. Zolang jij je gezicht in de plooi kunt houden vanwege de pijnlijke polsen – die je echt krijgt op lage snelheid – heeft niemand dat in de gaten.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS KTM Test: KTM 990 Super Duke (2010)

Disclaimer - Privacy Policy