Banner

Test: Yamaha MT-07 (2014)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha MT-07 (2014)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

yamaha 365004 2014 yam mt07 eu vdvm1 act 007Met de nieuwe MT-serie slaat Yamaha op marketinggebied een heel nieuwe weg in, want de promotie van de MT-07 en MT-09 geschiedt met een reeks animatiefilms, onder andere te zien op Stadsmotor.nl. En niet verwonderlijk, in de film doen de MT's het prima! In het echt ook? Te beginnen met de MT-07...

Meteen door naar de tekst? Even voorbij de video's scrollen...

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.



The good guys zoals die in de hierboven vertoonde, nogal onbegrijpelijke want Japanse Manga-serie Master of Torque voorkomen, we noemen hen MT-07, hebben niets van doen met de bekendere Britse geheim agent 007. We zijn er niet rouwig om, want als op een vervoermiddel allerlei opties zitten die je niet nodig hebt om gewoon te rijden – luchtdoelraketten, straalmotoren, spijkerstrooiers, schietstoelen, champagnekoelers – slaan we die liever over. Elke optie die tenslotte overbodig is, kost geld, ruimte, gewicht en (op den duur) reparatiekosten.

2014-Yamaha-MT-07-EU-Competition-White-Studio-002

Dat hebben ze bij de Yamaha MT-07 dus heel goed aangepakt, want overbodige fratsen zal je niet vinden.
De MT-07 is strak, heel strak. Dat is een hedendaags designkenmerk. Dat vind je leuk, of niet. Maar het is ook een uiting van de filosofie achter de motor: rijden, en verder geen onzin.
Yamaha heeft die gedachte behoorlijk ver doorgetrokken. We verdenken de ontwerpers er zelfs van dat ze expres de vulling uit de zetels hebben gelaten om gewicht te besparen. In het kader van: dat merkt toch niemand, want vóór je serieus pijn in je kont kunt krijgen, sta je bij de pomp om de tank van slechts 14 liter bij te vullen.

2014-Yamaha-MT-07-EU-Deep-Armor-Detail-017

Maar dat is het dan ook. Meer valt de MT-07 niet te verwijten. De spiegels kunnen groter en verder uit elkaar, maar ja, als je smaller bent dan de XXX(X)L-brigade van Stadsmotor.nl (zoals 99,9% van de overige primaten, red.), heb je daar geen last van. De voorrem is in zijn drukpunt wat zachter dan wenselijk, maar dat gaat niet ten koste van het remvermogen, dat is gewoon goed. Omdat de MT-07 ook met in een 35 kW-uitvoering verkrijgbaar is (A2-rijbewijs), kan het een bewuste keuze van Yamaha zijn. Als je namelijk met 35 kW rijdt, heb je nog geen 40+ jaar motorervaring en dan kan een te felle rem best nog wat spannende momenten opleveren. Heel mooi is de keuze van Yamaha voor de Akrapovic-demper die op onze testmotor is gemonteerd. Hij geeft een net wat markanter geluid, zonder de buren te pesten.

2014-Yamaha-MT-07-EU-Deep-Armor-Detail-007

Pasvorm

En tja, vanaf hier is het een successtory waar geen eind aan komt. IEDEREEN kan op de MT-07 zitten en niemand hoeft zich op te vouwen of hoge hakken te dragen om aan de grond te komen. De MT-07 biedt de mooiste zitpositie die een fabrikant kan bedenken. Geen binnenbeenlengte opmeten en een zadel naar keuze bijbestellen, geen hoog/laagverstelmechaniek, maar gewoon zó maken, dat het past. Heel goed van Yamaha.

Helaas is het vanaf hier ook een saai verhaal. Als er niets verkeerd gaat, valt er ook niets te mekkeren.
Om dan toch maar wat regeltjes te vullen: De MT-07 is een prima motor, voor een zeer redelijke prijs, waar iedereen lol mee kan hebben, ongeacht de ervaring in motorjaren. Een prima schakelende versnellingsbak, een duidelijke digidash, gevarenlichten, geen rare reacties van het frame onder welke omstandigheden dan ook, voldoende Massive Torque om vrolijk mee door de Eifel te harken, voldoende topspeed om ook snel in de Eifel te zijn, en zat toebehoren om mee te kunnen nemen wat je nodig hebt.

2014-Yamaha-MT-07-EU-Deep-Armor-Detail-008

Gewicht

Omdat de MT-07 heel licht is, valt alleen bij de demping een opmerking te plaatsen. Als je een heel lichte motor hebt, heeft de demper geen gewicht om zich tegen af te zetten. Dan kun je heel slim zijn en de demper bijna horizontaal monteren. Dan drukt het veerelement niet meer naar boven tegen heel weinig massa, maar in de lengte, met meer massa. Probleem opgelost, zou je denken. Helaas, een lichte achterkant heeft ook weinig massatraagheid en zal dan ook bij richeltjes en onder het wegdek liggende duikers heel lichtjes naar boven schoppen. En dat doet de MT-07. Daarnaast heeft het lage gewicht in combinatie met de relatief hoge bouw ook nog eens als nadeel dat lichtere chauffeurs – bijvoorbeeld vrouwen zonder zware botten – bij stevige wind het gevoel kunnen ervaren met een surfplank onderweg te zijn.

En waar alle chauffeurs last van hebben: slecht weer. De MT-07 houdt op zich aardig de wind van het bovenlichaam en naar verwachting dus ook regen en sneeuw, maar houd het regenpak en de dikke truien bij de hand als het echt gaat stormen en vriezen. Of liever: laat de MT-07 dan binnen staan.
Yamaha zal dit niet leuk vinden, maar één ding willen we toch kwijt, en dat is de vergelijking met de oude Honda NTV650. Dat was in zijn tijd een prima ding, dat niemand wilde hebben. Succesvol werd-ie pas toen Honda hem opbouwde tot Deauville. Meer bescherming, geïntegreerde koffers en een grotere tank.
Hiermee is niet gezegd dat we het pure karakter van de messcherp sturende MT-07 willen veranderen, maar in het Nederlandse klimaat zien we voor woon-werk graag wat meer voorzieningen.
Wie alleen in het zonnetje rijdt: meer dan een MT-07 heb je niet nodig. Hij is snel zat, stuurt en remt prima... Dikke pret voor een schappelijke prijs.
En oh, ja, het is een tweecilinder van nog geen 700 cc. Te klein? Valt reuze mee.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha MT-07 (2014)

Disclaimer - Privacy Policy