Stadsmotor van het Jaar

BMW F 800 GS rechts blauwBinnenkort is het weer zo ver, de verkiezing van de International Bike of the Year, editie 2013. Zoals gebruikelijk zal het weer een motor zijn waar niemand iets van weet omdat niemand er al op heeft gereden. En een motor waar niemand wat aan heeft. Geeft allemaal niks. Traditiegetrouw krijg je de Stadsmotor.nl-favorieten van het jaar 2012 (die we dus wel hebben gereden).

Geschikt voor stad/file

Motor/scooter t/m 125 cc: Hyosung RT125 Karion
Bij gebrek aan aanbod reden we maar drie 125'jes, twee van Yamaha, één van Hyosung. Die laatste was verreweg het leukst.

Motor/scooter t/m 300 cc: Piaggio X10 350i
Dat is geen 300 cc'er! Klopt, maar hoort wel in die categorie thuis. Duur voor een scooter in die klasse, maar het is eigenlijk een maxiscooter en voor die klasse is-ie goedkoop.

Maxiscooter (> 300 cc): Honda NC700D Integra
Niet echt een scooter, maar wat dan wel? Juist, een motor die rijdt als een motor, maar wordt bediend als een scooter.

Allroad licht: Suzuki V-Strom Black Rhino
Is een apart model, sorry. En de beste lichte allroad van 2012. Ook de enige.

Allroad middelzwaar: BMW F 700 GS
Stadsmotor.nl-favoriet van 2012. Perfect in balans.

Allroad zwaar: Honda VFR1200X Crosstourer
De beste motor ter wereld. Vanwege het formaat en gewicht helaas niet geschikt voor iedereen.

Sporttoer: Honda CBR600F (test nog niet gepubliceerd)
Na al die jaren gewoon nog steeds erg goed en vriendelijk.

Streetfighter: Kawasaki Z750 (test nog niet gepubliceerd)
De enige streetfighter die dit jaar voorbij kwam - geen nieuw model - bleek zeer gebruiksvriendelijk. Inmiddels opgevolgd door Z800.

Classic: Harley-Davidson Switchback
De eerste Harley die echt geschikt is voor dagelijks gebruik.

 

Ongeschikt voor stad/file wegens te groot/te hyper

Toer: BMW K 1600 GT
In 2012 wel gereden. Nog steeds de enige nieuwe toermotor voor dit jaar.

Supersport: Suzuki GSX-R1000 (test nog niet gepubliceerd)
De enige supersport die we dit jaar reden. Tot groot genoegen van de chiropractor.

Michiel Heemskerk
31 december 2012

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy