De motor voor alles!

Een veelgehoorde klacht over motoren is dat je niet zo veel spullen mee kunt slepen. Maar is dat wel zo? Iedereen kent wel de foto's uit het Verre Oosten waarop hele gezinnen en bergen zooi worden vervoerd. Kan hier ook!

ducks-motoMaar verder dan wat koffers of een rugtas gaan we hier in Nederland niet, terwijl je toch vrijwel alles wat je meeneemt in de auto, ook prima kunt meenemen op de motor. Maar als we moeten slepen en stouwen, pakken we massaal de auto. Waardoor we ook, wederom, massaal stil staan.

Wie veel mee wil nemen, heeft veel ruimte nodig. Ruimte in de vorm van tassen, koffers of misschien wel een zijspan. In een zijspan kun je echt heel veel kwijt. Alleen is het zo lastig tussen de file door. Een aanhanger is al een betere oplossing voor wie ook tussen de file door wilt rijden. En is inmiddels al niet zo'n gek beeld meer op een motor. Zoek maar eens op Goldwing + aanhanger. Genoeg te vinden. En het zijn echt niet alleen Goldwings die karretjes slepen.
Helaas maakt een aanhanger je kleine wendbare motor bijna twee keer zo lang. Simpele zaken als 'even ergens parkeren' worden dan al lastiger. En net zoals file, houden we evenmin van gedoe met parkeren.

Een motor geschikt voor de wekelijkse boodschappen heb ik nog niet gezien. Wel kun je een tas of kratje kwijt tussen je benen als de scooter een laag middendeel – liefst een vlakke vloer – heeft. Beter is een scooter met enorme bergruimte onder de buddy. Of een toerfiets met een zwik aan grote vierkante rond-de-wereld-koffers.
In beide gevallen kun je aardig veel kwijt. Maar toch niet al die boodschappen en de flessen fris. De rest moet dan in je rugtas. Ook niet ideaal.
Over ruimte voor helmen, sloten, kleding en wat 'op-reis-spul' is inmiddels wel aardig nagedacht. Bij scooters passen tegenwoordig zelfs twee helmen onder de buddy. Op de Aprila Mana en de Honda's CB500 passen de helm of andere spullen zelfs daar waar de brandstoftank hoor te zitten.

Maar wat nu als je graag toch wat meer, wat anders of wat specifieks wilt, en eigenlijk niet voor de auto wilt kiezen? Ja, wat dan? Dan doe je net als waar onderstaande motorrijders goed in zijn. Oplossingen bedenken waar anderen niet stil bij staan. Of wel, in de file dan.

kist 2 compleetWanneer je vaak spullen mee moet nemen, maar tegen de beperkingen van een aerodynamisch vormgegeven en de dus helaas veel te kleine koffer aan loopt, dan 'maak' je gewoon zelf een koffer. Of eigenlijk een kist, zoals de eigenaar van deze Yamaha XT500. In een kist past de maximale hoeveelheid zooi. Planten, verf of hout, you name it. Dat past allemaal niet in een 'normale' koffer. En je mooie dure koffer kan vies worden. Bij dit model koffer is dat duidelijk geen probleem.
"Ik heb in het verleden onder andere een rekstok, een kapstok, koperen boilers en zelfs een hortensia meegenomen. De hortensia blijft ook prima bij 120 km/uur," aldus de eigenaar. Hij weet het zelfs nog mooier te vertellen: "Ik heb ook een keer een Twinny Load fietsdrager meegesleept. Dat was best een vreemd gezicht zo tussen de file door."
En hij gaat verder: "Van de week moet ik nog een step ophalen."

golf 1 compleet
BMW R1200 GS Adventure met golftas.

Stel dat je op een middag een balletje wilt slaan. Moet je dan per se weer die auto in duiken? Een golftas past niet echt in een koffer, zoals op de Yamaha. En zeker niet op je rug. De eigenaar van deze BMW R1200 GS Adventure heeft ook dit probleem opgelost door een systeem te maken waarmee een golftas netjes naast de motor bevestigd kan worden. En dan wel zo dat de BMW-koffer niet voor altijd opgeofferd hoeft te worden. Wanneer de golftas thuis ligt, kan de koffer terug aan de motor gehangen worden.
"Een R1200 ploegt inderdaad een stuk vlotter over de green dan zo'n traag golfkarretje," merkte ik op. "Je moet alleen niet in GP stijl de hoek om," voegde ik daar nog aan toe. Waarop ik terug kreeg: "Tja, als de 'driver' de grond raakt, lig je te schuin."
Maar over deze beugel is prima nagedacht, voordat de tas de grond raakt, lig je al redelijk plat voor een Adventure


kite 1 compleet
Honda CBR600F met kiteboardrek.

Of dacht je dat je een surfbusje nodig had om een dagje helemaal los te gaan op het water? Een kite, inclusief pomp en trapeze, passen best achterop een motor. Maar wat moet je toch met dat kiteboard? Moet je dat dan maar van een buddy lenen, die wel met de auto is ? Welnee! De eigenaar van deze Honda CBR600F heeft daar zelf een rek voor gelast waar zijn kiteboard stevig in vast kan staan. Geen grote trekkende windvanger op je rug maar gewoon netjes vastgebonden aan de motor. En de stand met de minste windweerstand. Prachtig! Op het strand past de motorkleding prima in de kitetas, dus erg veel last van zand heb je niet. Met de auto kun je nog wat vrienden meenemen, dat is waar. Maar als je geen auto hebt, maar je wilt wel kiten, dan los je het dus op deze manier op. Al deze voorbeelden geven aan dat er eigenlijk geen reden is om steeds maar weer in die auto te springen. Om vervolgens weer uren stil te staan. Met al je troep. De oplossingen van bovenstaande heren zijn gewoon zelf bedacht en zelf gemaakt . Het denkwerk gaat hier iets verder dan 'mik maar in de kofferbak'. Toch zijn er geen dure aankopen of ingewikkelde constructies nodig om toch lekker je eigen zooi mee te kunnen slepen. Met een beetje creatief nadenken kom je al een heel eind. Soms ben je met een kist al klaar. Anders vereist je creatie wat laswerk . Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt. En het hoeft zeker niet zo veel te kosten als die dure koffers die bij de dealer hangen. Er zijn zo veel oplossingen te bedenken voor de meest gekke situaties. Dus, vertel mij nou nog eens: waarom doe jij nog steeds alles met de auto?

Met dank aan Fjodor, Erik en Vincent voor het beschikbaar stellen van fot o's van hun praktische en bijzondere creaties.

Julian
30 september 2013

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy