Test: Aprilia RSV4R (2010)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Aprilia RSV4R (2010) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Aprilia tests |
Het is altijd een beetje tricky om een motor ‘de beste’ te noemen, want waar hebben we het dan over: handelbaarheid, rijcomfort, onderhoud, verbruikscijfers? De Aprilia RSV4R is in ieder geval de beste voor de pomphouders van Nederland, want het ding lust een aardige slok. Maar het is dan ook de beste sportmotor van 2010. Tenminste, dat vinden motorfreaks uit 12 Europese landen.
Of ze gelijk hebben, die meer dan 100.000 motorfreaks uit 12 verschillende landen, is moeilijk te beoordelen. Want om te bepalen of de Aprilia RSV4 inderdaad de beste sportmotor van 2010 is, zou je alle sportmotoren (en dat zijn er nogal wat) moeten laten uitproberen door mensen die weten waar ze het over hebben. En dat zijn dan niet alleen zondagsrijders die naar de specificaties hebben gekeken, maar professionele motorcoureurs die ook nog eens onpartijdig zijn. En die bestaan niet, want allemaal hebben ze zo hun eigen voorkeur waar het motorconfiguratie en dergelijke betreft. Max Biaggi bijvoorbeeld, onder wiens bezielende leiding de RSV4 in 2009 debuteerde in het WK Superbike, pakte meteen een overwinning en negen podiumplaatsen en noteerde de hoogst gemeten snelheid ooit tijdens een superbike-wedstrijd: 329 km/u (in Monza).
En ja, daar staat inderdaad 329 – driehonderdnegenentwintig – kilometer per uur. Nu is de alhier besproken RSV4R niet de in basis identieke, maar verder opgefokte superbike-racer van Biaggi en zal-ie niet die snelheid halen (we hebben het niet geprobeerd), maar ga er gerust van uit dat het bijna 1000 cc metende V4-motorblok een ongehoord brok power aflevert. We melden 180 pk, maar 180 is maar een cijfertje dat geen recht doet aan het gevoel het raketaangedreven paard van Superman te berijden. Er zijn motorfietsen met meer pk’s, het is waar, maar die zijn dan ook vaak zwaarder dan de slechts
Wie geïnteresseerd zou zijn in zo’n motorfiets..? Iedereen met motorsportieve ambities: m/v, groot/klein, dik/dun, lang/kort. Iedereen past op de snelle Aprilia, vooropgesteld dat je voorop wilt zitten. Natuurlijk zullen de langere motards hun benen wat lastiger kwijt kunnen en minder profijt hebben van de stroomlijn, maar het past allemaal wel, en nog best aardig ook. Om maar te zeggen: zelfs in de file is de Aprilia geen totale ramp, hoewel je natuurlijk een aardig steekje los moet hebben om met zo’n ding woonwerk te gaan rijden. Maar dat gezegd hebbende: je bent hoe dan ook een beetje raar als je een motorfiets als de Aprilia RSV4R koopt. Omdat-ie eigenlijk alleen geschikt is voor een circuit. Voor de openbare weg gaat het gewoon veel te snel. Als je je altijd kunt inhouden, misschien, heb je nog lol van dit geleide projectiel. Eigenlijk al bij het wegrijden: in de neutraalstand zit er iets dicht in de uitlaat, zodat je bij het starten nog zou kunnen doorgaan voor een beschaafd mens. Maar dan zet je ’m in z’n eerste versnelling en gaat die geheime klep open en hoor je de V4 zijn keel schrapen en diep onderaards gorgelen. Ieder mens weet intuïtief wat dat betekent.