Test: Suzuki Intruder C1800R/T (LC) (2011)
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki Intruder C1800R/T (LC) (2011) |
Specificaties |
Fotogalerij |
Video |
Alle Suzuki tests |
Vroeger werden ze als Harley-afgeleiden ‘customs’ of ‘choppers’ genoemd, maar het is zo onderhand niet meer eerlijk om altijd maar te spreken van Harley-afgeleiden. De Suzuki Intruder bestaat al vanaf 1986! Eén jaar voor het 25-jarig jubileum – in 2011 dus – rijden we de C1800R/T LC.
Evolutie is een mooi ding, en de veertigplussers van Stadsmotor.nl weten nog heel goed dat de eerste Suzuki Intruders ons land binnenrolden. Ze waren niet slecht. Ze waren helemaal niet slecht. Maar ze werden altijd vergeleken met ‘het origineel’, wat dan Harley-Davidson was. HD is Amerikaans en Suzuki is Japans, wat in de geesten van velen nog altijd betekent dat een Suzuki nooit een Harley zal worden. En dat je dus nooit een echte biker(M/V) zal zijn als je op een Suzuki – want geen Harley – rijdt.
Tja…
Harley gebruikt inmiddels Japanse onderdelen voor hun serieuze motorfietsen, dus we mogen gerust aannemen dat het geaccepteerd is om Japans te rijden. Zelfs customs. Met dat als uitgangspunt: is het wat, zo’n C1800R/T LC?
Nou, we hebben het over een V-twin – tweecilinder dus – met 1.783 cc inhoud: In de buurt van de twee liter. Ga er gerust vanuit dat dat (Japanse!) motorblok ruimschoots voldoende power heeft om het zeker niet geringe gewicht van 380 kilo (rijklaar, maar zonder bestuurder of passagier!) voort te stuwen. Gekker, deze Intruder is de sterkste tweecilinder custom in het land.
De C1800R/T LC is een heel eind motorfiets. Hij is echt groot. Maar gelukkig wel laag, zodat ook de minder lange medemens er prima op past, al is een beetje evenwichtsgevoel gezien de massa geen overbodige luxe. Maar rijdt het eenmaal, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Ja, je moet echt je gewicht gebruiken om het ding de hoek om te krijgen. En ja, je hebt ruimte – dus tijd – nodig om een bocht te maken. Maar tijd heb je als je op zo’n motor rijdt. De dikke Suzuki is een cruiser en gemaakt om mee te cruisen. Met baggervette klappen slingert-ie je vooruit zodra je een haal aan de gashendel geeft. Het stuur is zó breed dat je in de daarop gemonteerde spiegels prima kunt zien hoe alles achter je in zeer rap tempo steeds kleiner wordt. Tenzij je natuurlijk door de file of in de stad rijdt, want dan pas je nergens tussen, maar vooruit. De zit is oké. De hak/teenschakeling functioneert vlekkeloos. Remmen met de rechtervoet gaat via het gecombineerde remsysteem – schijfje vóór, schijfje achter – volledig naar wens (de twee remschijf vóór blijft exclusief van de rechterhand).
Er zijn tegenwoordig allerlei cruisers te krijgen. Welke de beste is, is geheel aan de wens van de koper, want er zijn geen slechte meer. Wel is er maar één de sterkste tweecilinder, en da’s deze. Van de naam C1800R/T LC kunnen we alleen nog zeggen dat de R/T staat voor de kleuruitvoering - R is één kleur en RT is two-tone - ‘LC’ staat voor ‘Legendary Classic’, wat de naam is van een pakket waarin een windscherm, valbeugels en lederen tassenset. Daarin zit een sticker die zegt dat er niet meer dan 3 kilo in mag. Zing Born to be wild van Steppenwolf, verpulver à la Peter Fonda (met zijn horloge) die sticker met de hak van je laars, en je kunt op reis. Easy rider…