Banner

Test: Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2010)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2010)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Yamaha tests

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Was de eerste Yamaha TXZ 750 Super Ténéré (1989-1996) een prima, maar in Nederland weinig populaire allroad, dat zou met de XT1200Z Super Ténéré best eens kunnen veranderen. De nieuweling is namelijk wel heel erg goed.

Goeoeoeoeoed. Met nog heel wat ‘oe’-tjes erbij zouden we de website wel hebben gevuld en geen woord te veel hebben gezegd, maar wel wat woorden te weinig. Want waarom de Yamaha XT1200Z Super Ténéré zo goed is, behoeft toch wel enige uitleg. Eerst maar even uitleggen dat schrijver dezes allesbehalve onpartijdig is, want enorm liefhebber van grote allroads. Dat heeft een reden: een lengte van 190 cm-plus. Consequentie daarvan zou kunnen zijn dat kortere bestuurders moeite hebben met de grote Yamaha, maar dat valt mee. We proberen een van onze testrijders met een vijftien centimeter korter postuur en ook die weet tijdens een testrit van een uur makkelijk de glimmende kant boven te houden. Met het opstappen breekt hij zijn knie tegen de standaard meegeleverde koffers (op deze First Edition), maar een ezel stoot zich slechts één keer... De Super Ténéré is hoog, ja, maar het zitje is in hoogte verstelbaar. Hij is breed, ja, maar dat maakt hem alleen maar makkelijker te manoeuvreren: waar het stuur doorheen kan, kan de rest ook doorheen, altijd handig.

De Super Ténéré is voorbereid op ruige reizen. Voorbeeld: de radiateur voor de 1200 cc dikke halfliggende tweecilinder zit niet (zoals normaal) kwetsbaar vlak achter het voorwiel, maar veilig aan de zijkant links in de kuip. Die er helemaal niet uitziet als een kuip, maar als de tank, maar zo breed is dat-ie natuurlijk wel als kuip fungeert; je knieën vallen er volledig achter weg. De ruit en optionele winddeflectors doen de rest en houden de bestuurder vrij van de rijwind. De Super Ténéré is helemaal niet licht – 261 kilo – maar voelt wel zo. Hij stuurt met kinderlijk gemak de lastigste bochten in, langzaam of knalhard, volle koffers of niet, bergop, bergaf (en we zijn even in de Eifel en de Ardennen geweest).

Is het de (uitschakelbare) tractiecontrole die in twee standen de grip controleert? Is het de gashendel die de twee motormodi – toer en sport – zo precies aanstuurt? Is het de abs of het gecombineerde remsysteem die ongemerkt hun werk doen? De Super Ténéré absorbeert alles in groot comfort en serene rust, en wie bekend is in de Eifel (supermooi wegdek en machtige bochten) en de Ardennen (vernietigd wegdek en bloedlinke bochten) weet wat dat betekent.

De Super Ténéré is een geweldige motor. Iets minder was ook geen optie, want hij gaat in de showrooms de strijd aan met de best verkochte en misschien wel beste motor ter wereld, de BMW R1200GS Adventure. Qua prijs, vermogen en gebruiksmogelijkheden zijn ze nagenoeg identiek… Met dit verschil dat de Yamaha in de stad lichtvoetiger is, minder massief. Maar dat zal de vaak potige kopers niet echt boeien. Die kopen hun alleskunner omdat ze zelf ook alles kunnen of in ieder geval willen kunnen.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha XT1200Z Super Ténéré (2010)

Disclaimer - Privacy Policy