BMW: Nieuwe F 700 GS ook voor A2-rijbewijs
De allroads F 650 GS en een F 800 GS kenden we al een tijdje, en nu zijn er dus een F 700 GS en een vernieuwde F 800 GS. De F 700 GS volgt de F 650 GS op, en de F 800 GS de F 800 GS. Maar wat verandert er eigenlijk?
F 800 GS (links) en F 700 GS: let op de wielen.
De nieuwe GS-modellen zijn voorzien van de bekende 798-cc vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor, die in de hele F 800-serie (inclusief de F 650 GS) wordt gemonteerd. Voor de F 800 GS zijn de prestaties van deze twin ongewijzigd gebleven: max. vermogen 63 kW/85 pk bij 7.500 tpm en max. koppel 83 Nm bij 5.750 tpm.
De prestaties van de BMW F 700 GS (dus ook 798 cc) zijn verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, de BMW F 650 GS. Het maximumvermogen is met 3 kW gegroeid tot 55 kW/75 pk bij 7.300 tpm, het max. koppel is met 2 Nm toegenomen tot 77 Nm bij 5.500 tpm. Nieuw is dat de F 700 GS kan worden geleverd in een versie met 35 kW/47,5 pk, geschikt voor houders van het nieuwe A2-rijbewijs dat in januari 2013 van kracht wordt.
Overige verschillen tussen de 650/700 en de 800 blijven gehandhaafd. Zo staat de 800 hoger op de poten en heeft deze een 21-inch in plaats van een 19-inch voorwiel, onder meer resulterend in een hogere zit en een hoger gewicht.
Dual Purpose-design. BMW aan het woord:
"BMW heeft het uiterlijk van de nieuwe GS-modellen sterk gemoderniseerd. Het design is nu nog meer gericht op het specifieke karakter van een dual purpose-machine. De zijpanelen zijn dynamischer vormgegeven en het design wordt versterkt met nieuwe kleurenschema's. Zo is de BMW F 700 GS naar keuze verkrijgbaar in Red Apple metallic, Ostrarau metallic matt en Glacier silber metallic. De BMW F 800 GS is naar keuze leverbaar in mat Kalamata metallic, Cordobablau en Alpinweiss 3. Smoke knipperlichtglazen, een LED-achterlicht en nieuw vormgegeven armaturen maken het design af, waarbij de BMW F 700 GS zich daarnaast nog onderscheidt door een aangepaste stuurbevestiging."
Ook qua uitrusting zijn de motoren aangepast. Het instrumentenpaneel is voorzien van nieuwe wijzerplaten voor de snelheidsmeter en voor de display van de toerenteller, die meer informatie biedt dan voorheen: het brandstofniveau en de koelwatertemperatuur worden nu ook standaard weergegeven. Verder behoort abs nu op zowel de F 700 GS als de F 800 GS tot de standaarduitrusting, net zoals vanaf 1 augustus bij alle BMW's het geval zal zijn. De F 700 GS is net als de BMW F 800 GS voorzien van een dubbele schijfrem in het voorwiel.
Optioneel ESA en ASC
Zowel het ASC tractiecontrolesysteem als het ESA-veersysteem is als optie op beide machines verkrijgbaar. Met ESA kan de berijder via een drukschakelaar op het stuur kiezen uit drie voorkeursinstellingen van het veersysteem: comfort, normaal of sport. Het ESA-systeem zorgt er dan voor dat de daarvoor gewenste combinatie van veervoorspanning en in- en uitgaande demping automatisch wordt ingesteld. Kleinere berijders kunnen de F 700 GS en de F 800 GS af fabriek bestellen met optionele verlagingset.
De nieuwe F 700 en 800 GS zijn vanaf 1 september verkrijgbaar. De prijzen zijn nog niet bekend, maar de F 650 GS kostte vanaf € 9.200 en de F 800 GS vanaf € 11.440.
F 700 GS
F 800 GS 2012
Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}
