Test: Suzuki GSX-R750 (2011)

Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R750 (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Suzuki tests
Suzuki logo

Suzuki GSX-R750 3

Het is met een grijns van oor tot oor dat Vincent van Suzuki-importeur Nimag de 2011-versie van de GSX-R750 komt voorrijden. Snapt hij dan niet dat Stadsmotor.nl deze supersporter vermoedelijk helemaal niks zal vinden? Of weet hij iets wat wij niet weten?

We hoeven niet ver te rijden om erachter te komen dat hij inderdaad iets wist wat wij nu ook weten. Hoewel, we wisten al dat er een instelling op het motormanagement zat die het topvermogen van 150 pk (158 pk met SRAD: ram air) drukt naar 100 pk, maar dat het zo goed zou werken, dat niet. Dit Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS) systeem mochten we al eens eerder proberen op de B-King, maar dat ding heeft met zijn 1340 cc zo'n enorm hoog koppel dat je ook met 100 pk nog afgeschoten wordt. Da's bij de 750 cc van de Suzuki GSX-R750 dus anders, want die ontwikkelt zijn maximale (trek)kracht pas voorbij de 10.000 (!) toeren per minuut, namelijk op respectievelijk 11.200 tpm (koppel) en 13.200 tpm (vermogen). Hetgeen inderdaad betekent dat het er onder de 7.000 tpm allemaal redelijk beschaafd aan toe gaat.

Een supersportblok – voor wie dat niet weet – werkt ongeveer als volgt. Er komt waanzinnig veel vermogen uit een relatief kleine cilinderinhoud (150 pk uit 750 cc = 200 pk per liter). Dat vermogen komt met name voort uit de constructie die zeer hoge zuigersnelheden – toerentallen – mogelijk maakt: 13.200 klappen per minuut zijn er nogal wat, namelijk 220 per seconde. Suzuki's eigen cruiser M1800 draait zijn maximale trekkracht bijvoorbeeld op 3.200 tpm: slechts 53 klappen per seconde. Zo'n supersportblok is daarnaast erg licht, wat 'm geschikt maakt voor sporttoepassingen. Nadeel van zo'n constructie: de toerentallen tot en met 7.000 zitten er alleen maar omdat je anders niet in het toerengebied kunt komen waar het allemaal gebeurt. Geen probleem voor sportrijders, die toch de kraan meteen opendraaien, en een enorm voordeel voor mensen die ook wel eens normaal willen rijden.

En dat was dus wat Vincent wel wist en wij nu ook.

Je kunt met de GSX-R750 ook normaal rijden. Natuurlijk moet je fysiek geschikt zijn voor de sportieve zitpositie, die bij normaal gebruik onherroepelijk slapende vingers veroorzaakt, maar sinds de eerste GSX-R750 (hij bestaat al 26 jaar!) heeft er wat betreft de ergonomie een aardverschuiving plaatsgevonden. Op de eerste GSX-R's paste je echt alleen als yoga-grootmeester, en achterop alleen als baby-bonobo. Dat laatste is niet veranderd, maar dat eerste zeer zeker wel. De voetsteunen zijn zelfs verstelbaar! Veel profijt van het ruitje heb je uiteraard niet, maar hallo, het is wel een supersporter, dus daarover niet zeuren. Als je achter een raam wil zitten, moet je iets anders kopen. En laten we het over bagagemogelijkheden maar helemaal niet hebben.

Stadsmotor.nl beoordeelt op gebruik in en rondom de stad, en dan valt op dat de GSX-R in de categorie supersport – normaal gesproken volstrekt ongeschikt voor al het andere dan racen – het helemaal niet gek doet. De volledig instelbare vering (Showa) is geweldig, zeker niet hard als een plank. De vierzuiger Brembo Monoblocks (remmen) zijn geweldig. Het blok is geweldig, ook in de lage toeren. Dat betekent dus feitelijk dat je met de GSX-R heel relaxed kunt rijden, waarbij de deur naar hypersportief gebruik met een druk op de knop wordt geopend.

Die knop is dus de knop van het (S-DMS), dat in de A-stand (van asociaal) alle pk's ontgrendeld. We zullen niet eens proberen te beschrijven wat er vanaf 7.000 begint los te komen en vanaf 10.000 wordt ontketend, maar weet dat de GSX-R slechts 190 kilo weegt, en dan zijn die 150 paardenkrachten tamelijk enorm. Je voelt je bij volle acceleratie alsof je met oudjaar op een vuurpijl wordt afgeschoten. Bedenk dan dat die vering en remmen het ook op snelheid uitstekend doen en je weet dat je te maken hebt met een racer van het zuiverste water. Misschien niet zo snel als de 197 pk sterke GSX-R1000, maar dat is echt geen bezwaar. Verbluffend snel zijn ze allebei, waarbij de 750 dus ook normaal bereden kan worden. In onze ogen een niet gering voordeel. Daarbij is de 750 ook nog eens € 3.500 goedkoper. Wel een volbloed supersportmachine, maar ook af en toe de stad in? Deze kopen.



 

Aangepast zoeken

Reacties   

 
0 #1 Guest 05-05-2011 20:49
Verassend positief stukje! Zeker met de teksten van de afgelopen tijd in gedachten. (scooter invasie) Qua 750 model heb ik alleen ervaring met een 97'er, verder een hand vol 600's, drie 1000's en een enkele recentere 750 nu ik er aan denk. K5 geloof ik. Maar van de gsx reeks vind ik van alle verschillende modellen en cc's toch de 2002 1000 nogsteeds het lekkerst rijden. Brute kracht en wheelies op verzoek. Die nieuwe 1000's voelen toch wat trager onderin, hoewel ze op top natuurlijk allemaal snoeihard lopen. En dat onderin dat is belangrijk bij alledaags gebruik. Brute kracht zoals die oudere 1000. Ik ben wel benieuwd hoe die 750 het doet inderdaad.
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Suzuki Test: Suzuki GSX-R750 (2011)

Disclaimer - Privacy Policy