Test: KTM 125 Duke ABS (2013)

Inhoudsopgave
Test: KTM 125 Duke ABS (2013)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Andere KTM tests
KTM

58454 125 Duke or rightOnder de motorfietsen voor het A1-rijbewijs (vanaf 18 jaar) geniet de KTM 125 Duke ABS bij rijschoolhouders bijzondere populariteit. Hij is duur, ja, maar kan dingen die andere 125 cc'ers niet kunnen... Op gang komen bijvoorbeeld. En... niet stuk gaan.

Verontrustende zaken... Veel van de 125 cc-motorfietsen die recentelijk in de markt zijn gezet, blijken niet bestand tegen de hoge eisen die rijscholen stellen als ze lesgeven voor het A1-rijbewijs. Thorald Rasker van Rijschool Purmerend, het verkeerstechnisch geweten van Stadsmotor.nl: "Niets mis met die andere motortjes, maar ze zijn gemaakt voor lichte en/of kleine bestuurders. Wat er gebeurt als je er een hele dag van die dikke beren op laat rijden, kun je raden."
Hij illustreert zijn verhaal met anekdotes over bevriende rijschoolhouders die een van de verkeerde merken hebben gekozen, of de verkeerde leerlingen. "De motortjes zien er hartstikke goed uit, en de reparaties – de blokken gaan gewoon stuk – vallen allemaal netjes binnen de garantietermijn, maar je bent ze wel weer een paar dagen kwijt."
Hij verklaart zijn keuze voor de KTM 125 Duke ABS: "De KTM heeft het volle vermogen van 11 kW, als een van de weinige motoren in deze klasse. En je hebt dat volle vermogen nodig, tijdens rijlessen bijvoorbeeld om op gang te komen voor een slalom of een remproef. Je moet de 50 km/u halen, vaak met een korte aanloop. Heb je geen 11 kW, red je dat niet. En wat te denken van het invoegen op een snelweg. Veel van de opritten hier in de buurt lopen omhoog. Nogal lekker als je amper 80 km/u haalt en moet invoegen in verkeer dat met 120 km/u voorbij komt knallen."

De rest van Thoralds verhaal komt overeen met wat Stadsmotor.nl al vaker heeft geschreven en nog vaak zal blijven schrijven: de vermogenslimiet van 11 kW (c.q. maximaal 0,1 kW per kilo ledig gewicht) IS TE LAAG! DEN HAAG!

Je dwingt onervaren (!) bestuurders om plaats te nemen op een voertuig dat door zijn (van overheidswege) opgelegde beperking niet snel genoeg is om veilig mee te komen met het overige verkeer. En dit gaat ongevallen veroorzaken die niet waren gebeurd als de limiet ruimer was gesteld. Als het dan toch moet, kun je maar beter op een 125 cc'er zitten waarop het risico op een voortijdig levenseinde zo klein mogelijk is...

KTM 125 Duke blokKTM heeft er alles aan gedaan om de 125 Duke ABS zo sterk mogelijk voor de dag te laten komen. Met een ledig gewicht van 127 kilogram zit het precies 11 kW sterke ééncilindertje op 0,0866 kW per kilo en dat is netjes onder het maximum van 0,1 kW per kilo. Het bezorgt de kleinste Duke (er is ook nog een 200, 390 en 690) genoeg vermogen om aardig mee te komen met het verkeer. Op de 143 kilometer lange terugweg naar de importeur in Malden realiseren we zelfs een gemiddelde (!) van exact 100 km/u, netjes weergegeven in de digidash die naast de gebruikelijke zaken ook nog handig de actieradius en de tijd aangeeft. En op de heenweg viel het al op dat we eigenlijk geen problemen hadden bij het inhalen van vrachtverkeer en pas na dik een uur last kregen van de welbekende houten kont. Dat valt dus allemaal enorm mee, want voorts voelden we helemaal nergens pijntjes.

Wat KTM verder in de strijd gooit... een uit graniet gehouwen rijwielgedeelte, dat door hobbels, gaten, drempels, langsrichels, zijwind noch roofvogelpoep ook maar een millimeter van zijn koers te brengen is. De wielen zijn met een diameter van 17 inch normaal formaat sportmotor, de vering is van topfabrikant WP, de remmen zijn voorzien van (uitschakelbaar) abs (uiteraard van Bosch), wat in deze klasse gerust (heel) apart genoemd mag worden.
Op de snelweg heb je als gezegd eigenlijk geen echt probleem zolang je geen windkracht vijf of meer tegen hebt. Maar de snelweg is het domein van geen enkele 125 cc'er, en het is dan ook vooral binnendoor dat de Duke zich van zijn beste kant laat zien. Met het genoemde ledig gewicht van 127 kilo – met een volle tank van 11 liter nog steeds makkelijk te behappen – knal je elke hoek om alsof je aan een enorme slinger hangt. Je zou zomaar durven stellen dat er helemaal geen enkele motor bestaat die nog makkelijker stuurt. Best een aanbeveling als je nog op moet voor het A1-rijbewijs en een geschikte rijschool zoekt. Het gevreesde 'achtje' bij de bijzondere verrichtingen is een peulenschil op dit ding.

Een goed verstaander heeft aan één woord genoeg, dus uit het bovenstaande moet op te maken zijn dat de 125 Duke zich moeiteloos door stad en file laat laveren. De zit is lekker rechtop, de controle totaal. Met het lage gewicht en de stevige reminstallatie sta je in geval van nood bovendien zó snel stil dat achterop komend verkeer je geheid te grazen neemt als je niet oppast. Wel even de spiegels (die iets breder hadden mogen staan) in de gaten houden.
En dan nog het mooiste van de Duke: als je er eentje koopt als je je A1-rijbewijs hebt gehaald, wordt dit door KTM vergoed. In hun eigen woorden: "Om je financieel nog een beetje te helpen hebben we besloten dat wanneer jij je rijbewijs haalt bij één van de aanbevolen rijscholen, wij je examengeld terug betalen als je na je rijopleiding kiest voor KTM."

Het vergoedt de pittige aanschafprijs van € 4.449 niet helemaal, maar dat hoeft ook niet, want de Duke is een echte KTM waarbij alleen het beste van het beste is gemonteerd. Wat het ding ook kost, hij maakt elke cent waar. Stadsmotor.nl heeft nog niet alle 125 cc'ers van dit moment gereden, maar de DUKE is tot nu toe – 17 juli 2013 – met overmacht de beste.
En dat het moord en brand schreeuwende uiterlijk de doelgroep van 18 jaar zal aanspreken, mogen we veronderstellen. Zelfs de oude garde van Stadsmotor krijgt weer kriebels in de broek, en dat terwijl we de 11 kW reeds lang zijn ontgroeid.

Deze motor is geschikt voor het A1-rijbewijs.

 



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS KTM Test: KTM 125 Duke ABS (2013)

Disclaimer - Privacy Policy