Helm op de grond?

Op Facebook in de groep 'De Motorrijder' – the place to be voor veel zinnige maar vooral ook extreem veel onzinnige motorpraat – plaatste beheerder Henry van Uden het volgende bericht over een portable alarmlicht...

AlarmlichtHellup!

Ik ben zelf geen voorstander van dat gedoe met 'helm op de grond als je met pech staat'. Een foutje is namelijk snel gemaakt en veel bestuurders zien jouw op de grond liggende helm echt niet. Of te laat :-) Ze verwachten ook niet dat er ineens een helm op de grond ligt, want wie legt zijn vaak heel dure helm nu op de straat?
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan zoiets (zie afbeelding). In heel veel winkels te koop, soms voor slechts een paar euro.
Magnetisch, maar je kunt hem ook op je zadel leggen in geval van pech. Het moet behoorlijk waaien als 'ie daar afwaait. Ledjes zijn via een 'menu' op meerdere manieren in te stellen.

Al snel wist een fantast (Gouda) te melden dat ze 'niet meer mogen': "Want als er een auto overheen rijdt, is het een ongeleid projectiel."
Lulkoek natuurlijk, maar beheerder Van Uden (Aalten) riposteerde beleefd: "Als hier een auto overheen rijdt, rijdt die ook over je motor. Dat ding moet je niet op de weg leggen, hoor."
Sommige mensen moet je alles uitleggen, maar Van Uden is zeker de beroerdste niet.
Nog een ander (Kreileroord) deed een duit in dit zakje: "Als ze over je helm heen rijden, wordt het een nog veel groter projectiel."
Good point.

Een slimmerik (Tilburg) lanceerde het briljante plan om een hulpdienst (Wegenwacht of zo) te bellen in het geval van pech. Helaas was het grote gelijkhebben intussen begonnen en dus meldde zich een dame (Nijmegen) die 'vaak' van een treffen terugkwam en dan was haar telefoon 'meestal' leeg.
Met andere woorden: bellen is dus zeker geen optie bij pech. (Ja, mensen, deze vrijgezel mag zonder begeleiding over straat...)

Helm op de grond gevarendriehoekIk had eerlijk gezegd nooit serieus gehoord van het fenomeen 'helm op de grond' en kijk wel beter uit dan mijn peperdure Schubert of testhelm van LS2 of andere illegale hoofddeksels op dat gore zoab te leggen, waar hij wel zeker door een appende forens te pletter zal worden gereden, dus ik zie wel wat in het alarmlicht van Van Uden, dat zeker in het donker goede diensten kan bewijzen. Overdag zwaai je gewoon met je armen als je aandacht van iemand anders dan een hulpdienst wil. Allemaal niet zo ingewikkeld.

Maar het hek was intussen van de dam in de 'helm op de grond'-discussie en zo bleek dat er meer dingen bestaan in de motorwereld waar ik na dik drie decennia op 's Heeren wegen maar weinig van had gehoord.
Zoals een witte sjaal aan je stuur binden bij pech.
"Wie heeft er een witte sjaal bij?" werd al snel gevraagd (vermoedelijk Antwerpen).
Het antwoord volgde direct (Valkenswaard): "Iedereen had vroeger een doek bij, om je gereedschap in te draaien (tegen het rammelen), om je handen af te poetsen, Én om aan het stuur te hangen in geval....van bijvoorbeeld pech."
Nul fout, hoewel de reactie daarop (vermoedelijk Noord-Brabant) er ook mocht wezen: "Je onderbroek misschien een idee?"

Gelukkig kwam er ook een echte biker (Brussel) aan het woord, die wist te vertellen dat een helm op de grond een van de eerste zaken is die 'van man tot man worden doorgegeven bij bikers'. En toen: "Net zoals pegs down rijden een internationaal symbool van rouw betekent tijdens een begrafenis."
"Wááááát?!" echode het tot in de verste uithoeken van het internet...
De biker: "Achterste voetsteunen uitklappen. Dat is zodat de overleden persoon, geest, ziel, of wat je er ook zelf maar van maakt, nog kan meerijden op de bike. Traditie, bijgeloof, maar vooral internationaal gekend."
Die kende ik niet, maar ik ben naar alle geldende definities dan ook bepaald geen biker. De leukste reactie kwam van een dame (vermoedelijk Breda): "Mijn achterste voetsteuntjes vallen vanzelf naar beneden, rijd ik nu constant met geesten op mijn bike?"

Uiteindelijk bleek er consensus te bestaan over de oplossing bij pech: de Wegenwacht bellen. Uiteraard niet geschikt voor Nijmeegse dames die 'vaak' – klaarblijkelijk alleen – van treffens komen met 'meestal' een lege telefoon, maar alle niet-idioten: gewoon doen.

En dan nog deze tip van de eerdergenoemde Brabantse onderbroekgrapjas: "Ik ben eens naast mijn motor in het gras gaan liggen wachten op de hulpdiensten. Ongelooflijk hoeveel mensen er dan ineens stoppen."
Dat zal misschien in Noord-Brabant zo zijn, maar in de Randstad rijdt iedereen je gewoon voorbij (drukdrukdruk en krijg het lazarus maar), tenzij je een motorgodin bent en je string aan het stuur hangt.

Het naast de motor in het gras gaan liggen raakt echter aan de oorsprong van de helm op de grond als teken van pech: als het bijbehorende hoofd er nog in zit en niet meer ademt.

Michiel Heemskerk, verkeersfilosoof
23 juli 2019

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl

n.b. De helmhoes is hier te koop.

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy