Test: Peugeot Satelis 500

Inhoudsopgave
Test: Peugeot Satelis 500
Specificaties
Fotogalerij
Alle Peugeot tests

PeugeotScooters_greyscale small

peugeot_satelis_400_y_500_3362_13-e1303961637923Een Peugeot... was dat niet van die autofabriek met dat leeuwtje in het logo? Ja. Maken die ook scooters dan? Ja. Gekker, als Vespa de scooter niet had uitgevonden, dan was het Peugeot geweest. Stadsmotor.nl rijdt de Satelis 500.

Dat Fransozen zeer prettige auto's maken, weet iedereen die er ooit in heeft gereden. Met name in de kleine dieseltjes zijn ze sinds het begin der automobiele tijden heel goed.
Waarom?

Omdat Frankrijk lang een belastingklimaat had (en nog steeds heeft) waarin dieselen helemaal geen gek idee was, financieel gezien. Aldus ontstonden in Frankrijk kleine personenautootjes met dieselmotor, die desondanks comfortabel tot (zeer) luxe waren, want waarom zou een diesel ook Spartaans moeten zijn? Het is pas de afgelopen jaren dat ook Duitsland en Italië de kleine diesel hebben ontdekt. De rest van de wereld doet nog niet eens mee.

Allemaal leuk en aardig, maar kunnen ze ook scooters bouwen?
We introduceren de Peugeot Satelis 500.
Wat kunnen we er – om te beginnen – meer van zeggen dan dat deze motorscooter is geboren en getogen in Parijs?
Weleens in Parijs geweest?
Weleens om je heen gekeken in het verkeer?
En opgelet?

Wat rijdt er rond in Parijs? Heel veel auto's, nog veel meer scooters. Als we Rome de geboortestad van de motorscooter noemen, dan was Parijs zeker de tweede stad waarin dit vervoermiddel vaste voet aan de grond kreeg.

Nemen we de Satelis 500, dan kunnen we zeker niet beweren dat dit de fijnzinnigste of meest geavanceerde of subtielste motorscooter is die we ooit bestegen. Het ééncilinderblok is zonder meer krachtig en accelereert de vouwen uit je broek en trekt voorvarend door naar dik boven de 150 km/u. Het aan- en afkoppelen gaat daarbij bepaald niet vloeiend. Het is zelfs zo dat bij afremmen het ontkoppelen soms zo abrupt gaat dat je op het moment dat de remmende werking van de motor wegvalt als bestuurder daadwerkelijk ineens naar achteren wordt gelanceerd. Het frame laat bij stevig doorrijden merken dat er van alles mis is aan het wegdek en de wegbelijning en de remmen – dubbele schijven voor, abs wel leverbaar – doen het.

Maar dat is allemaal Frans, dat is Parijs.
Want in Parijs telt wegligging niet, want er is geen wegdek waarop dat belangrijk is. En in Parijs telt uitgekiend remvermogen niet, want daar geldt inzicht en anticipatievermogen.
Parijs is een stad die draait op motorscooters, en Parijs is de stad waar de Satelis 500 vandaan komt.

Over de wegligging is dit te melden. De Satelis 500 maakt geen enkel geheim van zijn gevoeligheid voor richels, hobbels, strepen et cetera. De Satelis maakt geen geheim van zijn tekortkomingen. Tegelijkertijd maakt de Satelis van de eerste kilometer af aan duidelijk dat het hem allemaal niets interesseert. Want wonderbaarlijk genoeg slikt-ie gewoon alles wat je op zijn pad gooit.
Het hobbelt in de bocht. Maar dat geeft niet, want hij neemt het.
Hij waggelt over strepen. Maar dat geeft niet, want hij neemt het.

De Satelis is een wonderlijk vervoermiddel, omdat hij zich gedraagt als iets wat niets kan, maar het toch doet. Je voelt je gewoon veilig en gaat ernaar rijden! Een tamelijk unieke ervaring.

Zover de slechte punten. Want ja, dit was de kritiek. En dan de goede punten.

Peugeot heeft het motorblok, frame, onderstel en remmen laten versloffen, of in elk geval niet bij de tijd gehouden. Zulks is niet het geval bij de overige voorzieningen. Aan de handvatten treffen we alarmlichten. Da's goed. In het dashboard vinden we witte, met zwarte letters beschreven ronde instrumenten die rustgevend zijn en zonder verrassingen af te lezen. Links de snelheidsmeter, die aan de binnenzijde nog een schaalverdeling in mijlen heeft voor het geval je het land van Richard Leeuwenhart wilt bezoeken, rechts de toerenteller die hoe dan ook tamelijk zinloos is op een automaat. Tussen die twee instrumenten een mooi digitaal dashboard, waarop de belangrijke zaken als brandstof, buitentemperatuur, koelvloeistoftemperatuur, tripmeter, kilometerstand en tijd. De knipperlichtindicator – links een lamp, rechts een lamp – is in de felle zon niet goed te zien, maar er klinkt bij het richting aangeven ook altijd een piepje. Handig of om knettergek van te worden? Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Als je vaak je richtingaanwijzer vergeet, is het handig, want wie altijd zijn rechterknipperbol laat aanstaan, kan nog wel eens voor zijn donder worden gereden door een automobilist die niet onterecht denkt dat je gaat afslaan.
Het zadel is uniek in zijn soort, in zoverre dat niet het hele zadel omhoog klapt, maar alleen het bijrijdersgedeelte en daarmee de hele achterkant. Aldus een riante bagageruimte creërend zonder dat je meteen alles van de motor moet halen. Er passen twee helmen in. Het zadel is bovendien heel ruim, vooral voor de bestuurder: de 1.90+ meter-brigade van Stadsmotor.nl kan er goed op zitten en wordt ook bij een lange rit niet moe. Hulde.

Dan de overige opbergvakjes. In het afsluitbare en diepe dashboardkastje links is een 12V-aansluiting aanwezig. Midden op het stuur bewaakt de leeuw een niet-afsluitbaar kastje, waar in Frankrijk péage-piloten ongetwijfeld hun kleingeld voor de tol zullen bewaren. Aan de voorzijde van de buddy zit ook nog een klein vakje, voor wat we maar kwijt willen.

Eindigen we bij de spiegels. Deze zijn van het soort dat beweegt in de vaste behuizing. Dat is handig, want bij parkeren kan de hele behuizing worden ingeklapt tegen de stroomlijn, met het oog op onverschillige voetgangers die je nu eenmaal altijd hebt in grote steden. Ga je rijden, klap je ze weer uit en staat alles nog precies goed ingesteld. De spiegels zijn bovendien dusdanig trillingsvrij dat je er altijd zicht in blijft houden en hebben bovendien een afronding naar de zijkanten die de dode hoek afdekt. Zeer goede spiegels dus, die je in staat stellen alles achter en naast je in de gaten te houden, wat van pas komt in druk verkeer.

Met een prijs van € 6.599 is de Satelis 500 niet de goedkoopste in de klasse snelwegscooters, maar zeker ook niet de duurste. Het is allemaal niet subtiel wat Peugeot neerzet, maar het doet wat het moet doen en is daarbij comfortabel en voorzien van handige details. Qua verbruik noteerden we een waarde van 1 op 24,4 bij Randstadgebruik en 1 op 22,4 op de Autobahn, en da's voor een 213 kg wegende 500 cc'er helemaal niet beroerd. Zeker een motorscooter om te overwegen als je gaat shoppen voor woonwerkverkeer. Dan wel met een lenige bijrijder, want die voetsteunen achter zijn geplaatst op een plek waar je alleen met elastieken benen goed bij kunt. O, Foxy Foxtrot...

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A2-rijbewijs.




 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Peugeot Test: Peugeot Satelis 500

Disclaimer - Privacy Policy