Onwetendheid...

Bergen met tweewielernieuws vanmorgen in de media! En nog interessant ook, voornamelijk door het uitgangspunt dat er eigenlijk maar één zaligmakend vervoermiddel is, en dat is... de auto!

Zoals gebruikelijk ter hoofdredactie van Stadsmotor.nl stond vanmorgen bij de eerste bak koffie tijdens het lezen van het ochtendblad de televisie aan, en wel op WNL, de in 2009 opgerichte omroep die er als eerste in is geslaagd het NOS jeugdjournaal voorbij te streven in laagdrempeligheid, niet in de laatste plaats door de inzet van presentatrices die we nog niet zouden geloven als ze aan de deur kwamen om kinderpostzegels te verkopen.

WNL had twee items over gemotoriseerde tweewielers. Het eerste handelde over het explosief gestegen aantal diefstallen van e-bikes – fietsen met elektrische hulpmotor – en het tweede over een inbraak bij Veronica Verkeersschool in Utrecht, waarvan 'zes exclusieve motoren, waaronder een unieke Vespa' waren gestolen uit een loods in De Bilt.
WNL wist direct te melden dat de gestolen e-bikes in het Oostblok terecht zouden komen, en rijschoolhouder Ernest Alvares – en de politie – was het meteen duidelijk dat de gestolen motorscooters gebruikt zouden worden bij ramkraken. Niet om gevels aan stukken te rijden, want zo dom is zelfs een crimineel niet, maar om er vandoor te gaan na een geslaagde kraak. Een vluchtende crimineel op een motorscooter is immers niet bij te houden, wist de politie.
Niet met een auto inderdaad, maar dat terzijde.

Waarom de e-bikes in het Oostblok terechtkomen?
Simpel. Wordt er in Nederland iets gestolen, dan is dat het werk van Oostblokkers, die de gestolen waar uiteraard exporteren naar het eigen land. Kan niet anders. Vóór 1990 (opening IJzeren Gordijn) werd er in Nederland ook niets gestolen.

Maar die 'zes exclusieve motoren, waaronder een unieke Vespa'..?
WNL rapporteerde dat de modellen in Nederland nog niet te krijgen waren, en dus onverkoopbaar, en dus bedoeld voor crimineel gebruik. RTV Utrecht bevestigde dat de motoren afkomstig waren van onze goede vrienden van de Piaggio-importeur in Breda. En, interessanter: 'De exclusieve Vespa was bedoeld voor het motorscooterrijbewijs A Onbeperkt.'
Dat moet dan wel een héél exclusieve Vespa zijn, temeer daar Vespa nog nooit een scooter heeft gebouwd met een vermogen hoger dan 15,8 kW/22 pk, tegenwoordig geschikt voor het A2-rijbewijs.

RTV Utrecht aanvullend: 'Het gaat onder meer om de types Liberty 125, GTS en Gilera 850.'
De Liberty 125, dat zou dan een Piaggio moeten zijn, maar als je je als dief daarmee uit de voeten wilt maken, moet je er toch rekening mee houden dat een agent op een racefiets je alsnog in de kraag vat. En een Vespa GTS (125, 250, 300 cc?) of een Gilera 850 (bestaat niet) kunnen we toch moeilijk uniek noemen, hoewel die laatste (de Gilera GP800) wel onze keuze zou zijn als vluchtvervoer, vooropgesteld dat we geen A-rijbewijs hadden, want een motor blijft altijd sneller.
Maar waarom de gestolen scooters voor ramkraken gebruikt zouden moeten worden en niet – net als de e-bikes – naar het Oostblok zouden verdwijnen, is ons een raadsel. Hoewel we het ook wel weer snappen, want een nieuwsprogramma is pas leuk als het afwisselend is, en twee items over tweewielers die naar het Oostblok verdwijnen, is saai. Zo werkt televisie.

WNL en RTV Utrecht deden dappere pogingen elkaar te overtreffen in onwetendheid op het gebied van motorscooters, maar in één ding hadden ze vermoedelijk gelijk: het waren dieven die de motorscooters hadden meegenomen, waarmee maar weer eens was aangetoond dat gemotoriseerde tweewielers criminelen aantrekken. Nieuws!

Dan mijn ochtendblad! Dat had een vergelijkende test gedaan tussen verschillende vormen van – jawel – elektrische tweewielers. Zo kwamen de e-bike (Sparta), e-scooter (Nimoto), e-turbofiets (Riesse&Müller) en e-motor (Zero) aan bod. Waarbij de volgende vraag werd gesteld: 'Zijn ze een alternatief voor de auto?'

We hebben ons al vaker afgevraagd waar het toch misgaat in de hersenen van ook de objectief veronderstelde Volkskrantjournalisten dat ze zich maar blind blijven staren op de auto. En dat terwijl het intro van hun verhaal toch zegt: 'Files, betaald parkeren, dure brandstof – forenzen per auto heeft zo zijn nadelen...'
Vergeten we niet iets? Torenhoge aanschafkosten, wegenbelasting en verzekering c.q. bijtelling?

Het gaat nooit goed komen met het Nederlandse verkeer zolang men weigert in te zien dat de auto zeker in de spits een volstrekt achterhaald ding is als je in je eentje of met z'n tweeën ergens snel wil zijn. Wat – laten we heel eerlijk zijn – toch datgene is waarvoor men een auto 'moet hebben'.

Een e-bike, e-scooter, e-turbofiets of e-motor ís geen alternatief voor een auto, maar voor een fiets, scooter, racefiets of motor. Een e-auto is een alternatief voor een auto!

Maar nee.
E-bikes worden alleen maar gejat, bromsnorren zijn opgevoerde, vervuilende herrieschoppers en motorscooters zijn voor criminelen, om over motoren al helemaal te zwijgen, want een motorclub in de media is steevast van de dubieuze soort, terwijl er van de duizenden Nederlandse motorclubs hooguit drie ooit in aanraking zijn geweest met Justitie. Dat is de teneur, graag gevoed door de overheid, die liefst wil dat iedereen in het openbaar vervoer of in de auto stapt, om de simpele reden dat bewegingen van burgers dan te controleren zijn en het meeste geld in het laatje brengen.

En het erge: de branche werkt mee aan de imago-ellende, of in elk geval niet tegen. De branchevereniging RAI, afdeling GT (Gemotoriseerde Tweewielers), laat nóóit iets van zich horen, en zelfs de weggebruikersbond ANWB negeert de motorscooter zo goed als volledig.
Ter illustratie: de eerste e-mail van vanmorgen was van Chloë van Kymco, die vroeg of ze mogelijk de Kymco-tests van Stadsmotor.nl mocht aanbieden aan de ANWB, omdat Kymco (en diverse andere motorscootermerken) niet eens wordt vermeld op de motorpagina's. Totaal motorscootertests bij de ANWB: vier.
En de ANWB bestaat toch al sinds 1883 en de motorscooter in zijn huidige vorm sinds de Tweede Wereldoorlog. En Kymco – toevallig in 2013! – sinds vijftig jaar (waarvan twintig in Nederland).

Met vrienden als de RAI GT en de ANWB heb je geen vijanden nodig. Terwijl die er toch in overvloed zijn, al is het maar door onwetendheid.

Michiel Heemskerk
3 december 2013

Lees alle blogs op Stadsmotor.nl
{jcomments on}

 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter

Disclaimer - Privacy Policy