Test: Triumph Daytona 675 (2009)

Inhoudsopgave
Test: Triumph Daytona 675 (2009)
Specificaties
Fotogalerij
Alle Triumph tests
Triumph

Triumph Daytona 675In de wereld van de Supersport (om en nabij de 600 cc) is de Engelse Triumph Daytona 675 een buitenbeentje, want het zijn Japanners die de klasse domineren. Neemt niet weg dat je met de Daytona best lol kunt hebben.

Want ja, met zijn 126 pk (inmiddels) kunnen we rustig stellen dat de 3-cilinder Triumph Daytona 675 een aardig partijtje meeblaast in het Concert der Supersporters. Om maar een voorbeeld te noemen, de 4-cilinder Yamaha R6 levert 129 pk, dus dat scheelt niks, maar is volgens de boeken 27 kilo (!) zwaarder. En het is ook volstrekt irrelevant, tenzij je daadwerkelijk ambities hebt om mee te gaan doen met Supersportwedstrijden, en die hebben maar weinig mensen.

Waarom zou men een Daytona willen en geen R6? Bijvoorbeeld om juist die 3-cilinder. Het karakter van zo’n blok is veel gemoedelijker dan van een piekerige 4-cilinder en da’s in het dagelijks verkeer eigenlijk best prettig. Rustig rijden gaat met zo’n blok prima, maar hij begint bij lagere toerentallen dan 4-cilinders al heel behoorlijk te trekken. En mocht je eens het beest willen uitlaten, dan is er in de hogere toerenregionen ruimschoots voldoende prik over om een leger duivels op het asfalt los te laten.

 

Logo Triumph Daytona

 

Dat zou je wel eens vaker kunnen willen dan je lief is, wat te maken heeft met de zitpositie. In aanmerking genomen dat schrijver dezes geen achttien meer is en zich ook de achtentwintig jaar maar met moeite kan herinneren, moeten we toch iets naars kwijt over de zitpositie. Het stuur zit namelijk wel heel ver naar voren (of het zitje naar achter), zodat er erg veel gewicht op je polsen komt bij langzaam rijden – als je geen winddruk op je borst voelt – en dan kun je maar beter bidden om glad asfalt in plaats van klinkers, want dat hou je geen halfuur vol. Gezeur van een oude kerel? Misschien, maar als je de aanschaf van een Daytona overweegt, kun je maar beter jong, flexibel en vooral niet te zwaar zijn in het bovenste bovenlijf, want dan krijg je spijt.

Spijt die je dus niet krijgt als je lekker de sokken erin kunt houden, want dan laat het eveneens extreem lage ruitje voldoende wind door om je bovenlijf van je polsen te tillen en is het lachen, gieren, brullen op de lage sportfiets. Want net als andere Triumphs gaat ook deze Daytona erg makkelijk de hoek om en da’s ook niet onbelangrijk als je wilt opschieten. We schatten in dat je met de Daytona geen raar figuur zult slaan op een circuit of iets wat erop lijkt of iets dat als dusdanig wordt gebruikt, en ook voor een terrasje doet-ie het niet slecht. En dan de prijs: € 12.590 is helemaal niet raar voor een fiets in deze categorie. Zelfs aan de lage kant. Hou je geld over voor een snelle uitlaat die ze er bij Triumph met alle liefde voor je opzetten, met of zonder demper. Scheelt ook weer gewicht. En hij klinkt nog beter.



 

Aangepast zoeken

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

FacebookTwitter
Voorpagina Alle TESTS Triumph Test: Triumph Daytona 675 (2009)

Disclaimer - Privacy Policy