Test: Suzuki GSR750 (2011)

Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSR750 (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Suzuki tests
Suzuki

Suzuki GSR 750A

 

Op 23 februari van dit jaar maakte Suzuki bekend dat de fonkelnieuwe GSR750 voor een introductieprijs van € 8.999 de winkels in zou gaan. We leven nu een halfjaar later en de prijs is ongewijzigd. Daarmee is de Suzi € 1000 goedkoper dan de directe concurrentie. Maar die heeft abs en de GSR pas vanaf september, voor een nog onbekend bedrag. Desondanks op Stadsmotor.nl: De heel beste Suzuki GSR750!
Aanvulling 19 september: de abs-versie kost € 9.999, precies even veel als de concurrentie. Versie zonder abs kost nu € 9.499.

De Suzuki GSR750 kost € 8.999, € 1000 minder dan de Yamaha FZ8 ABS (€ 9.999) en € 999 minder dan de voor 2011 eveneens nieuwe Kawasaki Z750R ABS(€ 9.998). Dat lijkt leuk, maar de Suzuki GSR is pas in september verkrijgbaar met abs en dan is ook pas de echte prijs bekend. Abs kost bij Suzuki meestal € 1.000 extra, dus tel uit de winst: geen.

Dat is maar vast gezegd, waaraan direct toegevoegd dat de Yamaha FZ8 door Stadsmotor.nl niet echt als concurrentie wordt beschouwd, omdat de Kawasaki en de Suzuki gewoon beter zijn, of althans beter sturen/rijden. De Yamaha ZF8 is een prima ding, maar slap in de achtervering en daarmee geen superstrak sturend apparaat. En dat mag je van een streetfighter toch wel verwachten.
Verder ontlopen de drie Japanse kale superbikes elkaar bar weinig: allemaal 106 pk uit een vloeistofgekoelde 16-kleps 4-cilinder, die bij Yamaha qua cilinderinhoud 30 cc groter is, met een iets 'vetter' koppel als gevolg. Verder resulteert elk vergelijk qua specificaties in een weinig onthutsende ervaring. De gewichten en afmetingen wijken iets af, maar open gerust drie vensters in je browser en zet de foto's van de GSR750, FZ8 en Z750R naast elkaar. Even husselen en kijken of je dan de een nog van de ander weet te onderscheiden. Dat zal niet zomaar lukken. De drie vechten duidelijk om dezelfde klant.

Rijden!
Is de Yamaha een hobbelpaard, dat is de Kawa zeer zeker niet en de Suzuki evenmin. Laatstgenoemde is maar liefst 17 kilo lichter dan de Kawa (210 om 227 kilo), maar voelt nog oneindig veel lichter. Stadsmotor.nl is Vianen (waar de importeur huist) nog niet uit of zit al bijna in de vangrail. Waar je kijkt, ga je op de GSR naartoe, en wel zo ongelooflijk vanzelf dat je maar beter kunt kijken waar je naartoe wilt, en niet even achterom gaat zitten koekeloeren waar je collega blijft, want dan kiest de GSR direct zijn eigen pad. Maar heb je dat eenmaal in de gaten, dan kun je je geen fijner sturende streetfighter voorstellen.
De GSR werd door een ander medium verkozen tot beste 750-cc streetfighter en dat konden we ons aanvankelijk slecht voorstellen, omdat de Kawa zo'n enorm fijn ding is. De Suzuki voegt daar echter weer een heel nieuwe dimensie aan toe, namelijk de slow motion. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar op de GSR lijkt het alsof alles langzamer gaat dan daadwerkelijk het geval is. Rijd je 80 op een weg waar je 80 mag, dan voelt het aan als 50. Schreven we over de Kawa al dat die vanaf meter 1 het gevoel geeft dat je 'm al jaren kent, dat doet Suzi dus niet. Die zegt: "Ik kan sneller, doe maar." En dat doe je dan en dan blijkt dat Suzi gelijk heeft. Best knap.

Praktisch?
Als al geschreven over de GSX-R 750 en nog te schrijven over de GSX-R 600: Suzuki heeft de vering opnieuw uitgevonden. Was die bij supersporters altijd retestrak en een regelrechte bezoeking voor het tere achterwerk en de veelgeplaagde polsen, dat is dus niet meer zo. Ook de GSR veert met zijn meervoudig instelbare vering vóór en achter reuze comfortabel, zelfs op klinkerweggetjes, maar zonder het vermogen te verliezen om op hoge snelheid op waardeloos wegdek stabiel als een huis te blijven. Bij de GSR heb je dan in tegenstelling tot de GSX-R'en ook nog eens een zitpositie van de sporttoersoort en die is uitstekend vol te houden met het simpele, maar goede stuur. En dat is dan nog zonder het optionele windschermpje. Droog zul je achter het standaard 'kuipje' niet blijven, maar het houdt de wind goed weg van het lichaam, dus als je toch alleen rijdt als het droog is...
In het dashboard links een grote ronde toerenteller en rechts een lcd-display met matig interessante restinformatie als km/u, versnellingsindicator, temperatuur, brandstofmeter en triptellers. Niks bijzonders. Is ook niet nodig. Gevarenlichtschakelaar? Jawel, op de plek waar die hoort te zitten, links onder je duim.
De spiegels... We merken op dat ze uitstekend zijn geplaatst en prima zicht bieden, maar trillen boven de 5.000 tpm. Handig genoeg is dat precies het toerental waar je onder zit als je de GSR als brave filefiets gebruikt, en het toerental waar je boven zit als je de lieve, spinnende poes laat schrikken en hem ziet veranderen in een vals blazende straatkat.

Twee in één
Zoals zo veel motorfietsen heeft de Suzuki GSR750 twee gezichten: lief en sportief. Het verschil tussen de GSR en andere motorfietsen is dat de gezichten van de GSR allebei even knap zijn. Meestal is slechts één van de twee gezichten het aanzien waard, bij de GSR zijn ze allebei gewoon mooi. Het is een heerlijke fiets om even te pakken en ontspannen mee door het verkeer te rijden – stad en file door de grote wendbaarheid geen enkel probleem –, maar het is ook een prima ding om bij volle maan uit de garage te trekken en heidense religie mee te bedrijven.

Suzuki heeft inmiddels een uitgebreid accessoirepakket beschikbaar, waarin dus een windschermpje. Het enige andere handige accessoire dat we kunnen vinden (voor stadsgebruik) is een TomTom. Het is wachten op bagagemogelijkheden en – uiteraard – abs. Dat hoort tegenwoordig standaard te zijn. Niet dat de nu gemonteerde remmen slecht zijn, trouwens. Neuh...

Met vermogensreductie geschikt voor het A2-rijbewijs.

Naschrift 19 september!
De GSR750 kost nu € 9.499 en € 9.999 met abs!



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Suzuki GSR750 (2011)

Disclaimer - Privacy Policy