Yamaha E-Brommer: 56 kilo!

Yamaha EC 03 12Dat je in de stad geen haast moet hebben als je met de auto bent, hoeven we niemand te vertellen, maar ook met de motor(scooter) ben je niet per definitie de snelste. In de stad zijn namelijk overal verboden rijrichtingen voor snelverkeer, wat betekent dat er altijd een traject is waarop je wordt geklopt door een bromfiets! Hoef je de stad helemaal niet uit, dan is een brommer dus niet zo'n slechte optie. Nadeel van zo'n brommer: je moet 'm kunnen stallen, anders is-ie weg. Vorig jaar werden in Amsterdam alleen al 2737 bromsnorren gestolen: 7½ per dag! Yamaha pakt dit dilemma met de EC-03 effectief aan.

Deze elektrische eenzitter weegt maar 56 kilo (inclusief accu!) en is met een lengte van 1.56 meter dik 30 cm korter dan een normale stadsfiets en dus in de kleinste hoekjes weg te zetten. Zelfs in de hal, want stinken doet een emissievrij voertuig uiteraard niet. Forensen naar de stad? Op een fietsdrager op de trekhaak steekt de EC-03 niet buiten de auto uit.

Voor de aandrijving zorgt een borstelloze synchrone draaistroommotor: door de werking met magneten geheel vrij van onderhoud en slijtage. De batterij kan zo'n 1000 volledige oplaadbeurten aan, waarbij een halflege accu opladen geldt als een halve oplaadbeurt. Wat een vervangende accu kost – altijd de allerbelangrijkste vraag bij elektrische voertuigen – is niet te zeggen: je hebt 'm bij dagelijks, intensief gebruik op z'n vroegst pas over drie jaar nodig en gezien de snelle ontwikkelingen op accugebied weet niemand wat zo'n ding dan kost. Kan veel zijn, kan weinig zijn, in ieder geval minder dan wat een accu nu kost, en da's in de praktijk vaak net zo veel als een nieuwe fiets. En de EC-03 kost € 2.399.

Yamaha EC 03 11Hoe rijdt de EC-03? We zijn bij de introductie en mogen 'm proberen in het zonovergoten Scheveningen van het Kurhaus tot aan het Binnenhof en Paleis Noordeinde in Den Haag en weer retour. Je zet 'm aan en geeft 'gas'. Het maximaal koppel is met 9,6 Nm drie tot vier keer hoger dan bij een normale brommer en direct beschikbaar. De EC-03 zoemt/giert naar de top van 47 km/u op de digitale teller. Niet geheel geruisloos, maar geruisloos genoeg om binnen vijf minuten na vertrek bijna een eerste slachtoffer te eisen. Een overstekende dame met een bovenmaatse poepmachine (hond) hoort geen van de tien (of zo) EC-03's die haar tot op een meter naderen voor ze hun aanwezigheid registreert. Waar ze zich vervolgens niets van aantrekt, wat met tien knallende Harleys waarschijnlijk anders was geweest. Die bikers zaten er namelijk wel degelijk op.Yamaha EC 03 15


Yamaha EC 03 18Imposant is de EC-03 niet, hij ziet eruit als een speelgoedje. Lijkt het op de bijgaande foto's van het Italiaanse meisje op de Yamaha nog een fors ding: kijk naar de foto's van de Hollandse Stadsmotor.nl-testpiloot en trek uw conclusies... De trommelremmen en vering doen wat ze kunnen, en dat is in genoemd geval niet imposant. Nu rijden we ook met de elektromotor voortdurend in de 'Power'-stand, die normaal alleen is bedoeld voor wat extra vermogen, maar logischerwijs de accu sneller leeg trekt. Yamaha belooft bij echt alledaags gebruik een actieradius van 30 kilometer. Of dat genoeg is, mag iedereen voor zichzelf bepalen. Na zeven uurtjes in het stopcontact is de EC-03 weer helemaal vol: kost dubbeltjes. Kom daar eens om in het openbaar vervoer.
Met betrekking tot die Power-stand: we rijden vol vermogen waar we kunnen en dat is iets wat de typische gebruiker niet zal doen. Als is het maar omdat je zo enorm rustig wordt van elektrische voertuigen. Er is althans qua geluid geen lol te beleven aan krachtig accelereren of snel rijden, wat ook meteen dat verlangen wegneemt. Niemand kijkt je ook boos aan als je wel ergens voorbij komt 'scheuren': de glimlach is weer terug op het gezicht van de voetganger... Wat een verschil als je het vergelijkt met dezelfde passage op een tweetakt.
Yamaha EC 03 12Yamaha EC 03 13Yamaha EC 03 15Yamaha EC 03 16Yamaha EC 03 14


Meer nieuws op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Relevant nieuws Yamaha E-Brommer: 56 kilo!

Disclaimer - Privacy Policy