Banner

Test: Vespa GTS 125

Inhoudsopgave
Test: Vespa GTS 125
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Vespa tests

Vespa GTS 125 1

Dat de Vespa GTS 300 de Snelste Vespa Aller Tijden wordt genoemd, vindt zijn oorsprong in het gegeven dat alle voorgaande Vespa's traag als poep in een trechter waren. Dat maakte ook niet uit, want ze werden voornamelijk in de stad gebruikt. Daarvoor is de 125 GTS dan ook uitsluitend geschikt.

We krijgen ook nog een rode Vespa GTS 125 mee ook van meneer Piaggio in Breda. Klassiek, rood... maar waar is de bijbehorende Gina Lollobrigida? Het zadel is zacht genoeg voor haar niet te weinig besproken Italiaanse derrière en zal haar toch voldoende steunen. Het smalle stuur biedt merkwaardigerwijs ook controle genoeg om deze oerscooter met beeldschone actrice achter op in de hand te houden en de spiegels omvouwen twee opzittenden met gemak. Zoals alles op deze kleine GTS met gemak gaat. De knipperlichten schakelen wat wazig, maar alles is aanwezig op de plek waar het moet zijn, met dien verstande dat gevarenlichten geheel ontbreken. Het instrumentarium is basic: snelheidsmeter, brandstofvoorraad temperatuurindicatie...

Maar goed, de hele fiets is basic. Met het nodige knijpen in de remmen willen de banden best piepen, abs bestaat niet. De demping slaat ook bij mishandelen niet door, hetgeen betekent dat je op een rotonde rustig het nodige metaal aan straat kunt krijgen zonder dat de Vespa daar noemenswaardig tegen protesteert. En ga er gerust vanuit dát je de grond raakt als je met groot gewicht op pad gaat. De wegligging is – ook solo rijdend – alles wat je kunt verwachten van iets met 12-en 10-inch (v/a) wielen: wendbaar, maar ook wiebelig.

Wie de Stadsmotor.nl-test van de sterkere Vespa GTS 300 Super heeft gelezen, weet dat men zich bij een Vespa niets moderns moet voorstellen. Vespa is Vespa en de 125 is nog veel origineler dan de 300, want bestaat al vanaf 1948. Dat men bij de 125-cc'er ook geen rekening heeft gehouden met rijzige Noord-Europeanen, mag duidelijk zijn. Je past erop en krijgt 'm vooruit, maar daarmee houdt het ook meteen op. Met het vermogen van 11 kW (A1-rijbewijs in 2013!) haal je de Ardennen en de Eifel (hebben we geprobeerd met het Mega-Italianen-Scooterspektakel van 2011) en kun je door de avondspits (Luik, ook geprobeerd), maar vrolijk word je daar niet van. Beter blijft deze Vespa op de binnenwegen en in de stad, en véél beter niet met honderd kilo Leidse kaas erop, maar met bijvoorbeeld twee keer vijftig kilo Amsterdamse kip! Plaats je een bijrijder namelijk achter die eerste honderd kilo, dan kan zij/hij maar beter een reet als een topkoffer hebben, want het wordt zitten op het bagagerek!

Waarom de Vespa in 2011 getest en nu pas op Stadsmotor.nl?

De GTS 125 ademt meer nog dan de GTS 300 het ultieme zachte leven, waarin niemand haast heeft en de zon altijd schijnt. Aan de Vespa moet je helemaal niet denken als het herfst of winter wordt, zoals vorig jaar na voorgenoemde test het geval was. Haast moet je niet hebben op de 125, en de zon kan maar beter schijnen, want bescherming tegen wind en regen is er niet. Bagageruimte trouwens ook amper.

Maar ook dat is niet erg, want met een Vespa motorscooter kun je het parkeerritueel rekken omdat je ook nog je helm moet afzetten. (Een handeling die gunstig uitvalt voor ranke jongedames.)

En dat kun je weer laten volgen door het (her)schikken van het haar. (Een handeling die gunstig uitvalt voor ranke jongedames.)

Tegen de tijd dat je daarmee klaar bent, ben je al lang gespot door een foute glibber en heb je gratis drank op het terras van je keuze tot er bekenden komen.

Daar zit ik helemaal niet op te wachten), zal menig kerel nu denken.
Nee, oké, maar laten we wel wezen: als kerel ga je ook niet op een Vespa GTS 125 rijden. Een PX (2-takt) kan, maar een GTS 125 hoort onder een jongedamesbips.

Kunnen we nog wel een heel verhaal ophangen over de aanschafprijs van deze Vespa – bijna twee keer zo hoog als die van de technisch veruit superieure Honda PCX125 en zelfs 2,3 keer zo hoog als de Kymco Like 125 die er best veel op lijkt – maar daar luisteren die meiden toch niet naar. Papa betaalt.
En technische specs... Vespa geeft het zelf al aan op de website: daar staan (bjij wijze van spreken) alleen de kleuren op.

nb. deze motor is geschikt voor het motorscooterrijbewijs en het A1-rijbewijs.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Vespa Test: Vespa GTS 125

Disclaimer - Privacy Policy