Welke motor voor mij

Er zijn in Nederland dik 400 verschillende motorfietsen en motorscooters leverbaar. De meeste rijden op gewone benzine, maar de Nederlandse (!) Track T-800CDI op diesel. En vergeet niet dat hybridetechniek en zelfs volledig elektrische aandrijving sterk in opkomst zijn.

Motorscooters zijn er van heel licht (100 cc) tot relatief zwaar (800+ cc), met mooi klassiek of strak futuristisch uiterlijk. Ze hebben één overeenkomst: de automatische versnellingsbak. De bediening van een motorscooter is identiek aan die van een snor- of bromscooter; scooteren is eenvoudiger dan fietsen! Zelfs zó eenvoudig, dat er voor de motorscooter (en motorfiets met automatische versnellingsbak of koppeling) een apart rijbewijs is. Handelingen als koppelen en schakelen hoef je daarbij niet te leren.

Motorscooters zijn relatief goedkoop, vaak extreem zuinig en qua gebruiksgemak bij uitstek geschikt voor in de stad en file.

Motorfietsen heb je in allerlei categorieën, met een rijke variëteit in motorconfiguraties, van superlicht tot extreem zwaar, met één tot acht cilinders. We kennen de 'klassieke' naked bike, die met tophalf bijna een sporttoermotor is. We kennen de allroad en de supermoto, beide afgeleiden van de crossmotor, maar in het eerste geval bedoeld voor gebruiksgemak en in het tweede geval voor sportief rijden. En dan zijn er nog de echte sportmotoren, variërend van sport tot supersport. Waarbij die laatste categorie zeer zeker niet de slimste keuze is voor alledaags gebruik. Datzelfde geldt voor echte toermotoren, die voor de gemiddelde gebruiker en zelfs mens vaak te groot en zwaar zijn om normaal te kunnen besturen, laat staan in de stad of file.

Motorfietsen die in de reguliere media de meeste aandacht krijgen, zijn in de praktijk het minst geschikt voor alledaags gebruik. Op Stadsmotor.nl vind je motorfietsen waar je wél wat aan hebt.

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS

Disclaimer - Privacy Policy