Afname files dit jaar ‘ongekend’

File"Versneld afgeronde wegenprojecten hebben het aantal files dit jaar met 16,9 % doen afnemen" En dat lag nu eens niet aan het mooie, droge weer, erkende ook de Verkeersinformatiedienst (VID). Nee, het lag daadwerkelijk aan de aanleg van extra rijstroken en de ingebruikname van spitsstroken.

Afname files ongekend"Asfalteren helpt!" jubelde Kamerlid Charlie Aptroot, VVD-woordvoerder Verkeer en Vervoer, in de Volkskrant. "Als we zo doorgaan, hebben we de files in een paar jaar uitgebannen. Milieuorganisaties als Milieudefensie en partijen als GroenLinks zullen wel zuur doen. Die zeiden altijd dat meer asfalt toch niet zou helpen. Nou, het helpt wél."

Als we zo doorgaan hebben we de files in een paar jaar uitgebannen? De wens lijkt de vader van de gedachte, maar Aptroot heeft gelijk. 'Als we zo doorgaan...' moet je dan wel op de juiste manier interpreteren. Dus niet: 'Als we het wegennet in dit tempo afmaken...'. Maar: 'Als we voortdurend extra rijstroken blijven maken...'.

De 'zuren' doorzagen Aptroots uitspraak niet (zoals wij wel) en reageerden als verwacht: "Het effect is tijdelijk."
De redenatie daarachter: mensen die eerder een alternatief voor de file hadden gezocht en gevonden, stappen weer in de auto. En over een paar jaar ben je weer terug bij af, alleen met nóg minder natuur, nóg meer asfalt, nóg meer auto's en nóg meer vervuiling dan toen je begon.

Maar de 'zuren' gingen er vanuit dat Aptroot bedoelde dat het het fileprobleem zou zijn opgelost als de voorgenomen plannen zijn uitgevoerd. En Aptroot betoogt natuurlijk: als je telkens als de gemiddelde snelheid van een rijstrook onder de 130 km/u (VVD) komt, meteen een nieuwe strook ernaast legt, ben je het fileprobleem te vlug af.

Ruimtegebrek? Welnee, gewoon stapelen. In de lucht is ruimte zat. Voor zover die ruimte niet in beslag zal worden genomen voor parkeergarages. Want dat de snelwegen beter zullen doorstromen, is mooi. Het zal zelfs een positief effect hebben op de drukte op regionale en lokale wegen en in het OV. Maar het doel van het berijden van de snelweg is toch: ergens aankomen. Waar gaan alle extra auto's – die er zeker komen – parkeren? In de meeste steden is nu al nergens voldoende gelegenheid.
Eerst maar eens extra parkeergarages bouwen voor alle auto's die nu nergens kunnen staan, dán parkeergarages voor alle auto's die er vanaf nu door de verbrede snelwegen en spitsstroken bij komen, en dán parkeergarages voor alle auto's die er bij komen na de daarop volgende uitbreiding van het wegennet. En zo voort, want: 'Als we zo doorgaan...'

We schatten in dat Nederland er niet mooier op wordt. De werkelijke reden van de afname van het aantal files, beste mensen, is natuurlijk het verschijnen van Stadsmotor.nl. Nederland ontdekt massaal dat je met meer tweewielers helemaal geen extra rijbanen nodig hebt, of extra parkeerplaatsen.

Michiel Heemskerk
11 mei 2011


file tot 10
Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Motormetropoolpraat Michiel Heemskerk Afname files dit jaar ‘ongekend’

Disclaimer - Privacy Policy