Weibersbrunn I: Honda CB1100

Honda CB1100 3Eens per jaar verzamelt Honda Nederland de motorpers in Weibersbrunn in het noorden van Beieren. Aldaar staat het complete leveringsprogramma van Honda Duitsland ter beschikking van de gretige rijders. Stadsmotor.nl is ook dit jaar van de partij...

Een beschaafd zonnetje schijnt boven Noord-Holland op het moment dat ik Schiphol nader. Honda Nederland heeft de papierwinkel bij de Lufthansa-balie al klaar liggen. Met een Airbus 320 gaat het naar Frankfurt en verder met de bus naar Hotel Brunnenhof in Weibersbrunn.
Ik wacht de verdeling van de kamers niet af. Eentje zal er voor mij overblijven. Stefan van Honda Duitsland – inmiddels een oude bekende – knipoogt en zwaait met een contactsleutel. Hij kan zich mijn passionele liefde voor de moddervette CB1300 herinneren. Deze sleutel is van de nieuwe CB1100.

Ja, Stadsmotor.nl-opperhoofd Michiel heeft me op pad gestuurd met de opdracht me te concentreren op de nieuwe CB500-modellen, die vermoedelijk zeer geschikt zullen zijn voor gebruik in en om de stad. Maar Stadsmotor.nl is tegendraads en heeft dus tegendraadse medewerkers. Aldus neem ik de CB1100-sleutel aan, zet mijn helm op, trek handschoenen aan, start, en rijd weg, een aantal zeer verraste collega's achterlatend.
Weten ze meteen waarom ik op Schiphol verscheen met mijn motorpak al aan.

De CB1100 C-ABS is voor mij als oud-CB750 (K1)-piloot een feest van herkenning. Van de ronde instrumenten met donkergroene achtergrond tot de verchroomde spatborden, of het lange platte zadel, de CB1100 ademt, nee, is nostalgie. Helaas zijn aluminium velgen gemonteerd, maar voor een luttele 2.490 euro kan je ook spaakwielen monteren van Kineo. Wat ik zelf leuk had gevonden, was het integreren van de verklikkerlampjes met die ruitvormige glaasjes van de oude CB750 in de kroonplaat.
IMG 1633 kopieB02-verklikkerlichtjes

De zitpositie is ouderwets goed en de ronde spiegels laten zich prima instellen. De uiterst soepele viercilinder zoemt zijdezacht door het landschap. Omdat ook het frame nostalgisch is, ben ik niet verrast dat deze CB in lange bochten, met aan elkaar geknutseld asfalt, lichte bewegingen laat voelen. Maar stabiliteit is er voldoende en de stereo schokdempers laten het lang geleden onderhouden wegdek toch nog van een mooie kant beleven.
Wie de remprestaties van de oude CB750 met massieve schijfrem in verhouding zet tot de toen gangbare trommelremmen, zal moeten erkennen dat de nieuwe Nissins met hun hoogst abrupte aangrijpen hetzelfde gevoel achterlaten en zodoende prima bij deze CB1100 passen.
IMG 1628 kopieKineo-voorwiel met de Nissins.

Het is niet eenvoudig om de CB1100 te duiden. Ja, een naked bike: nostalgisch, legendarisch, gebruiksvriendelijk...

Probeer ik het anders: wie nooit het echte Pink Floyd in concert heeft meegemaakt, kan The Australian Pink Floyd Show bezoeken. Omdat ik beide ken, kan ik vertellen: zo dicht als The Australian Pink Floyd Show bij de originele Pink Floyd komt (beter dan het orgineel), zo dicht komt de CB1100 (qua beleving!) bij de iconische CB750 van toen (vanaf 1968). Maar dan nu met 66 kW (90 pk) in plaats van 66 pk, met gecombineerd abs, injectie, een berg nostalgie en twee jaar garantie. Wat nogal lachwekkend is, die garantie, want ook anno 2013 rijden er nog bergen CB750's rond. Het was ook toen al een onverwoestbare motorfiets.

Net voor het eten kan ik nog met de CBF1000F C-ABS op pad. Het is ook een Honda 4-in-lijn, maar dan watergekoeld, gegoten in een sporttoermodel dat alles wat een moderne motor nodig heeft in zich verenigt. Voldoende kracht, goede remmen, goede wegligging, een prima zithouding (ook voor de bijrijder) en een aantrekkelijke prijs. Eerder heb ik deze CBF1000F gereden. Waarom ik hem nu weer pak? In mijn herinnering is juist deze Honda als 'saai' blijven hangen. Waarom was dat dan ook weer?
Zoals vaker in het leven openbaart perfectie zich niet met trompetgeschal, vuurwerkshows en gevulde koeken. Deze Honda presenteert zich aan zijn berijder met een bijna oosterse nederigheid. Perfect sturend, met altijd de volledige controle in de handen van de bestuurder... het genereert geen wilde verhalen voor aan het kampvuur.
Spring over van een CB1100 naar een CBF1000F of vice versa en je leert het verschil tussen motorrijden mét, en motorrijden zónder passie.

Walkaround

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.


Technische gegevens
Motor: luchtgekoelde 4-cilinder 4-takt
Cilinderinhoud: 1.140 cc
Max. vermogen: 66 kW/89,8 pk bij 7.500 tpm
Max. koppel: 93 Nm bij 6.000 tpm
Max. snelheid: 200 km/u
Aandrijving: voetgeschakelde vijfversnellingsbak
Eindoverbrenging: ketting
Wielen v/a: 18 inch
Remmen v/a: dubbele schijf/enkele schijf
Afmeting lxbxh: 219,5 x 83,5 x 113 cm
Zithoogte: 79,5mm
Gewicht: 248 kg
Kleuren: - Pearl Milky White/Eternal Silver sidepanels, Glory Red/Eternal Silver sidepanels, Graphite Black/Graphite Black sidepanels
Accessoires (optioneel): bagagerek, topkoffer, handvatverwarming
Prijs: € 12.999

Veiligheid
ABS: ja, gecombineerd
Tractiecontrole: nee
Gevarenlichten: geen testgegevens
Zichtbaarheid opzij: alle lampen behalve koplamp zichtbaar
Mistlampen: nee
Spiegels: geen testgegevens
Parkeerrem: nvt



Honda CB1100 1Honda CB1100 2Honda CB1100 3Honda CB1100 5Honda CB1100 7Honda CB1100 8Honda CB1100 9Honda CB1100 10Honda CB1100 11dash 2koplampblokuitlaatveringbuddyIMG 1634 kopie
Weibersbrunn 2013.






Walkaround



Honda

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Weibersbrunn I: Honda CB1100

Disclaimer - Privacy Policy