Test: BMW K 1600 GT (2011)

Inhoudsopgave
Test: BMW K 1600 GT (2011)
Specificaties
Fotogalerij
Video
Alle BMW tests

BMW

K 1600 GTDe zescilinder BMW K 1600 GT werd direct bij het verschijnen in 2011 verkozen tot International Bike of the Year, zoals gebruikelijk voordat iemand van de juryleden ook maar een meter op het ding had gereden. Terecht? Dat hangt helemaal van je plannen af...

Verwacht in dit artikel geen uitgebreide bespreking van de elektronica aan boord van de BMW K 1600 GT. Ga er vanuit dat alles erop zit wat erop kan zitten, en als het er niet op zit, is het vrijwel altijd alsnog leverbaar als accessoire. Voorbeelden: handvat- en zadelverwarming, cruisecontrole, tractiecontrole (DTC), integraal abs, instelbare demping (ESAII), bandenspanningscontrole (RDC), adaptieve koplampverlichting, centrale vergrendeling van elk slotje (ook koffers), alarm, radio, verstelbare voorruit. De versie die Stadsmotor.nl mag rijden, kost dan ook € 27.208. Wat wij er niet bij krijgen, is bijvoorbeeld navigatie, maar als je toch dit soort geld te besteden hebt aan een tweewieler, kan dat er ook nog wel bij. Verdere 'voorbereiding' voor de navi varieert in prijs van € 223 tot € 1.291 (audiosysteem inbegrepen).

Maar goed, je hebt een K 1600 GT vanaf € 23.601, en een K 1600 GTL vanaf € 25.901. Die laatste heeft dan als extra een topkoffer die dubbel dienst doet als rugleuning voor de passagier. Ruwweg zou je kunnen stellen: de GT is éénpersoons, de de GTL tweepersoons. Zulks komt ook tot uiting in de overige verschillen, zoals de lagere zadelhoogte van de GTL – 81/83 cm om 75 cm – die het eenvoudiger maakt om het hogere gewicht – 322 om 348 kilo rijklaar – bij stilstand in balans te houden, en de grotere tankinhoud – 24 om 26,5 liter. De GTL tweepersoons en de GT éénpersoons? Qua grotere bagagecapaciteit en uitgebreider comfort voor de passagier dan, want ook op de GT gaat geen enkele passagier met tegenzin zitten – zeer aangenaam! – en op de GT kan ook een topkoffer.

Stadsmotor.nl heet deze website, en daar gaat het dan ook om bij deze K 1600 GT. Dat een ervaren motorrijder er eindeloos mee kan blijven rijden totdat het wegdek ophoudt – met meer dan 300 kilo wil je niet offroaden – mag duidelijk zijn. Maar hoe functioneert deze zescilinder supertoerder in en om de stad?
Ergonomisch is het allemaal dik voor elkaar. BMW is erin geslaagd de enorme bult aan elektronica listig weg te moffelen in slechts enkele knoppen, zodat je niet à la een Honda GoldWing (die andere zescilinder, zie de foto's onder de test) in een soort vluchtleidingscentrum zit.
Er zijn wat meer knopjes dan normaal, maar het is wel duidelijk en goed te bedienen, en tot ons enorme genoegen heeft deze GT een normale knop voor de knipperlichten, en niet de intens gehate BMW-drieknopsinstallatie. Aan het linkerhandvat: claxon, knipperlicht, groot licht, waarschuwingslichten (vrij normaal), ruitverstelling, cruisecontrole, menu, en de knop voor het gekozen menu met een dubbele functie: draaien en kantelen (dat is dan bevestigen van de keuze). Rechterhandvat: gasgreep, start/stop (vrij normaal), modus, slotontgrendeling.
Het is zo ingericht, dat alle hoogstnoodzakelijke bedieningsorganen, die je ook tegenkomt op een willekeurig Japannertje van een kwart van de prijs, ook hier op precies dezelfde plek zitten, zodat je nooit misgrijpt. Van die menu- en modusknoppen moet je een universitaire studie maken, mocht je geïnteresseerd zijn. Een Nederlandstalig instructieboek wordt kosteloos meegeleverd.

Stadsmotor.nl is duidelijk niet geïnteresseerd, want het kan ons nooit simpel genoeg: dat leidt maar af. Toerental, snelheid en brandstofvoorraad willen we zien, verder niks. BMW voegt er nog wat aan toe, en dat moet ook wel, want er zijn extra's waarover je ook geïnformeerd wil worden. Of de koffers afgesloten zijn bijvoorbeeld, en niet te vergeten in welke stand de vering staat. De ESAII (Electric Suspension Adjustment) kent de modi 'Comfort', 'Normaal' en 'Sport', en dat zegt eigenlijk alles. Het gaat van zweven naar strak als een plank en het is afhankelijk van waar en hoe zwaar je bent wat je kiest. Snelweg comfort, bergen sport, stad normaal. En dat dan nog aangepast op alleen bestuurder, bestuurder plus bagage of bestuurder en passagier.
BMW K 1600 GT dashboard info (3)
Het instrumentarium is verder uitstekend af te lezen, wederom zoals het hoort en zoals je mag verwachten voor dat geld.

Verlichting!
Normaal gesproken maken we er geen woord aan vuil, want verlichting zit in Nederland alleen op een motor omdat het moet van de wet. Vrijwel elke serieuze bocht in Nederland is verlicht, en wie snel rijdt in het donker, over onverlichte bochtige wegen, heeft een gaatje in zijn hoofd. En wie vaak moet rijden in het donker, over onverlichte wegen, monteert een paar breed- en/of verstralers waar elk konijn in een omtrek van vijf kilometer van verstijfd. Zover de immer genuanceerde mening van Stadsmotor.nl.
BMW K 1600 GT lamp 2BMW K 1600 GT lamp 3
De K 1600 GT heeft (optioneel) een centraal geplaatste adaptieve koplamp, die de bocht in schijnt als de motor gaat hellen. Dat werkt heel aardig, maar heb je het nodig? We vergelijken dat even met abs. Je hebt het niet nodig, tot het moment komt dat je het wel nodig hebt, en dan ben je ineens best blij. Om dat in een simpeler vorm te gieten.
- Heb je het nodig om te rijden?
Nee.
- Kun je zonder?
Ja.
- Heb je het überhaupt nodig?
Als het goed is niet.
- Gaat het je ass een keer redden?
Zou best kunnen.

Misschien nog wat verduidelijken aan de hand van de rest van de gadgets aan boord van de GT. Deze stuurt en remt uit de kunst, maar je suist door het land met dik 300 kilo plus je eigen gewicht. De rem-respons van een supersport heb je niet, net zo min als de wenbaarheid van een allroad. Dat is een keiharde consequentie van het gewicht van het motorblok en alles wat verder kilo's meebrengt in de strijd om het geweld van dat motorblok veilig te beteugelen. Je hebt abs, dtc, esa, rdc en de rest, en alles is bedoeld om je op straat te houden met de glimmende kant naar boven.
Is het allemaal nodig? De hele GT dus? Vermoedelijk wel als je nu eenmaal 'de grootste' wilt hebben, want veel zescilinders zijn er niet op de markt. En hoewel de zescilinder lijnmotor een droom is qua trekkracht en souplesse (en geluid: BMW Nederland heeft er ook nog een paar Akra's onder gehangen!), heeft-ie een zware versnellingsbak nodig, en dat ding is... misschien geen ramp, maar ook geen succes. In de eerste plaats maakt-ie bij elke versnellingswissel een geluid dat je normaal gesproken alleen hoort als er ergens een brug over een waterweg wordt gesloten, en in de tweede plaats is je linkerhand aan de koppeling – een van je twee connecties met het blok – nooit subtiel genoeg om het overvloedige vermogen logisch, prettig op te bouwen. De GT hangt aan het gas. Daar zijn we wild gelukkig mee bij een middenklasse sportmotor (80-120 pk), maar niet bij een ding dat met een centimeter gas 160 pk en 175 Nm trekkracht levert. Oké in een glooiend landschap, maar nu gaan we ermee door de file naar en door 020, terwijl we hem hebben opgehaald in 070, dus weinig kans op een vrije A4.

Tja.
Zit je van tevoren te fantaseren dat het gehark door de file met die enorme zijkoffers (breedte 1 meter) je grootste zorg wordt: nee dus. Het is dat blok dat al te makkelijk in de toeren klimt en daardoor niet zo makkelijk te doseren is. En dat is nu net wat je wel wilt in langzaam verkeer.

Stadsmotor.nl heeft de GT een dag na een Honda-feestje in Duitsland, waarbij ook de Crosstourer gereed stond, en we weten dus precies wat de GT(L) nodig heeft: DCT, dual clutch transmissie!
De aandrijflijn van de GT ratelt, de bak klinkt als een oude smidse, en het vermogen is ons inziens ook nog eens te groot voor zo'n toermotor (want die reageert met alle 'comfortdelen' anders op hoog topvermogen dan een sportmotor!). Had de GT een goede DCT gehad, was je van al dat gezeur afgeweest, want een automaat met dubbele koppeling is wél in staat om groot vermogen vloeiend af te leveren door alle versnellingen heen.

Niemand bij zijn volle verstand zal de GT kiezen voor alleen woon-werkverkeer, omdat-ie simpelweg te breed en log is voor in de file en in de stad. "Gaat best," zeggen verstokte BMW-toerrijders altijd. Moeten ze voor de lol in de file eens in hun spiegels kijken... naar de motorfile achter ze. Ja, het gaat best, maar het gaat écht beter op iets kleiners/lichters.
Qua comfort/bescherming tegen de elementen is de GT weer niet te verslaan. Eerlijk is eerlijk. Dus willen we ermee de stad in? Tuurlijk. Rondje Parijs, Madrid, Rome, Athene, Istanbul, Boedapest, Praag, Berlijn, Kopenhagen...



 

Aangepast zoeken
FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Moto Guzzi Test: BMW K 1600 GT (2011)

Disclaimer - Privacy Policy