Tips voor de Tweede Coentunnel

Inmiddels zal het aantal van 97 ongevallen (27 augustus) bij de Tweede Coentunnel sinds de opening op 13 mei wel weer zijn opgelopen, getuige de enorme file die er zojuist (28 augustus, 16:00 uur) stond in zuidelijke richting. Hoe overleven we de Tweede Coen?

Uit de Volkskrant van 27 augustus:

"Ook na verkeerstechnische aanpassingen door Rijkswaterstaat, waaronder snelheidsbeperking, blijven de nieuwe Tweede Coentunnel en de daarop aansluitende wegen het decor van aanrijdingen. Volgens cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID) is het aantal ongelukken sinds de opening op 13 mei tot 97 opgelopen.
Nergens op de Nederlandse snelwegen doen zich, over een vergelijkbare afstand, zo veel ongelukken voor als in en rond de nieuwe tunnel die juist de doorstroming aan de westkant van Amsterdam moest bevorderen. 'Let wel: 97 is inclusief het Coenplein, je kunt de tunnel niet van alles de schuld geven,' zegt een woordvoerder van de VID.
Niettemin: de laatste twee werkdagen van vorige week was het in de tunnel weer raak. Op donderdag knalde een automobilist in de tunnelbuis richting Den Haag op een motorrijder en kwam het verkeer vast te staan, vrijdag raakten vier auto's betrokken bij een ongeval in diezelfde buis."

Dat las ik dus gisteren, voor ik onderweg ging naar Amsterdam door de Tweede Coentunnel, wat ik sinds 13 mei praktisch elke werkdag heb gedaan. Op de motor, uiteraard. Zonder kleerscheuren. Dus wat zag ik vanmorgen? Een motoragent die vlak na de Tweede Coen twee motorrijders een speech stond te geven. De heren hadden hun helm af en zagen er behoorlijk verveeld uit, wat aangeeft dat de agent zijn verhaal voor Piet Snot stond op te hangen. En vanmiddag had ik zelf een motoragent aan mijn achterlicht hangen. Zijn het nou ineens de motorrijders die het allemaal verkeerd doen?

Exacte cijfers van de ongevallen in de Tweede Coen zijn mij onbekend, maar het is me bij het ochtendnieuws sinds 13 mei elke keer wel opgevallen dat er bij calamiteiten opvallend vaak sprake was van betrokkenheid van motorrijders.
De Volkskrant rept van een arsenaal aan genomen maatregelen, van het verlagen van de maximum snelheid tot 90 km/u en het afsluiten van een rijbaan op de A8 tot het controleren van de veiligheidssystemen in de tunnel, waaraan geen problemen werden geconstateerd. De meeste klachten die bij de VID binnenkwamen over de Tweede Coen (noord-zuid) betroffen de breedte (smalte) van de tunnelbuis en de rode lichtjes aan de wand die voor remlichten zouden kunnen worden aangezien. Ik heb vanmorgen nog even gekeken; die zitten alleen rechts, links zijn ze wit, en als je die lichtjes aanziet voor remlichten, is er iets serieus mis met je ogen.

De Volkskrant haalde verkeerskundige Karel Brookhuis erbij, 'gespecialiseerd in het gedrag van verkeersdeelnemers'.

"Brookhuis beklemtoont dat hij de situatie bij de Tweede Coentunnel niet kent. Volgens hem leidt de openstelling van een nieuwe tunnel in het begin tot 'disharmonie' bij het autoverkeer. 'Uit onderzoek weten we dat rond tien procent van de automobilisten tot vermijdingsgedrag besluit. Die rijden een andere route. Dat is geen scherpe scheidslijn. Ga er maar vanuit dat een even groot percentage 'toch maar' door zo'n tunnel gaat. Dat zijn vaak mensen bij wie de voet snel op de rem landt.'"

Het is duidelijk dat Brookhuis de situatie niet kent. Hoe je je überhaupt een verkeerskundige durft te noemen als je de Coentunnel niet kent, is mij een raadsel, maar als hij de situatie wel had gekend, had hij geweten dat vermijdingsgedrag onmogelijk is op dit stukje Nederland. Je kunt de Coen vermijden door helemaal om Amsterdam heen (Zeeburgertunnel) of dwars door het centrum (IJtunnel of Piet Heintunnel) te rijden, of de pont bij Zaandam te pakken. Beide opties leveren een reistijd op die nog een veelvoud is van de dagelijkse hel die de Coentunnel heet. Je zou in zo'n geval zelfs het openbaar vervoer overwegen.
En dat percentage – eveneens tien procent dus – dat 'toch maar' door de tunnel gaat, zijn mensen bij wie de voet snel op de rem landt? Dat zou dus twintig procent van alle automobilisten zijn, inclusief de mensen met vermijdingsgedrag dat niet te realiseren valt. Dat betekent volgens Brookhuis dat 20% van de mensen die de tunnel pakken voeten hebben die niet van de rem kunnen blijven?

Met alle respect: wat een gelul.

De keiharde realiteit is dat de gemiddelde Coentunnelpiloot óf geen verkeersinzicht heeft, óf zit te pitten, lullen of sms'en op een plek waar dat écht niet kan, óf simpelweg een asociale hufter is. Wie naar en in de tunnel AFSTAND HOUDT!!!, komt nooit in de problemen.

Tip 1 voor motorrijders: vóór de tunnel voegt de ring A10-noord tegenwoordig van rechts in. Veel van die automobilisten komen uit pleerollenvertegenwoordigershemel Landsmeer. Pleerollenvertegenwoordigers geven niets om hun auto óf jou, maar alleen of ze op tijd zijn voor hun volgende afspraak om pleerollen te verkopen. Ze voegen niet alleen in, maar willen ook meteen naar de linkerbaan. Herken de leasebak en geef hem ruimte, want HIJ KIJKT NIET! Dit probleem bestond bij de oude Coen niet, want toen voegde de A10-noord van links in en reden de vertegenwoordigers dus al links, wat een hoop beweging scheelde.

Tip 2 voor motorrijders: maak dat je zo snel mogelijk ná de invoegstrook A10-noord weg komt van die linkerbaan! Links rijden pleerollenvertegenwoordigers, en daar wil je NIET TUSSEN ZITTEN! Ze houden GEEN AFSTAND en REMMEN DUS ALTIJD TE LAAT, DUS HARD! En HARDER DAN JIJ, want schijt aan achteropkomend verkeer en bovendien op vier in plaats van twee wielen! En op de linkerbaan wordt zo veel geremd, omdat kort ná de Coen doorgaand (vracht!)verkeer in de richting Den Haag en Rotterdam links moet uitvoegen, met alle dolle capriolen die daarbij horen.

Tip 3 voor motorrijders: vlak vóór de tunnel wisselt bijna niemand nog van baan. Creëer op de rechterbaan je ruimte – voor remmen of vluchten – door direct gas terug te nemen. De (vracht)auto achter je heeft je gezien, anders had je al op de grond gelegen. Hij zal al niet hard rijden en ook gas terugnemen, wat jou (na een beetje gas bij) een zee van ruimte voor en achter biedt. En als bonus een mooi uitzicht op de paniek op de linkerbaan.

Hoe weet ik dit allemaal, prof. dr. Karel Brookhuis? Ik ken de situatie bij de Tweede Coentunnel wél. En goed ook.

Michiel Heemskerk
28 augustus 2013

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Tips voor de Tweede Coentunnel

Disclaimer - Privacy Policy