Tour de France

Kawasaki GTR1400 1Waar komen toch al die mooie beelden vandaan uit de Tour de France? Juist! Vanaf de motor! Want niets gaat zo snel door druk verkeer als de motor. Kawasaki heeft als sponsor - sinds 1977! - de meeste motoren rondrijden: 27 1400GTR's!


Op 30 juni werd het startschot gegeven voor de 99e Tour de France. Het hele circus streek voor drie dagen neer in de omgeving van Luik, met op zaterdag de proloog in de straten van Luik en op zondag de eerste rit in lijn van Luik naar Seraing. Maandag verlieten de renners Luik en reden ze om ter snelst van Visé naar Doornik.Uiteraard is de hoofdrol in de Tour de France weggelegd voor de tweewieler. Naast de te verwachten trapfietsen rijdt er in de Tour ook opnieuw een peloton motorfietsen mee. Op basis van een samenwerking tussen de Tourorganisator ASO en Kawasaki Frankrijk rijden er niet minder dan 27 1400GTR's mee in de koers. De samenwerking met Kawasaki is het oudste bestaande partnership van de Tour de France. Sinds 1977 verleent Kawasaki ieder jaar zonder onderbreking z'n medewerking aan de Tour de France. Dat maakt van de Kawasaki 1400GTR de officiële motor van de Tour de France.

De 27 Kawasaki's worden bestuurd door ervaren motorrijders die in sommige gevallen al meer dan vijftien jaar deel uitmaken van de Tourkaravaan. Samen met hun passagiers vervullen ze elk een specifieke functie in het peloton. Zo zijn er onder meer zes wedstrijdcommissarissen, twee juryleden die specifiek de aankomst in de gaten houden, twee fotografen, één wedstrijddokter, drie motoren die het verkeer helpen regelen, drie journalisten, twee waterdragers, ... Maar de bekendste is wellicht de Ardoisier, ofwel bordjesman, de gele motor die zowel aan peloton als vluchters op een krijtbordje de tijdsverschillen toont.

De Kawasaki 1400GTR'en die in de Tour gebruikt worden verschillen nauwelijks van de gewone productiemotoren. Uiteraard is de meest opvallende aanpassing de striping. zeventien motoren zijn voorzien van een expliciete Kawasaki striping, de twee waterdragers zijn gehuld in een striping van sponsors Vittel en Powerbar, zes motoren zitten in een AG2R-jasje, de medische motor is wit met een blauw kruis en de motor van de Ardoisier is in het geel. Naast de striping voegt ASO ook een extra radio en antenne toe aan iedere motor, zodat ze te allen tijde met elkaar in contact staan. Een derde opvallende aanpassing zit op slechts twee van de 27 machines: de waterdragers zijn voorzien van zijkoffers met gaten. Op die manier kunnen twaalf flessen (zes in elke koffer) water gemakkelijk uitgedeeld worden.

foto 61400GTR AG2R (1)1400GTR AG2R (2)1400GTR Kawasaki1400GTR Ardoisier1400GTR Medical1400GTR Waterdrager Powerbar1400GTR Waterdrager Vittel

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Tour de France

Disclaimer - Privacy Policy