Sym Joymax 125i ABS (Start&Stop) (2014)

Sym JoyMax 125i 04De Sym Joymax 125i ABS Start &Stop is nog niet echt getest door Stadsmotor.nl, maar wel onderworpen aan een intensieve rit tijdens de introductie, onder beroerde omstandigheden.

Opvallende zaken: 
- Het forse formaat maakt dat de bescherming tegen weer en wind heel behoorlijk is, ook voor grotere bestuurders (1.90+ meter). Daarnaast heeft de Joymax voetverwarming (dmv een luchtrooster achter de radiateur). Tamelijk uniek in deze klasse.
- Het forse formaat en de relatief kleine wielen maken de bagageruimte alleszins acceptabel, met ruimte voor twee helmen. Netjes!
- De verlichting is rijkelijk voorzien van led-lampen, wat de Joymax net als andere Syms een heel herkenbare en strakke uitstraling geeft.
- Het start-stopsysteem...  Eerst wil de Joymax zelfs na tien minuten stationair lopen (koelvloeistoftemperatuur moet boven de 70°C zijn) nog niet afslaan. Vervolgens wil hij niet vanzelf aanslaan. Als reden wordt opgegeven dat hij alleen aanslaat als je voorzichtig gas geeft,. En dat is nou net wat je niet doet als je in de stad ergens vooraan bij een stoplicht staat. Het systeem overtuigt vooralsnog niet. Een uitgebreidere test in de toekomst zal meer duidelijk maken.
-Topsnelheid... Niet kunnen proberen aangezien er geen snelweg in het testparcours door de Limburgse heuvels zat. Maar de importeur zegt geen 125 cc-scooters mee te willen geven aan journo's die ermee op de snelweg willen rijden, dus erg hoog zal de top niet zijn.
- Acceleratie... sterk afhankelijk van het gewicht van de bestuurder. Bergop rijden de meisjes hard voorbij.
- Prijs...  € 4.299 resp. € 4.699 voor de Start & Stop-versie is een enorme berg geld voor een 125 cc-scooter, zeker als je nagaat dat je al een 125 cc'er met start-stopsysteem hebt voor € 2.799 (Honda PCX125). Zelfs de fijnste125 cc-scooter naar onze mening, de Yamaha Xenter 125, kost 'maar' € 3.599. De Sym Joymax 125i ABS Start & Stop mag zéér compleet zijn - de compleetste in zijn klasse - de prijs begeeft zich op Vespa-niveau en om dat te rechtvaardigen, moet je toch echt een Vespa zijn. De Joymax 125 mag geschikt zijn voor het A1-rijbewijs, wie dergelijke bescherming wil, wil ook iets snellers en koopt iets zwaarders. Tenminste: wij van Stadsmotor.nl wel. En voor de prijs van een Joymax 125 heb je ook een - roep eens wat - Kymco People GT 300i à € 4.499, of nee, nu zelfs € 3.799. Ook uit Taiwan...

Geschikt voor het A1-rijbewijs.

Nb. Er zijn ook een Joymax 250i (vanaf € 5.299), 300i (€ 5.499) en 300i ABS (+ € 500). Deze motoren voor het A2-rijbewijs zullen eind 2014 levrbaar worden met start-stopsysteem.


Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 1-cilinder 4-takt 
Cilinderinhoud: 124,5 cc 
Max. vermogen: 9,6 kW/8,7 pk bij 9.000 tpm
Max. koppel: 11 Nm bij 7.000 tpm
Max. snelheid: 90 km/u 
Aandrijving: CVT 
Eindoverbrenging: V-riem 
Wielen v/a: 14 inch/13 inch
Remmen v/a: enkele schijf/enkele schijf 
Afmeting lxbxh: 216x76x142 cm 
Zithoogte: 77 cm
Gewicht: 168 kg 
Kleuren: zwart, grijs, wit
Accessoires (optioneel): nnb
Prijs: € 4.299 (+ Start & Stop € 4.699)

Veiligheid
ABS: ja gecombineerd
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: ja
Zichtbaarheid opzij: alle, vele lampen zichtbaar
Mistlampen: nee, wel heel veel andere lampen
Spiegels: veel te smal geplaatst, amper zicht naar achteren
Parkeerrem: nee



Sym JoyMax 125i 04Sym JoyMax 125i rijdend 04Sym JoyMax 125i rijdend 03
Nee, niet Quasimodo. Gewoon Heemskerk in motorpak plus regenpak. Bedenk wel even - lange chauffeurs - dat Heemskerk boven de 1.90 meter meet. Dan vallen de ruimte en bescherming voor een 125 cc'er honderd procent mee.
Sym JoyMax 125i rijdend 05

Mama Sym had net gejongd.
Sym JoyMax 125i Chiel 3

Het knopje waarvan je je na zo'n tien minuten afvraagt of hij nou aan of uit staat.
Sym JoyMax 125i startstopSym JoyMax 125i dash
Mooie knipperlichtlampjes die bij daglicht helaas nauwelijks te zien zijn, met als gevolg twintig Syms in Limburg die voortdurend met de knipperbollen aan reden.
Sym Joymax 125i Dashboard

Niets bijzonders ter rechterzijde.
Sym JoyMax hand rechts

Maar goed dat er knipperlichten in de spiegels zitten; hebben ze nog enig nut. Zicht naar achter bieden ze amper.
Sym Joymax 125i spiegelSym Joymax 125i Voorlamp
Veel led op de alle Syms.
Sym Joymax 125i achterlicht
Qua vormgeving en formaat is de Joymax 125i gelijk aan de 250 en 300. En da's best groot dus.
Sym JoyMax 125i achterlicht

In het schutbord een rooster voor warme lucht, het alarmlichtknopje en het contactslotslot. Allemaal bijzonder te waarderen!
Sym Joymax 125i hot air

USB-lader in kastje. Fijn!
Sym Joymax 125i usb outlet

Riant de ruimte onder het zadel. Lekker!
Sym JoyMax 125i onder zadelSym JoyMax 125i logoSym JoyMax 125i uitlaat

{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Sym Sym Joymax 125i ABS (Start&Stop) (2014)

Disclaimer - Privacy Policy