Test: Kawasaki Ninja 300 (2013)

Kawasaki Ninja 300 2Wat de voor 2013 nieuwe Kawasaki Ninja 300 precies vermag, snap je pas echt als je op de eveneens nieuwe ZX-6R 636 stapt. Duik je daarop diep voorover in de kuip om bij de stuurhelften te komen, bij de kleinere sportbroeder Ninja 300 is daarvan geen sprake.

De zit op de Ninja 300 – opvolger van de lichtere Ninja 250 – is zelfs opvallend rechtop, net als bij zijn voorganger. We zouden het comfortabel durven noemen, een beetje zoals op de ER-6f. Die betitelden we in de test als een sporttoermotor en niet echt als een sportmotor en zeker geen supersportmotor, waarbij we dat verschil voornamelijk zochten in het beperkte aantal pk's en – inderdaad – de zitpositie. Daarover hadden we voorts te vertellen dat die best geschikt was voor woon/werkverkeer, zeker als er ook nog een stukje tegenwind (snelweg) aan te pas zou komen.
Leuk en aardig voor de ER-6f met z'n 72 pk, maar de Ninja 300 heeft maar 39 pk. Weliswaar 6 pk meer dan de Ninja 250R van 2012, maar toch: slechts 39 pk. Bovendien bij benadering niet in de buurt van de maximaal toegestane 47 pk (35 kW) voor het A2-rijbewijs, waar de Ninja 300 onder valt. Zo mogen we veronderstellen dat bijvoorbeeld de Honda CBR500R (35 kW) gehakt maakt van de kleine Kawa. Maar de Honda kost € 6.999 en de Kawa € 6.098, en da's best een verschilletje.

Wat heeft de Ninja 300 ter verdediging aan te voeren?
Ongeveer hetzelfde als de Ninja 250, maar dan meer. Meer pk's, een steviger onderstel, fijnere belijning en een paar remmen waar je eng van wordt, zonder uiteraard aan (grote) wendbaarheid in te boeten. De Ninja 250 was in zijn cc-categorie al de sterkste speler, de Ninja 300 is dat zeker. En niet alleen omdat er verder geen 300 cc'ers op de markt zijn. Schaar de Ninja 300 gerust onder de 250's, en constateer dat het enige motortje dat een concurrent lijkt, de Honda CBR250R (€ 4.999), een ééncilinder is en geen tweecilinder. Met slechts 26,4 pk.

Het gemekker over de pk's al zat? Mooi, dat was de bedoeling. Als je namelijk pk's zoekt, moet je niet bij de Ninja 300 wezen. De Ninja 300 koop je omdat je het model leuk vindt en een beetje sportief wilt rijden, wat door het aangename gewicht en de mooie techniek best lukt. Jaag het blokje lekker op in de toeren en eigenlijk kom je niks te kort. Ja, laaiende acceleratie, maar wie dat wil, moet kijken naar iets meer cc's. En wie het dashboard van een sterrenschip wilt hebben, moet ook verder zoeken. Met de Ninja 300 rijd je niet voor l*l – als je niet tot de grootsten behoort -, en dat zal voor geïnteresseerden het belangrijkst zijn... Er vanuit gaande dat de geïnteresseerden voornamelijk A2-rijbewijsbezitters zullen zijn.



Technische gegevens
Motor: vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 296 cc
Max. vermogen: 29 kW/39 pk bij 11.000 tpm
Max. koppel: 27 Nm bij 10.000 tpm
Max. snelheid: 140+ km/u
Aandrijving: voetgeschakelde 6-versnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 17 inch
Remmen v/a: enkele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 201,5 x 71,5 x 111 cm
Zithoogte: 78,5 cm
Leeg gewicht: 172 kg
Kleuren: lime green, ebony
Accessoires (optioneel): U-slot
Prijs: € 6.098

Veiligheid
ABS: ja
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: geen testgegevens
Zichtbaarheid opzij: alle lampen zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: geen testgegevens
Parkeerrem: nvt




Kawasaki Ninja 300 zwartKawasaki Ninja 300 2Kawasaki Ninja 300 3Kawasaki Ninja 300 4Kawasaki Ninja 300 5Kawasaki Ninja 300 6Kawasaki Ninja 300 7Kawasaki Ninja 300 dash en stuurKawasaki Ninja 300 dashboardKawasaki Ninja 300 neusKawasaki Ninja 300 kont met zitKawasaki Ninja 300 kont achterKawasaki Ninja 300 rem voorKawasaki Ninja 300 rem achterNinja-300-P1Ninja-300-P2Ninja-300-P3Ninja-300-P4Ninja-300-P6Ninja-300-P7Ninja-300-P92013-Kawasaki Ninja 300-002013-Kawasaki Ninja 300-012013-Kawasaki Ninja 300-022013-Kawasaki Ninja 300-032013-Kawasaki Ninja 300-042013-Kawasaki Ninja 300-052013-Kawasaki Ninja 300-062013-Kawasaki Ninja 300-072013-Kawasaki Ninja 300-082013-Kawasaki Ninja 300-09

En op de tankpad staat dan '300'.
2013-Kawasaki Ninja 300-tankpad





Walkaround

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.




 

Aangepast zoeken

Reacties   

 
0 #2 Julian 10-07-2013 17:34
JK zei:
Is dit nou een test van 7 januari of klopt de datum niet?
Wel erg beknopte test hoor, Ninja 300 is toch wel een heel leuk ding en door z'n redelijk lage gewicht een stukje wendbaarder dan de nieuwe 500's van Honda. De Honda's hebben qua kW/kg nauwelijks meer vermogen, tussen de 0,00kW/kg en 0,01kW/kg meer.


ik zou zeggen; tik een passend stukje! :) het forum mag hier ook voor gebruikt worden.
Citeer
 
 
0 #1 Guest 10-07-2013 11:48
Is dit nou een test van 7 januari of klopt de datum niet?
Wel erg beknopte test hoor, Ninja 300 is toch wel een heel leuk ding en door z'n redelijk lage gewicht een stukje wendbaarder dan de nieuwe 500's van Honda. De Honda's hebben qua kW/kg nauwelijks meer vermogen, tussen de 0,00kW/kg en 0,01kW/kg meer.
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki Ninja 300 (2013)

Disclaimer - Privacy Policy