Banner

Test: Yamaha FJR1300AS (2009)

Inhoudsopgave
Test: Yamaha FJR1300AS (2009)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Yamaha tests

Yamaha FJR1300AS2 (1)

Uitgerekend in de week dat er een Yamaha FJR1300AS in de agenda staat, worden we verwacht in Berlijn. Dat geeft niks, want Berlijn is ook een stad en Stadsmotor.nl kijkt niet op een grens meer of minder. De semi-automatische versnellingsbak van Yamaha's toersportvlaggenschip mag laten zien wat-ie kan.

De letters AS in Yamaha FJR1300AS staan voor Assisted Shift, geassisteerd schakelen. Hebben we dan assistentie nodig bij het schakelen? Nee. Nou dan. En toch... AS is een elektronische halfautomatische versnellingsbakbediening: shift by wire. Op het stuur zit op de plek van de koppeling een hendeltje – prima te bedienen met handschoenen aan – dat op- en terugschakelt. Naar je toe opschakelen, van je af terugschakelen. Moet je bij een normale versnellingsbak gas los (rechterhand) en ontkoppelen (linkerhand), schakelen (linkerkvoet), aankoppelen (linkerhand) en weer op het gas (rechterhand), bij AS beweeg je één vinger van je linkerhand en hetzelfde moment sta je in de volgende versnelling. De tijdwinst is ernaar en bij accelereren ben je onverslaanbaar. En bij het benaderen van een stoplicht; hoe ontkoppel je zonder koppelingshendel? Dat is niet nodig; als de motor tot stilstand komt, schakelt hij automatisch vrij, maar niet neutraal. Dat betekent terugschakelen naar de eerste versnelling, en gewoon weer gas geven. Hij koppelt automatisch aan en rijdt weg. De voordelen? Fout schakelen – tussen de versnellingen in – kan niet meer. De motor laten afslaan, kan niet meer. Het is veel sneller dan je zelf ooit voor elkaar zult krijgen. Door het schakelen met de hand (voet kan ook nog) heb je indien gewenst, bijvoorbeeld bij manoeuvreren op lage snelheid, altijd twee voeten aan de grond. En je houdt je linkerlaars schoon; anders kwam daar altijd een lelijke slijtageplek op aan de bovenkant.

Wat kun je verder melden over de FJR (van Fast Journey and Ride)? Hij wordt gebruikt door diverse politiekorpsen in Europa, wat al een aardige indicatie is voor de toepasbaarheid in het dagelijks verkeer. De FJR is met zijn 145 pk krachtig genoeg om twee personen inclusief bagage tot ruim boven de 200 km/u kaarsrecht en strak als een snaar over Europa's snelwegen te jagen, bijvoorbeeld naar Berlijn. Da's ineens maar een paar uurtjes rijden. Krijg je takkenweer, heb je een verstelbare ruit en handvatverwarming om je uit de elementen te houden en een gecombineerd abs-remsysteem om ander onheil te voorkomen. De FJR is een van de beste sportieve toermotoren die er zijn, zeer geschikt voor snelle, lange ritten, zonder in te leveren aan comfort. Maar da's niets nieuws, want dat is al zo vanaf 2001. Wel nieuw (in 2006) was de assisted shift. Maar da's anno nu nog net zo revolutionair. Heb je er eenmaal mee gereden, vraag je je af wat je al die jaren ervóór in hemelsnaam hebt zitten klooien.

De FJR is gezien z'n prijs en karakter zeker geen motor die je koopt om dagelijks mee de file of stad in te gaan, maar als het dan toch moet met een GT (want dat is het) dan maar met de FJR. De accessoirecatalogus voorziet zelfs in smalle achterkoffers als vervanging voor de brede standaard meegeleverde exemplaren. Zeer welkom natuurlijk... Met een topkoffer erbij kom je zo toch aan een behoorlijke bagageruimte en ben je wel heel wat smaller.



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Yamaha Test: Yamaha FJR1300AS (2009)

Disclaimer - Privacy Policy