Banner

Test: Kymco Downtown 300i (2011)

Inhoudsopgave
Test: Kymco Downtown 300i (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kymco tests

DWT300i680 Wat nou als je gewoon op zoek bent naar een ding dat je van A naar B brengt? En je enige eisen zijn dat het een beetje opschiet en je iets moet kunnen meenemen. Dan zit je vast aan een maxiscooter. Of toch niet?

Gaan we er vanuit dat Kymco niet de boel bij elkaar liegt bij de technische specificaties, zien we bij de Downtown 300i een vermogen staan van 24,1 kW/32,8 pk. Da’s dik 7 kW ofwel 10 pk meer dan een concurrent van dezelfde prijs, bijvoorbeeld de Piaggio X7 EVO 300 (eveneens € 4.499). Zoeken we dan naar een motorscooter met hetzelfde vermogen, komen we bijvoorbeeld uit bij de Piaggio X EVO 400, die dik € 2.000 meer kost!

Een en ander geeft aan dat de Kymco Downtown 300i veel bang voor de bucks levert, veel pk per euro. Nu is 32 pk nog niet bijzonder veel, maar wel net het verschil tussen krap 120 km/u halen, en lekker meesjezen als het linkerbaantje gas geeft tot voorbij de 140 km/u (op de teller). Net het verschil dus tussen duiken achter de ruit en meesteppen, tot ontspannen blijven zitten en versnellen. En als je dat eenmaal hebt, wil je niet zonder.

Een relatief rap ding dus, deze Kymco. Dan zal er verder wel van alles aan mankeren, is een logische gevolgtrekking.

Nou, als dat al zo is, dan hebben wij het niet kunnen ontdekken. Het motortje is aanwezig, da’s waar. Hij pakt wat abrupt op en staat te schudden in zijn tuig als je gas geeft, maar het is dan ook een behoorlijk opgefokt 300-cc 1-cilindertje, en dat was nou net de eigenschap waar we nog geen tien regels geleden zo tevreden over waren. Niet over mekkeren. Het dashboard! Daarin blijft zo af en toe een lampje branden met de mededeling ‘Met-in’. Wie niet weet wat het betekent, staat de volgende ochtend met een lege accu. De vrije vertaling van ‘Met-in’ is: “Klik je buddyseat links én rechts dicht, sufferd, anders blijft de bagageruimteverlichting branden en sta je morgen met een lege accu!”

Onder de buddyseat is ruimte voor twee helmen, dus je zult dat bagagevak gerust gebruiken. En hem niet goed afsluiten. Maar dat leer je snel genoeg. Onder het dashboard in het schutbord vinden we nog een (niet afsluitbaar) bagagevakje, ditmaal niet met lampje maar met 12V-aansluiting. Handig voor een TomTom. Overig valt de standaard uitrusting een beetje tegen. Een parkeerrem was leuk geweest, net als gevarenlichten en spiegels waar je iets in ziet behalve je ellebogen. De prijs moet ergens vandaan komen, zullen we maar denken.

Over het uiterlijk van de Downtown kunnen we kort zijn: niemand zal dit space-mobiel per ongeluk aanzien voor een oud kreng. De lijnen zijn zeer scherp gesneden en de lampen lopen zowel voor als achter mooi rondom, met een prima zichtbaarheid voor het overige verkeer. De ruit loopt bovendien een heel eind door naar boven, wat voor de bestuurder betekent dat-ie lekker ut de wind en regen zit. Zeker in herfst en lente helemaal niet erg, want windgevoelig is de Downtown niet echt. Het zwaartepunt ligt laag, en als je eens een zetje krijgt van een rukwind, vang je dat eigenlijk heel makkelijk op, mede ook omdat-ie erg licht stuurt. Licht remmen had daar leuk bij gepast. Slecht remt de Downtown niet, maar abrupte noodstops kun je (ook door het ontbreken van abs) beter niet opzoeken. Wij probeerden het wel, voor alle duidelijkheid, met een laag overvliegende Amazone (Volvo: 1956-1970) bij het knooppunt kruising A7/A8.

Het ging goed, dank u.

Eenmaal ter plekke in de stad geparkeerd toont de Downtown 300i zijn misschien wel mooiste feature: het afsluitbare contactslot! Met een druk op een heel klein geel knopje bij het slot (zie de foto's) schuift er in het slot een metalen afdekplaat over het gat waarin normaal de sleutel gaat. Dit is zo niet alleen ontoegankelijk voor andere sleutels en schroevendraaiers (boefjes), maar ook voor nattigheid, wat betekent dat je in de winter niet snel met een dichtgevroren slot zult staan. BRILJANT!

Hoe het afdekplaatje weer opzij gaat, vertellen we niet. Boefjes…

Weten hoe de Kymco rijdt? Zie de video!

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kymco Test: Kymco Downtown 300i (2011)

Disclaimer - Privacy Policy