Harley-Davidson: nieuws 2014!

CVO Softail De Luxe 2014Elk jaar rond deze tijd hangt Stadsmotor.nl in ademloze verwachting voor het computerscherm, want het is de tijd dat Harley-Davidson zijn noviteiten voor het volgend jaar presenteert. Da's altijd lachen.

Want zoals bekend, is 'nieuws' in de ogen van Harley-Davidson iets heel anders dan 'nieuws' in de ogen van mensen die een motorfiets zien als een bruikbaar ding in plaats van een peperduur poets-object.
We vermaken ons dan ook voornamelijk om de rare fratsen die de copywriters van Harley-Davidson uithalen om hun non-nieuws om te toveren in nieuws.
Neemt niet weg dat we onze lezers het Harley-'nieuws' niet willen onthouden. Alles, tenslotte, om motorrijders zuiver te informeren over het verschil tussen 'nieuws' en nieuws. Je leest ons commentaar tussen het persbericht door...

HARLEY-DAVIDSON TRANSFORMEERT VOOR MODELJAAR 2014 DE TOURINGMOTORFIETS

Verder frisse re-styling van Fat Bob, nieuwe CVO Softail Deluxe en standaard ABS op Sportster-modellen

OXFORD (19 augustus 2013) – Vandaag presenteert Harley-Davidson de 2014 motorfietslijn, waaronder zeven Touring-, Trike- en Custom Vehicle Operations-modellen (CVO™), die gevormd zijn door Project RUSHMORE, de klantgedreven ontdekkingsreis van Harley-Davidson, waarbij het fundamenteel verbeteren van elk facet van de rijervaring centraal stond. Als optelsom van een intens, vier jaar durend ontwikkelingsprogramma introduceert Project RUSHMORE technologie- en designverbeteringen die de lat voor touringmotorfietsen weer hoger legt, waaronder Bluetooth®-enabled Boom! Box-infotainmentsysteem met GPS-navigatie, Daymaker™ LED-koplampen, nieuw kuipwerk met Splitstream-luchtgeleiding en het Twin-Cooled™ High-Output Twin Cam 103™-motorblok.

Stadsmotor.nl:
Welke lat? Die van Harley-Davidson zelf dan toch zeker. Bluetooth, gps-navigatie, led-koplampen... het bestaat allemaal al lang, alleen niet bij HD. Nu wel dus.
En dat nieuwe kuipwerk... De 'batwing' bestaat al vanaf 1969! En nu pas is-ie goed?
Wél nieuws is het nieuwe motorblok. Dat heeft vloeistofgekoelde cilinderkoppen! Een traditionele HD met vloeistof/luchtkoeling! Zoals het (in Amerika) toonaangevende motorcycle-usa.com schrijft: "Harley-Davidson comes kicking and screaming into the 21st century." Stadsmotor.nl zou dat iets willen nuanceren: HD arriveert gapend in de jaren zeventig van de 20e eeuw..
Enne, dat beloofde toegenomen vermogen ('High Output')? Hoe high is dat dan? We kenden het vermogen van het oude blok niet, we kennen het vermogen van het nieuwe blok niet.

"Project RUSHMORE is een Harley-Davidson-productontwikkelingstraject dat van begin tot eind klantgedreven is", vertelt Scott Habegger, Harley-Davidson Director of Motorcycle Planning. "Bij Harley-Davidson zeggen we graag dat we rijden met onze klanten en dat hebben we nu meer dan ooit waargemaakt. We hebben het echt samen gedaan en het resultaat is een serie uitzonderlijke nieuwe motorfietsen voor modeljaar 2014."

Stadsmotor.nl:
Dat is dus marketinglingo voor: "Zelfs onze eigen klanten vonden dat het hoog tijd werd dat we iets modernere motoren gingen maken."

Overig nieuws van Harley-Davidson voor 2014 is de limited-production-fabrieks-custom CVO Softail® Deluxe, de gerestyled Dyna® Fat Bob® en de introductie van standaard-ABS (antilock braking system) op alle Sportster-modellen (behalve Iron 883™). Met aanvullende verbeteringen over de gehele lijn gaat Harley-Davidson 2014 in met de duidelijke ambitie om zijn positie als belangrijkste Amerikaanse motorfietsbouwer te heroveren.

Stadsmotor.nl:
Huh? Was HD dan niet meer de 'belangrijkste Amerikaanse motorfietsbouwer'? Wie dan wel?
En standaard abs op alle Sportster-modellen behalve de Iron 883. Allemachtig... Schrijver dezes noemde Harley-Davidson ooit het eerste motormerk met standaard abs, omdat de remmen zo ongelooflijk beroerd waren. Je kon knijpen en trappen wat je wilde, blokkeren deden ze nooit! Nu hebben ze daadwerkelijk remmen die het doen (en goed ook), en eindelijk abs op alle modellen. Welkom in de 21e eeuw, inderdaad.

Project RUSHMORE
Harley-Davidson herijkt de verwachtingen van kilometervretende touringrijders dankzij Project RUSHMORE: inspanningen gedekt door duizenden kilometers op de weg en nooit eerder vertoonde hoeveelheden rijders- en medewerkersinput. Project RUSHMORE leidt tot verfijnde technologie, knallende performance en adembenemende styling die gezamenlijk de Harley-Davidson Touring- en Trike-motorfietsplatforms transformeren. De verbeteringen zijn onder te verdelen in vier door klanten bepaalde pijlers.
Controle: het rijdersvertrouwen wordt gestimuleerd door de verbeterde LED- of dubbele halogeenverlichting, Reflex™-gecombineerd remsysteem met ABS, en de Twin-Cooled™ High-Output Twin Cam 103™- en High-Output Twin Cam 103™-krachtbronnen.
Infotainment: nieuwe Boom! ™ Box-infotainmentsystemen met kleurenscherm combineren kwaliteitsaudio, Bluetooth® connectivity, spraakherkenning, text-to-speech-technologie, GPS-navigatie en ondersteuning voor intercom- en CB-communicatie in een enkele module.
Gevoel: van de nieuwe Batwing-kuip met splitstream-luchtgeleiding tot en met het aangepaste passagierszitje: aerodynamica en ergonomie zorgen samen voor verbeterd comfort.
Styling: de vorm en functie van veel componenten zijn verbeterd – een opnieuw ontworpen Tour-Pak® en zadelkoffers met handige One-Touch-designelementen, rankere spatborden, lichtere gegoten aluminium wielen en intuïtief geplaatste handschakelaars.

Stadsmotor.nl:
Over controle: sinds wanneer rijden HD's in het donker? Dan kan niemand je zien toch?
Over dat gevoel: "Aerodynamica en ergonomie zorgen samen voor verbeterd comfort." Ja, zo kennen we er nog wel een paar. Voorzetje voor de volgende campagne? "Ronde wielen en luchtbanden zorgen samen voor verbeterd comfort."
En dan: ergens in de promotievideo op de eigen website (niet de video geheel onder) zegt HD: "We stoppen pas met onze road-tests als er een duidelijk meetbaar verschil zit in de de grijns op het gezicht van de rijder en zijn passagier." (Waarom 'de de'?) WTF? Waarom zou er een duidelijk meetbaar verschil tussen de grijns van de rijder en die van zijn passagier moeten zitten? Hoe meet je een grijns? En dan nog duidelijk ook?
Stadsmotor.nl beweert niet de wijsheid in pacht te hebben, hoewel dat wel zo is, maar wij zouden pas stoppen met roadtests als het ding af en goed is, niet als er een duidelijk meetbaar verschil op twee verschillende smoelwerken zit. De rijder kan wel de Elephant Man zijn en de passagier Doutzen Kroes! De rijder kan wel een HD-verslaafde zijn en de passagier onze ZX6-Julian. Me dunkt dat je een verschil krijgt tussen de twee grijnzen. Zegt dat iets over de kwaliteit van de motorfiets?
En de styling: wat zijn nou weer 'intuïtief geplaatste handschakelaars'? Iemand van de ontwerpafdeling die dacht: "Kom, laten we vandaag de handschakelaars eens op het achterspatbord plaatsen?"

Voor modeljaar 2014 zijn deze elementen van Project RUSHMORE terug te vinden op de volgende Harley-Davidson-modellen: Road King® Classic, Street Glide®, Electra Glide® Ultra Classic®, Electra Glide® Ultra Limited®, Tri Glide® Ultra Classic®, CVO Ultra Limited® en CVO Road King®.

Stadsmotor.nl:
Dat zijn die dingen vanaf € 27.000 tot boven de € 46.500.

Meer nieuws van Harley-Davidson voor modeljaar 2014
- De Dark Custom styling van de Fat Bob krijgt een make-over van Harley-Davidson Styling en straalt nu nog meer dominantie uit. Highlights zijn onder andere een nieuw slash-cut-achterspatbord met een naar achteren geplaatst dubbelrings LED-achterlicht. Overal zwart in plaats van chroom, onder andere op de aandrijflijn, airbox-cover, schokbreker-covers, kroonplaat, koplampringnen, console en accubox-cover. De aluminium gesleufde schijfwielen zijn zwart gepoedercoat en afgewerkt met lasergegraveerd Harley-Davidson-logo en rim stripe.

Fat Bob 2014Stadsmotor.nl:
Dominantie? We begrijpen de marketingstrategie van HD, maar zelfs Harley-publiek zal toch wel begrijpen dat een motor een dood object is, een machine? We kennen best enge machines, en zelfs enge motorfietsen, maar dan hebben we het over Japanse tweetakt GP-machines uit de jaren zeventig, en zeer zeker niet over HD's. Een Harley-Davidson mag door niet-motorrijders beschouwd worden als de motorhemel, door motorrijders word je op een HD voornamelijk keihard uitgelachen. Als dominantie bestaat uit zwart in plaats van chroom – 50 Tinten Zwart, haha – , scoort ondergetekende hoog met zijn sinds begin vorig jaar niet gewassen Japanse pekelfiets (met slechts een stuur van (verroest) chroom).

- De vertrouwenwekkende controle van ABS (antilock braking system) is standaard beschikbaar op de nieuwe Sportster-lijn (optioneel voor de Iron 883™). De Sportster line-up heeft ook nieuwe handbedieningselementen en remcomponenten, verbeterde servicetoegang en een H-D® Smart Security System met afstandgestuurde, handsfree startactivator.

Stadsmotor.nl:
Abs hebben we het al over gehad. En 'verbeterde servicetoegang'? Is de deur van personeelsingang verbreed?

- De 2014 CVO-lijn van Limited production-motorfietsen biedt de nieuwe CVO™ Softail® Deluxe, een premium custom touringmotorfiets met afneembaar windscherm en GPS-navigatie, Daymaker LED-verlichting, afneembare zadeltassen en natuurlijk stoere lakafwerking en het grote Screamin' Eagle-motorblok van 1800 cc, dat altijd het middelpunt vormt van het CVO-programma. De CVO™ Road King® en superpremium CVO™ Ultra Limited® keren terug met nieuwe features en Project RUSHMORE-verbeteringen. De dikke CVO™ Breakout® Softail® chopper keert terug met drie waanzinnige nieuwe kleurenschema's.
CVO Softail De Luxe 2014

Stadsmotor.nl:
En de CVO™ Softail® Deluxe Kost € 35.000.

- Het Twin Cam 103™-motorblok is nu standaard op alle modellen van de Harley-Davidson Dyna en Softail® line-up.

Stadsmotor.nl:
En dat was niet zo? Dit lijkt ons eigenlijk het enige nieuws dat echt het vermelden waard is, want relevant voor de klant. Een beter blok is altijd goed.

JavaScript is uitgezet!
Om de content af te beelden, heb je een browser nodig die JavaScript ondersteunt.

Meer nieuws op Stadsmotor.nl


{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Harley-Davidson: nieuws 2014!

Disclaimer - Privacy Policy