Motorverkopen 2012

6-071Het gaat niet best met de verkoop van snor-, brom- en motorfietsen, blijkt uit cijfers die Bovag en RAI afgelopen week publiceerden. De verkoop liep in 2012 met maar liefst 15% terug. Allemaal de schuld van de crisis, zegt men. Echt waar?

"Het heeft alles te maken met de recessie. Het gaat gewoon slecht met de markt," tekende de Volkskrant op uit de mond van Harald Bresser, Manager Communications & PR van de RAI Vereniging. Gevolgd door: "Laten we hopen op meer, maar als ik heel eerlijk ben, heb ik daar een hard hoofd in."

Het is tekenend voor de RAI Vereniging, afdeling Gemotoriseerde Tweewielers (GT), die volgens de eigen website de belangen van de branche behartigt.

Stadsmotor.nl is niet geheel onbekend in de wereld van de gemotoriseerde tweewielers, en we kunnen het volgende zeggen: áls de RAI Vereniging al enig initiatief ontplooit om de belangen van de GT-branche te behartigen, weten ze dat verdomd goed verborgen te houden voor de buitenwereld, ermee rekening houdend dat Stadsmotor.nl zich toch wel als de binnenwereld beschouwt en ook daar taal noch teken van enige inspanning van de RAI bespeurt.

En komt de RAI Vereniging EINDELIJK eens in het nieuws, dan is het met een doempreek die besloten wordt met "Ik heb er een hard hoofd in".

Binnen Stadsmotor.nl bevinden zich geen communicatie- of PR-specialisten, maar ondergetekende durft nog wel te beweren dat je niet erg zeker van je zaak bent óf goede reclame voor je product maakt als je er zelf een hard hoofd in hebt dat het ooit nog goed gaat komen met je branche.

En dat terwijl er PR-matig toch prima te scoren viel voor Bresser, want het goede nieuws uit de branche is dat scooters (bromsnor en motor) wél aan populariteit winnen.

Had Bresser namens de RAI Vereniging die ontwikkeling – net als Stadsmotor.nl – gezien als een bijzonder positief signaal uit de markt – dat de consument eindelijk het licht ziet en de scooter als hoogst praktisch én goedkoop alledaags vervoer omarmt – dan had hij een uitstekend verhaal gehad tegenover de Volkskrant. Die duidelijk van toeten noch blazen weet, getuige ook de omschrijving van de Volkskrant-verslaggever van een scooter: "De voeten worden anders neergezet en het zadel wordt een buddy genoemd." (Wat een ***koek!)

In wat voor wereld leven we dat zowel de vertegenwoordiger van de branchevereniging als de professioneel journalist die hem interviewt geen idee hebben waarover ze praten en een brancheontwikkeling nog niet herkennen als ze erover struikelen?

Natuurlijk speelt de crisis een rol bij de teruglopende verkopen in de motorbranche, maar dat mag ook amper een wonder heten als er nieuwe motoren in de markt worden gezet die rustig boven de 20 mille kosten, en de branche zo goed als niets investeert in reclame voor hun producten die wél praktisch nut hebben en wél te betalen zijn. En een branchevereniging slechts verkoopt dat het nooit meer goed zal komen...

Over zes dagen verandert het AL-rijbewijs in een A1- en een A2-rijbewijs, wat grote gevolgen heeft voor wie op zijn 18e zijn A wil gaan halen, en aanzienlijke gevolgen heeft voor de markt. Heeft iemand er al iets van gehoord vanuit de branche?

Michiel Heemskerk
13 januari 2013

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy