Test: Kawasaki Z1000SX ABS (2011)

Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Z1000SX ABS (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle Kawasaki tests

Kawasaki

Kawsaki Z1000SX (3)Een jaar geleden schreven we over de toen nieuwe Kawasaki Z1000 dat je "vanwege het ontbreken van een serieuze stroomlijn toch nooit sneller zult rijden dan wat nog net mag zonder de gevangenis in te gaan." En: "Je koopt geen Z1000 voor de topsnelheid, daar is ander spul voor." Dan stellen we nu de nieuwe Z1000SX voor, die wel een serieuze stroomlijn heeft.

Nou ja, serieuze stroomlijn..? De 2011-nieuwe Kawasaki Z1000SX onderscheidt zich van de kale Z1000 (van 2010) door de aanwezigheid van iets meer kuip, die voornamelijk lijkt bedoeld om beter aan te sluiten bij de met de hand verstelbare ruit. Verder lijkt-ie eigenlijk als twee druppels water op de streetfighter-broer. Het blok is hetzelfde, de versnellingsbak, de vering, de remmen, het frame. Maar het is niet dezelfde fiets, zien we aan de afmetingen. De wielbasis van de SX is 4,5 cm langer. Dat vertaalt zich normaal gesproken in een betere rechtuit-stabiliteit en dus minder kwikzilverachtig stuurvermogen. Gevoelsmatig (we hadden geen Z1000 bij de hand) klopt dat ook. De Z1000SX gaat in elk geval zeker niet zo gretig de bocht in als de wel recent gereden (streetfighter) Z750R. De SX weegt ook 13 kilo meer dan de Z1000. Zit dat extra gewicht allemaal voorin? Het zou het een en ander verklaren.

Geeft ook allemaal niks, want als je op de SX stapt, snap je direct wat Kawasaki in gedachten had bij de ontwikkeling: een Z1000, maar dan geschikt voor al het gebruik waarvoor de Z1000 ongeschikt is. Kawasaki had namelijk geen enkele fiets in de categorie 'sporttoer'. De streetfighter Z1000 heeft amper stroomlijn en geen bagagecapaciteit, op de racer ZX10R passen alleen suïcidale chimpansees, de toermachine 1400GTR is te zwaar voor sportief gebruik, en de hors catégorie ZZR1400 is eerder geschikt voor ruimtereizen dan voor transport op Aarde.

De Z1000SX is een sporttoermotor, clear & simple. De tank van de SX is ook groter: 19 liter versus slechts 15 liter voor de Z1000. Dat wijst al op een aanmerkelijk grotere actieradius. De SX is ook in twee andere uitvoeringen te verkrijgen, de City (€ 14.347) en de Tourer (€ 14.697), waarvan de eerste alleen een topkoffer (30 liter) heeft en de tweede twee zijkoffers (2 x 35 liter). Het ligt voor de hand dat de koffers ook met z'n allen op de SX passen, waarmee je 100 liter bagage kunt inpakken. Dat is gewoon voldoende.

Welke Z1000 zou je willen kopen? Lollig genoeg zijn de Z1000 en de basis-Z1000SX precies even duur: € 13.998. Wil je alleen maar gek doen? Koop de Z1000. Wil je gek doen maar af en toe ook langer de snelweg op zonder gek te worden? Koop de Z1000SX, waarvan de verstelbare ruit in de hoogste stand de wind (en regen) mooi van je borst houdt. Wil je al het voorgaande en ga je ook veel in de stad en in de file rijden? Koop de Z1000SX City. Wil je blabla en ook op vakantie (met passagier)? koop de Z1000SX Tourer.

Met dien verstande dat er in de handel ongetwijfeld ook nog kofferrekken en koffers beschikbaar komen voor de SX en dan betaal je voor een topkoffer ± € 250, voor zijkoffers ± € 350 en voor het kofferrek vanaf € 120. Waarmee maar gezegd mag zijn dat de meerprijzen voor de topkoffer van de City (€ 349) en de zijkoffers van de Tourer (€ 699) niet zo heel hoog zijn aangezien de (Givi-)koffers qua kleur wel fijn bij je nieuwe SX passen. Hoewel dat in het geval van de topkoffer te allen tijde betwist mag worden, want van die rare bochel achterop – de SX is al zo hoog achter! – wordt niemand vrolijk. Maar men moet wat over hebben voor de slanke lijn.

Het blok van de SX is hetzelfde als dat van de Z1000: loeisterk en dus ultra-smeuïg bij lage toeren en schakellui te rijden. Daarbij wel meteen doorschakelen naar de tweede of derde versnelling, want die eerste – waaraan je in principe al genoeg hebt om bijna alle denkbare bekeuringen binnen te trekken – is toch wel wat moeilijk te doseren.

Wie slechts in en om de stad rijdt, kijkt liever uit naar een leuke scooter. Da's veel goedkoper en nog prettiger ook. Maar wie ook nog op vakantie wilt – met z'n tweeën gaat prima – en dus voor de Z1000SX gaat, zal ook in de file en de stad weinig tot geen ongenoegen beleven zolang hij in de winter niet vergeet dat die enorme achterband in de nattigheid moeite zal hebben om niet weg te slippen. Tractiecontrole zit namelijk niet op de SX en da's eigenlijk altijd een gemis op fietsen boven de 100 pk. Abs zit er gelukkig wel standaard op: netjes. Je zult het best eens nodig hebben op dit apparaat dat toch heel makkelijk véél sneller gaat dan je denkt en zéker sneller dan mag van de koningin (Staat der Nederlanden). Kijken we naar de concurrentie, denken we meteen aan de sporttoermotor Yamaha FZ1 Fazer ABS. Die is nog eens 12 pk sterker, maar qua handling meer toer- dan sportmotor. Da's bij de Kawa Z1000SX omgekeerd. Je merkt het vooral in de vering, die zo strak is dat je op slecht wegdek in de bebouwde kom snel verlangt naar strak asfalt. Het is net wat je wilt. Krankzinnig snel zijn ze allebei, maar dan met de optie om ook normaal te rijden. De zit is redelijk rechtop, dat maakt het leven al een stuk prettiger. De ruit kan (bij de SX) ook helemaal plat, dat maakt het leven een stuk spannender.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Kawasaki Test: Kawasaki Z1000SX ABS (2011)

Disclaimer - Privacy Policy