Test: Moto Guzzi V7 Cafè Classic (2009)

Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi V7 Cafè Classic (2009)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Moto Guzzi tests

Moto Guzzi

V7 Cafe ClassicWat bezielt een mens om in deze tijd nog een soortement van museumstuk als de Moto Guzzi V7 Cafè Classic te kopen? Nou, daar is nog wel het een en ander over te zeggen. We hebben het over de onmiskenbare charme die Moto Guzzi altijd eigen is, en in dit specifieke model wel in het bijzonder.

Nee, de V7 Cafè Classic is absoluut niet bij de tijd. Niet qua styling, niet qua motorisering, niet qua vermogen of wegligging. Maar als je dat wilt, koop je dus geen V7 Cafè Classic. Waarom dan wel? Misschien om het uiterlijk, dat onmiskenbaar teruggrijpt naar de caféracers van de jaren zestig, met niet alleen de vorm van de hele fiets, maar ook de spaakwielen, de chromen pijpen, zelfs de enkele schijfrem in het voorwiel, zelfs de zit. En als je dan zoiets wilt, dan wil je ook een motor van een merk dat daadwerkelijk bestond in de tijd van de caféracers. Moto Guzzi bijvoorbeeld. Velen hebben het merk al tientallen jaren geleden voor maf verklaard, met hun eigenwijze langsgeplaatste V-twin (met de cilinders aan de zijkanten) die gewoon al honderd keer door de tijd is ingehaald. Maar feit is nu eenmaal dat juist die V-twin Guzzi maakt wat Guzzi is: eigenwijs. En lekker ouderwets dus. Wie het genoegen heeft gesmaakt ooit op een oude Guzzi te rijden, weet wat zo'n blok doet, hoe het aanvoelt, hoe het klinkt. En gezegd moet worden dat dat bij deze V7 ook weer helemaal voor elkaar is.

Natuurlijk is er sinds de prehistorie – de voor een auto gebouwde tweecilinder bestaat al vanaf 1967 – aan de betrouwbaarheid gewerkt en kun je volgens insiders rekenen op een machinerie die gewoon doet wat alle andere ook altijd doen: zijn werk. Verwacht van deze 'kleine' 744 cc metende tweepitter zeker geen topvermogen, duizelingwekkende acceleratie of topsnelheid. Verwacht Guzzi. Wat is Guzzi? Hoe het aanvoelt, hoe het klinkt dus. Voor wie is dat interessant? Voor de motorrijder die gewoon een motor wil, om lekker te genieten van het rijden en geen zier geeft om sprintjes, topsnelheid, flitsend bochtenwerk of gevoelloosheid. Het is niet dat de V7 niet lekker stuurt of niet van zijn plek wil komen of geen pit heeft om mee te komen op de snelweg, maar daar koop je 'm niet voor. Met 48 pk win je geen enkele wedstrijd, althans niet van een andere moderne motorfiets, maar dat zal de liefhebber van deze V7 niet kunnen schelen. Hij of zij zal genieten van het Guzzi-gevoel. De verbluffende gebruiksvriendelijkheid, het bevrijdende gevoel dat een Guzzi nu eenmaal altijd geeft – niks te hoeven... De V7 is een fiets zoals ze veertig jaar geleden heel normaal waren, en dat is helemaal niet slecht nu de techniek wel betrouwbaar is. Daarnaast is de V7 een kleine fiets, wat met name minder lange motorrijders en -rijdsters bijzonder zal aanspreken. En dan nog: zelfs onze 190+ cm tester zat een week te zingen. Het is als altijd met Guzzi: love it or leave it. Maar dan op z'n Italiaans. Is de Cafè Classic de ideale stadsmotor? Nee. Behalve misschien als het zonnetje schijnt en de terrassen vol zitten, want het is toch meer een showboot dan een praktisch vervoermiddel.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Moto Guzzi Test: Moto Guzzi V7 Cafè Classic (2009)

Disclaimer - Privacy Policy