Ergernissen-enquête onder motorrijders

De Verkeerspolitie van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) heeft onder motorrijders, onder het motto 'motor in het vizier', een ergernissen-enquête gehouden. Zulks om met de resultaten de aandacht te vestigen op het nieuwe motorseizoen om zowel de motorrijder als de automobilist bewust te maken dat deze periode is aangebroken.

In totaal reageerden ruim 6200 motorrijders. Een aantal van de ergernissen staat ook in de huidige algemene ergernis top tien - die van de automobilisten - die het KLPD in 2010 samenstelde. Tussen haakjes de plaats in de algemene ergernis top tien, bij geen vermelding komt de ergernis daarin niet voor.

1. Onnodig links rijden (4)
2. Richtingaanwijzer niet gebruiken (10)
3. Onvoldoende afstand houden (1)
4. Peuken en rommel weggooien
5. Kwaliteit wegdek/drempels
6. Onjuist afgestelde verlichting
7. Telefoon vasthouden, bellen/sms'en
8. Laat stoppen in voorrangsituaties
9. Inhalende vrachtauto's
10. Rijden met alcohol en drugs (2)

Nu rijden wij van Stadsmotor.nl motor, maar ook motorscooter (langzamer), en auto (...). Op basis van die ervaring een beschouwing op de top tien motorrijdersergernissen.

1. Onnodig links rijden (4) heeft voor achteropkomende motorrijders geen ander effect dan voor achteropkomende automobilisten: de doorgang is geblokkeerd door een langzame(re) weggebruiker (zie ook ergernis 9). Mogelijk ervaren motorrijders het als ergerlijker omdat motorrijders gewend zijn door te kunnen rijden. Motorrijders vrezen bovendien ergernis 3 (onvoldoende afstand houden) als gevolg van onnodig links rijden.
2. Richtingaanwijzer niet gebruiken (10) staat bij de automobilisten dus op ergernisplek tien en bij motorrijders op plek twee. Nogal wiedes, want het overkomt automobilisten niet zo vaak als motorrijders dat ze over het hoofd worden gezien door een automobilist die van richting verandert zonder dat aan te geven. Daarnaast loopt een automobilist die door zo'n grapjas wordt geraakt meestal geen fysiek letsel op. Een motorrijder bijna altijd wel.
3. Onvoldoende afstand houden (1) is voor de automobilist die het in zijn spiegels ziet gebeuren intimiderend, zelfs bedreigend. Motorrijders ervaren hetzelfde gevoel, maar kunnen door hun geringere breedte makkelijker weg komen bij zo'n moordenaar, desnoods tussen de rijen door, desnoods als er geen sprake is van file. Neem het woord 'desnoods' in zo'n geval heel letterlijk. Er is sprake van nood als je op twee wielen, dus zonder veiligheidskooi en kreukelzones, wordt ingesloten door twee snel bewegende objecten van ± 1000 kilo.
4. Peuken en rommel weggooien Enig idee wat het kost, zo'n motorjas? Ja, daar komen ook brandvlekken in. Evenmin zijn we blij met propjes in ons gezicht. Frisdrank- en bierblikjes en petflessen op afritten doen daarnaast geen wonderen voor onze wegligging. Gooi die troep lekker thuis in de prullenbak, aso.
5. Kwaliteit wegdek/drempels. Slecht wegdek is iets om altijd rekening mee te houden, niet om je aan te ergeren. Als je een geschikte motor koopt, heb je er bovendien amper last van. Drempels is een ander verhaal. Vaak niet aangegeven of verlicht, soms op onverwachte plekken, nooit even steil. Bloedgevaarlijk, vooral in het donker of met slecht zicht. Motoren kunnen prima vliegen, maar de landing verloopt vaak minder soepel.
6. Onjuist afgestelde verlichting. Da's misschien een ergernis die bij de enquête is ingebracht door plattelandsmotorrijders? Als stadsmotorrijder maken we ons eerder zorgen over defecte of niet ingeschakelde verlichting (zie ook ergernis 10).
7. Telefoon vasthouden, bellen/sms'en. Och... Bellen/sms'en en op de weg kijken en sturen - strafbaar - gaat nog redelijk samen. Complete rapporten en kranten doornemen en op de weg letten en sturen - kennelijk niet strafbaar - gaat al een heel stuk minder, kunnen we melden. Gebeurt niet? In onze file (A7 en A10 richting Coentunnel) spotten we er dagelijks zeker tien tot twintig.
8. Laat stoppen in voorrangsituaties staat ook wel bekend als motorrijdertje pesten, want ze schrikken er zo leuk van. Inderdaad, motorrijders ervaren het als levensbedreigend. Dat kan schrikreacties tot gevolg hebben, zoals onderuit remmen. Het kan bij (niet als dusdanig herkenbare) sociaal minder begaafde motorrijders ook andere reacties tot gevolg hebben. In zo'n geval mag je je gelukkig prijzen als je alleen een zijspiegel kwijt raakt en niet een paar voortanden.
9. Inhalende vrachtauto's.
Onbegrijpelijk. Mogen vrachtauto's misschien ook inhalen?
10. Rijden met alcohol en drugs (2). Misschien ligt het aan onze ogen, maar wij kunnen van een afstand niet zien of iemand alcohol of drugs heeft gebruikt. Wel of hij of zij capabel is tot het besturen van een motorvoertuig. Vaak heeft onvermogen daartoe niets te maken met alcohol of drugs, maar eerder met volledige desinteresse of schromelijk overschatten van de eigen belangrijkheid of rijvaardigheid.

Het lijstje kan korter.
Waaraan ergert de Nederlandse weggebruiker zich?
1. Anderen.

Eerder relevant nieuws
Suzuki: winkel in, garage in
Suzuki Burgman Fuel Cell goedgekeurd!
Harley-onderdelen en accessoires
Aardbeving...
Supernaakt: Yamaha FZ1 SP
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Ergernissen-enquête onder motorrijders

Disclaimer - Privacy Policy