Oplossing voor chaos ring A10

'Oplossing voor chaos ring A10' kopte De Telegraaf vandaag. Achter de kop ging een verwijzing schuil naar een plan van de ANWB getiteld 'Robuust Wegennet', dat onder andere moet voorzien in een beter onderliggend wegennet.

En het onderliggend wegennet is het wegennet dat naast, op en onder de snelwegen ligt en de verkeersstroom zou moeten kunnen opvangen in het geval van opstoppingen op de snelwegen. Want het snelwegennet biedt vaak geen alternatieve routes als er iets mis gaat op de hoofdroute.

Het onderliggend wegennet wel dan?

Hahaha! Komen die ANWB-jongens weleens buiten Den Haag? (Dat niet eens een bovenliggend wegennet heeft.)

Onze overheid heeft de afgelopen decennia niets nagelaten om het onderliggend wegennet – zeker in de Randstad! – zo grondig mogelijk te verkloten, juist om te voorkomen dat automobilisten gebruik zouden maken van het onderliggend wegennet voor doorgaand verkeer! Doorgaande routes zijn voorzien van onmogelijke obstructies, stoplichten, rotondes, snelheidsremmers, plantenbakken, paaltjes, camera's en trajectcontrole; álles (!) om te verhinderen dat sluipverkeer of mogelijk snelverkeer er nog gebruik van zou maken. Het onderliggend wegennet is anno 2013 alleen nog geschikt voor lokaal verkeer. Zelfs als creatief motorrijder – als het past, dan past het – kun je bijna nergens nog gewoon doorrijden.
En dat zou nu geschikt gemaakt moeten worden voor de opvang van de overloop van het snelwegennet?
Hahaha, dus.

Overige punten van het Robuust Wegennet:
1. Aparte rijstroken voor doorgaand verkeer (afgescheiden rechterrijstrook/stroken bewaren voor in- en uitvoegen).
2. Toeritdosering.
3. Aanleg ontbrekende schakels tussen bestaande snelwegen.
4. Actuele reisinformatie.
5. P+R-overstappunten (uit de auto in het OV).

Punt 1 en 2. Uitstekende ideeën. Op- en afritten veroorzaken altijd nervositeit op de rijbaan, veel geschuif van links naar rechts en vice versa, remmend verkeer et cetera. (Een van de redenen dat je als motorrijder ALTIJD EXTRA moet oppassen bij op- en afritten en weefvakken.) Dat verkeer kun je maar beter isoleren op aparte rijbanen parallel aan het doorgaand verkeer.
Punt 3. Daar moet wel ruimte en geld voor zijn. Geld is er niet meer, ruimte vaak ook niet.
Punt 4. En dan? Gebruik maken van het onderliggend wegennet? Hahaha.
Punt 5. Hahaha. Hahaha. Hahaha. En hahaha. Als automobilisten slim zouden zijn, zouden ze niet in de spits of in de stad in de auto zitten. Denkt de ANWB nou werkelijk dat een automobilist zijn heilige koe gaat achterlaten op een parkeerterrein nabij een stad om alsnog in het OV te stappen? De reden dat een automobilist liever een deel van zijn leven in de file doorbrengt dan in het OV, is nu juist dat de automobilist liever doodgaat dan van het OV gebruik te maken. Los daarvan kleedt een automobilist zich anders dan een OV'er; ongeschikt om langer in de buitenlucht te verblijven dan maximaal vijf minuten. Automobilisten zouden een compleet nieuwe garderobe moeten aanschaffen. Gaat niet gebeuren.

Beweren dat de ANWB alleen nog maar een autoclub is, gaat anno 2013 duidelijk te ver, nu in het plan voor het Robuust Wegennet ruimte is gemaakt voor het Openbaar Vervoer. Ruimte maken voor motoren en scooters is ook niet nodig. Want, inderdaad automobilisten, die hadden en hebben al ruimte genoeg...

Michiel Heemskerk
14 augustus 2013

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Oplossing voor chaos ring A10

Disclaimer - Privacy Policy