Sneeuw en grip

Na twee weken sneeuw en dus trein vanuit mijn randgemeente naar de hoofdstad maak ik de balans op: MENSEN SNAPPEN NIETS VAN HET CONCEPT 'GRIP'!

Serieus, ik ga niemand voorschrijven hoe hij of zij zich moet kleden, hoe volstrekt ongeschikt sommige kledij ook is onder bepaalde omstandigheden. Dat heeft er onder andere mee te maken dat ik dan ook zou moeten adverteren dat een monokini (string bij voorkeur) weinig doet om het vrouwelijk lichaam te beschermen tegen schadelijke UV-straling. En dat zal ik nooit over mijn hart verkrijgen.

Maar, toch... de afgelopen weken was ik veroordeeld tot de Nederlandse Spoorwegen omdat er maar één ding erger is dan een trein, en dat is een auto in de file, en dus werd ik weer eens geconfronteerd met scholieren en andersoortige OV-patiënten.

In de eerste plaats: ALS JE ALLEEN EEN TWEEDE KLAS-KAARTJE KUNT BETALEN, GA DAN IN DE TWEEDE KLASSE ZITTEN/STAAN/LIGGEN/HANGEN! IK BETAAL EERSTE KLASSE OMDAT IK CLAUSTROFOBISCH BEN (zou kunnen, gezien mijn motorliefde) EN NIET TUSSEN KWEKKENDE SCHOLIEREN WIL ZITTEN EN WILD OM ME HEEN GA MEPPEN ALS DAT WEL GEBEURT! Jullie hebben het hele jaar geen last van me, alleen als het sneeuwt en ijzelt. GUN ME MIJN – BETAALDE! – PLEK! EN WAAR ZIJN DIE CONDUCTEURS ALS JE ZE NODIG HEBT!!!

Dat terzijde.

Boeiend was het tien treindagen lang vooral vanaf het station (Sloterdijk) naar mijn werkplek du jour (ZZP'er). Wat mankeert die vrouwen (M/V) om gladde zolen/hakken aan te trekken als er twintig centimeter sneeuw ligt? Ik zal niet opscheppen over mijn schoenenkast, maar reken maar dat er niets minder dan Meindl Army Pro aan mijn hoeven hing, een schoen die deuren niet opent, maar er gewoon doorheen walst.

Je kunt het je afvragen, maar het heeft geen zin. Waarom niet de gladde zolen/hakken mee in een schattig handtasje? Laat maar...

Vanmorgen reed ik met mijn trouwe TDM over mijn A7 naar Amsterdam. Tussen de rijen door uiteraard. Vlak voorbij de afslag Purmerend-zuid een doffe klap direct links naast me: kop-staartbotsing.
De vraag die ik me op zo'n moment stel: wat is er mis gegaan met je rijopleiding of waarom hebben ze je nooit uitgelegd dat nat en ijskoud wegdek minder grip heeft dan droog en warm wegdek?
Waarom ben ik er in mijn motorcarriére al minstens tien keer in geslaagd om een bocht te halen waar al drie tot vijf auto's op een hoopje lagen?
Drie motorrijbewijzen moet men sinds 19 januari halen om te mogen rijden met onbeperkt vermogen, omdat dat beter zou zijn voor de verkeersveiligheid c.q. de veiligheid van de bestuurder en eventuele passagier. Honderd procent mee eens. Maar!
Weet de geachte lezer wat goed zou zijn voor de verkeersveiligheid? Als iedereen alle rijbewijzen haalde.
Dán snap je wat er leeft bij je medeweggebruiker achter het stuur van een bus, vrachtwagen en motor.

Het zou als bijkomend voordeel hebben dat veel meer mensen een motor zouden pakken voor hun dagelijks vervoer omdat ze zouden ontdekken hoe ongelooflijk leuk het is. En, ja, veilig. Omdat je een betere bestuurder wordt.

Het zou als bijkomend nadeel kunnen hebben dat meer mensen een bus of vrachtwagen zouden kopen voor het dagelijks vervoer omdat het ruimer is. Daar moet ik nog even over nadenken.

Michiel Heemskerk
28 januari 2013 (ps. Mijn zus is vandaag 45 geworden: feliciteer me op twitter: @stadsmotor)

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy